2014-10-02, 19:00
Medlem
Hör jämt att man ska ta hand om sitt hår med hjälp av oljor osv men har absolut ingen aning om vad man ska använda. Är det nån speciell guideline på vad som verkligen funkar och som de flesta använder?

Mitt hår just nu skulle jag säga är rätt torrt, tjockt och blir lätt tovigt, ser väldigt torrt ut. Använder för tillfället HdF shampo och balsam varje eller varannan dag.
Senast redigerad av hybbe 2014-10-02 kl. 19:06.
Citera
2014-10-02, 19:17
Medlem
kkickinits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Hör jämt att man ska ta hand om sitt hår med hjälp av oljor osv men har absolut ingen aning om vad man ska använda. Är det nån speciell guideline på vad som verkligen funkar och som de flesta använder?

Mitt hår just nu skulle jag säga är rätt torrt, tjockt och blir lätt tovigt, ser väldigt torrt ut. Använder för tillfället HdF shampo och balsam varje eller varannan dag.

Du tvättar ditt hår alldeles för ofta. Om du drar ner på hårtvätt till en gång i veckan kommer ditt hår få bättre kvalité och ta hand om sig självt bättre. Du kan fortfarande skölja det med vatten oftare om du vill.

Du kan använda i stort sätt alla kallressade oljor (mandel, ricin, jojoba osv) men det beror på vad du vill göra. Du kan exempelvis göra hårinpackning av ricinolja eller/och olivolja och blanda med lite andra oljor. Jojoba lämpar sig för att ta i topparna men då bara ytterst lite för att det inte ska se fett ut.
Citera
2014-10-02, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkickinit
Du tvättar ditt hår alldeles för ofta. Om du drar ner på hårtvätt en gång i veckan kommer ditt hår få bättre kvalité och ta hand om sig självt bättre. Du kan fortfarande skölja det med vatten oftare om du vill.

Du kan använda i stort sätt alla kallressade oljor (mandel, ricin, jojoba osv) men det beror på vad du vill göra. Du kan exempelvis göra hårinpackning av ricinolja eller/och olivolja och blanda med lite andra oljor. Jojoba lämpar sig för att ta i topparna men då bara ytterst lite för att det inte ska se fett ut.

Grejen är att jag känner mig ofräsch i håret om jag inte använt shampo, använder vaxprodukter dagligen. Tror du ändå att det försvinner så pass mycket med enbart vatten?
Citera
2014-10-02, 19:40
Medlem
kkickinits avatar
Citat:
Grejen är att jag känner mig ofräsch i håret om jag inte använt shampo, använder vaxprodukter dagligen. Tror du ändå att det försvinner så pass mycket med enbart vatten?

Nej, det gör det inte. Om man använder mycket produkter i håret kommer det blir slitet och kännas torrt, tyvärr... Du kan ju testa att använda "mildare" vaxprodukter som är enklare att tvätta ur så kanske du kan byta till ett ekologiskt schampoo som inte sliter så mycket på håret. Du bör undvika silikoner och mineraloljor i dina produkter för att kunna tvätta ur det utan starkare schampoo (som innehåller sulfater som torkar ut ditt hår).
Citera
2014-10-02, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkickinit
Nej, det gör det inte. Om man använder mycket produkter i håret kommer det blir slitet och kännas torrt, tyvärr... Du kan ju testa att använda "mildare" vaxprodukter som är enklare att tvätta ur så kanske du kan byta till ett ekologiskt schampoo som inte sliter så mycket på håret. Du bör undvika silikoner och mineraloljor i dina produkter för att kunna tvätta ur det utan starkare schampoo (som innehåller sulfater som torkar ut ditt hår).

Jag använder bara produkter från Hanz de Fuko och dom är organiska och innehåller inte sulfater eller parabener. Det är riktigt hälsosamma grejer. Jag ska prova och se hur det fungerar att bara skölja håret med vatten!
Citera
2014-10-02, 22:01
Medlem
Citat:
Jag använder bara produkter från Hanz de Fuko och dom är organiska och innehåller inte sulfater eller parabener. Det är riktigt hälsosamma grejer. Jag ska prova och se hur det fungerar att bara skölja håret med vatten!
För att vara säker på att vatten räcker måste du först ha ett hår som är fritt från mineraloljor och andra icke-vattenlösliga ämnen (dvs tvätta med starkt schampo först). Annars blir det helt enkelt inget bra resultat med vattentvätt. Det kommer bara kännas klibbigt.

Annars är vattentvätt underbart, när du väl kommit över perioden då allt känns fettigt. Enkelt och bra.
Citera
2014-10-10, 01:46
Medlem
Vanlig olivolja, kokosolja, ricinolja. Listan kan göras lång. Ta en naturlig bara.
Citera
2014-10-10, 12:05
Medlem
massiveinvasions avatar
Tja!
Har provat olja i håret 2 gånger. Första gången var vid en så kallad ayurveda-"massage", och det var obehagligt och omöjligt att få ut ur håret på flera dagar.
Andra gången köpte jag en sån där hårolja som Fonda och de andra använde. Lika värdelöst.

Köp en bra balsam på kicks eller nåt (100 spänn), hoppa shampo, och kör på det varje gång du duschar. Kommer bli mycket bra.

EDIT: Ska tillägga att jag har långt hår.
Senast redigerad av massiveinvasion 2014-10-10 kl. 12:17.
Citera
2014-10-13, 13:51
Medlem
15minFames avatar
Så här på vinter halvåret då luften är torr så brukar jag ta till balsam metoden. Jag använder endast balsam i hela håret - även botten, och fräshar upp håret mellan tvättar.

Men annars har jag samma dilemma som ts då jag tvättar håret efter träning och det blir för mycket tvättande. Jag använder bla Natusan spray balsam (för barn) som återfuktar längderna efter varje tvätt och det hjälper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in