Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Jag antar att du menar skillnaden beroende på vad man bygger på marken. Det är ingen rea eller subvention, det är ett krav i upphandlingen som påverkar priset. Precis som miljövänliga produkter kan vara dyrare för en kommun att köpa in för att få den vara man vill ha så kan naturligtvis markpriset behöva vara biligare för att få den vara man vill ha. Det kallas som sagt marknadsekonomi. Vill ingen bygga hyresrätter på marken till ett visst pris så måste man sänka priset för att få den vara man vill ha.
Det kan mycket väl ligga nåt i det, men också att politikerna vill styra vad som byggs. Eller åtminstone försöka styra, vilket är totalt omöjligt eftersom det inte är politiker som bygger bostäder.
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Marken hyrs ju inte ut, den används av ägaren. Brukar du ta betalt av dig själv för att du ska få använda dina egna saker?
Jo men nu är det ju så att det är den grupp som nyttjar gratis mark som blir gynnade, medan andra får betala fullpris. Det är ju inte rättvist.
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Vem som helst kan bo i dessa hyresrätter, så det är ingen som gynnas. Hade vissa grupper varit utestängda från kommunala hyresrätter så hade jag köpt resonemanget, men så är det ju absolut inte. Om du ska köra med den retoriken så är det ju snarare stora grupper som är utestängda från BR-marknaden.
Det är möjligt, men då ska alla ha möjlighet att få en sådan lägenhet utan årslånga köer. I annat all anser jag att det fortfarande är extremt orättvist och rent kommunistiskt. Politiker ska inte bestämma hur folk ska bo, det ska folk göra själva. De som vill hyra får gärna göra det, men då får de bära kostnaden för detta. Och det kostar mer än att bo bostadsrätt vid nyproduktion.
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
OK, så du tycker alltså att vi ska skattebefria alla fastighetsägare och helt ta bort avkastningskraven från allmännyttan? BRF har ju inget av detta och det ska ju vara lika för alla boendeformer säger du.
Nej det har jag aldrig sagt. Allmännyttan ska absolut ha avkastningskrav dock.
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Nya hyresrätter till sjävkostnadspris, vilket allmännyttan både kan och får åstadkomma blir inte dyrare än nya bostadsrätter, tvärtom blir de billigare då de inte har någon markkostnad och ingen byggherre som ska kamma hem vinst.
Du gör två generalfel här.
1. Marken får inte reas ut (lag på det)
2. Vinster tas alltid ut eftersom det är privata bolag som bygger. Politiker har inte kompetens att bygga.
Sedan ska byggarbetare ha löner, skatter betalas osv. Då blir hyran hög hur man än vrider och vänder på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Du har inte kunnat förklara varför de skulle bli dyrare fast jag har bett dig göra det.
Varför det är dyrare? Det är hur enkelt som helst.
1. Ett hyreshus finansieras med mer bundna lån för att hålla hyran mer jämn över tid, vilket är dyrare. En BR-ägare kan välja rörligt på hela lånet.
2. En hyresgäst får fullservice, behöver inte renovera och kan flytta när det passar.
3. En BR-ägare måste i princip anlita en mäklare vid flytt, vilket kostar mycket pengar.
4. Sedan har även hyresvärden ett visst avkastningskrav som hyresgästen måste betala på hyran för att få denna service.
5. En hyresgäst tar noll ekonomisk risk, men får fortfarande betala hela kapitalkostnaden. Ett hyreshus kostar lika mycket som ett BRF-hus att producera. Alltså får även hyresgästen betala på något sätt för detta också via hyran.
Det är klart att det blir dyrare att hyra och det är rättvist att det är så.
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Återigen, förklara varför HR skulle vara dyrare att bygga än BR. Samma hus är samma hus och kostar lika mycket att bygga. Det som skiljer är markkostnad och vinstmarginal.
Se ovan...
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Så dumt att det inte ens är värt att besvara.
Det är ju så det är. Att bostadslösa skulle efterfråga nya hyresrätter är lika troligt som att förstagångsköpare av bilar skulle efterfråga nya bilar.
