Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
1. Det skulle vara betydligt mindre eftersatt om man inte hade plockat ut en massa vinster ur allmännyttan.
2. Inte? Det är ju subventioner till de som äger sina bostäder. Medans de som hyr i allmännyttan får betala extra för sin del avsamhällsservicen får de som äger sina boenden extra subventioner uppe på att de redan betalar mindre.
3. Vilka då om jag får fråga? Snarare tvärtom skulle jag säga.
1. Knappast någon halv biljard. För att inte tala om att vi då hade stått inför risken att privata hyresvärdar skulle välja att göra något annat. Och att vi hade haft högre skatter eller mindre samhällsservice.
2. Nej, det är inte subventioner för de som äger bostäder. Det är subventioner för den som anlitar hantverkare för arbete på bostaden [som man äger]. Det är arbetskostnaden som är subventionerad för att stimulera just hantverkarna. RUT gäller även för hyresrätter.
3. Fastighetsavgift (tidigare fastighetsskatt, nu betydligt bättre utformad). Reavinstskatt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
1. Det är väl deras problem om de vill ta risker, det saknar samhällsintresse.
2. Klart att hyresgästerna bär sina kostnader, de flesta hyreshus är äldre och sedan länge betalda. 3. Tror du privata hyreshusägare bedriver nån sorts ideell verksamhet?
4. ROT-bidraget kostade 14 miljarder förra året, pengar som kunde använts bättre.
1. Samhället har inget med det att göra. Däremot har jag som delägare i kommunal verksamhet ett intresse i att få ut något av bostäder som har byggts för mina pengar och som jag inte bor i.
2. Hyresgästerna bär uppenbarligen INTE sina kostnader med tanke på att underhållet är kraftigt efersatt.
3. Nej, det har jag inte påstått heller. Är det problem med läsförståelsen?
4. Vad kostar arbetslöshet? Vi har ROT för att stötta hantverkarbranschen. ROT funkar inte på hyresrätter därför att du inte har rätt att göra några speciellt stora ingrepp i bostaden.