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Sparar till en bostadsrätt? Lycka till säger jag. 99% av Stockholmsborna kommer aldrig i sitt liv kunna spara ihop till en BR om de så jobbar dygnet runt hela livet, och särskilt inte om de ska betala marknadshyra under tiden. Belåna sig till en BR är vad du menar. Alla varken vill eller kan göra detta och belåna sig för livet ska inte vara en förutsättning för att ha tak över huvudet, utan ett val. Du är väl för valfrihet, det är iaf vad du har sagt ett antal gånger?
Det är inga problem att spara ihop till en BR. Även folk med vanliga löner har råd med det. Kanske inte i sthlms innerstad, men det är inte samma sak som att folk inte har råd.
Sedan behöver man inte betala av hela bostaden heller, nåt som du inte förstår dig på antar jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Vilket fortfarande inte har något att göra med till vilket pris allmännyttan kan bygga hyresrätter.
Ja om allmännyttan har finansiering och den saknas. Någon måste betala för "billigt" och i annat fall blir det bara dyrare hyresrätter som byggs, som de bostadslösa ändå inte har råd med.
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Det är ett anbudsförfarande och om det byggs HR där så kommer anbuden mest troligt att vara lägre även där än om det byggs BR.
Det kan vara sant.
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Poängen är att de inte behöver vara så dyra, men det får du ju inte in i din skalle, men du kan heller inte förklara varför du menar att de fortfarande skulle vara så dyra. Kom med något konstruktivt eller stäng pajhålet.
De kan bara bli "billiga" om någon annan skjuter till pengar. Antar att du menar skattebetalarna, men jag tror inte det skulle vara så populärt...
Hade det gått att bygga "billiga hyresrätter" hade man gjort det för länge sedan. För jag tror inte politiker i grunden är några elaka monster. De måste dock prioritera och billiga bostäder till en viss grupp är inte nummer ett på priolistan helt enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
De kostar inte mer att producera motsvarande BR. Ett hus är ett hus är ett hus, hur de som bosätter sig i det betalar påverkar inte byggkostnaden (bortsett från markkostnaden).
Bra att du inser det. Vilket betyder att hyresgästen också måste betala likt BR-ägaren plus för all den andra servicen som ingår i hyran.
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Det är endast din åsikt och inte fakta. Det beror helt på politisk vilja, men ekonomiskt är det fullt möjligt helt utan subventioner.
Jasså, så varför byggs det inte då? Nej det går inte att bygga billiga bostäder utan att "någon annan" skjuter till pengar.
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Rättvisa kan du inte stava till när du säger att pengar är det enda som spelar roll när det gäller boende. Till skillnad från dig kan jag mycket väl se alla boendeformer samexistera, det ena utesluter inte det andra.
Det har jag aldrig gjort. Jag har föreslagit bostadsbidrag till de som behöver det. Inte generella subventioner till en fix bostadsadress.
Jag utesluter aldrig hyresrätter, men de som bor i sådana måste betala själva för det.
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
De kostar exakt lika mycket som motsvarande BR att producera.
Precis ja, huvudet på spiken. Men som hyresgäst måste du även betala för servicen och risken. Det glömmer du bort och tror att sånt är gratis.
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
De som bygger en hyresfastighet åt allmännyttan tjänar också pengar. Vad är det du försöker säga?
Precis du börjar haja. Det går inte att bygga utan vinst. Och alltså kan det inte bli "billigt".
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Förklara då för mig vem som får betala hyresrätter som bär sina egna kostnader utöver de som bor där och betalar hyra som jag bett dig göra ett antal gånger.
Om det är så att hyresrätter bär sina egna kostnader så betalar hyresgästerna själva såklart. Det är så det också fungerar idag. Men då blir inte hyresrätterna "billiga" och de bostadslösa kan inte efterfråga dessa ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Privata fastighetsägare kan för min del få ta ut marknadshyror om de vill, så länge det finns alternativ i allmännyttan så man själv kan välja.
Det är det det inte gör. Särskilt inte med kort varsel.... Att det inte finns alternativ beror i sig på de reglerade hyrorna.
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Vem har påstått att hyresrätten är missgynnad i den här diskussionen. Om du ska bemöta annat än vad jag har sagt i denna diskussion så får du även ta och hänvisa till det. Det är lite svårt att bemöta något man inte själv har sagt.
Det är ju det du indirekt tycker då jag antar att du har synpunkter på hyrorna inom nyproduktionen. "Billiga" hyresrätter byggs inte.