2025-05-30, 22:54
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Ja, denna fråga rör inte bara husdjur, utan ALLA djur!

Själv tycker jag att Igelkotten verkar vara ett väldigt misstänksamt djur. Den trippar alltid omkring i all hast och tittar sig misstänksamt åt alla håll. Och när man sedan närmar sig den rullar den snabbt ihop sig i skyddsställning som om man vore livsfarlig.
Dessutom skulle jag vilja nominera Lamadjuret som alltid blänger skeptiskt på sin omgivning och gör ett intryck av att kunna spotta en i ansiktet vid minsta snedsteg.
Strutsen verkar även den misstänksam med sin bistra och cyniska uppsyn. Den ser ut att kunna explodera i ett angrepp när som helst. Strutsen är ju dock i princip samma djur som Laman så jag går inte in djupare på motiveringen där.
Vad anser ni i ärendet?
I stort sett alla fåglar säger jag. Försök närma dig en fågel. När jag var liten, sa pappa, om du kan fånga en fågel med händerna får du behålla den. Det hände aldrig trots att jag försökte i flera veckor.
Citera
2025-05-30, 23:19
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
I stort sett alla fåglar säger jag. Försök närma dig en fågel. När jag var liten, sa pappa, om du kan fånga en fågel med händerna får du behålla den. Det hände aldrig trots att jag försökte i flera veckor.

Det finns inte många vilda djur man kan närma sig utan att de sticker (igelkottar kanske undantaget) men många fåglar som är vana vid människor är ganska obrydda. Några vilda fåglar går ju till och med relativt lätt att tämja, så att de äter ur handen på dig. Jag har fått talgoxar att göra det.
Citera
2025-05-30, 23:36
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det finns inte många vilda djur man kan närma sig utan att de sticker (igelkottar kanske undantaget) men många fåglar som är vana vid människor är ganska obrydda. Några vilda fåglar går ju till och med relativt lätt att tämja, så att de äter ur handen på dig. Jag har fått talgoxar att göra det.
Om man lyckas fånga dem, ja. Jag har ett fågelbord, försöker jag öppna fönstret eller bara knackar på det, försvinner de direkt. Jag har även haft en ekorre där. När den är där, kan jag öppna fönstret. Jag lade frön i handen och sträcket ut den mot den, den tittade bara på handen och fortsatte sen med att länsa fågelbordet utan att bry sig om mig. Jag hade hur enkelt som helst, kunnat sträcka ut handen och greppa den. Det skilde bara centimeter.

Däremot vet jag, att med ett enormt tålamod, kan man genom att sitta still dag ut och dag in och sprida frön allt närmare sig själv, få fåglar att äta ur handen, då jag vet en som lyckats med det. Men jag har inte sånt tålamod. Men jag vet inga djur som är mindre misstänksamma. En hare, kanske som vissa sagt. Eller kanske en björn eller lo. Älgkor däremot kan vara direkt aggressiva om de har kalvar med. Vilket jag även varit med om.
Senast redigerad av EnCarte 2025-05-30 kl. 23:39.
Citera
2025-05-31, 00:17
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Många fåglar bryr sig ju knappt om människor och vänjer sig framför allt vid människor men ett undantag är hägrar. De är enormt vaksamma och drar så fort de känner sig lite oroade eller osäkra. Amerikanska jägare som riktigt nördar in på andjakt med vettar (konstgjorda fåglar) sätter också gärna ut en konstgjord häger för att änderna som kommer flygande ska känna sig tryggare, för om där står en häger i lugn och ro i strandkanten är ingen fara på färde.

Men det finns en sjö i Stockholmstrakten där hägrar övervintrar och matas med sill och kanske de vant sig vid människor?
Jag och min vuxne son har stått och betraktat en gråhäger som stod och fiskade på en brygga. Vi stod bara ~ 10 meter bort och den brydde sig inte det minsta om vår närvaro.

En sak som många fåglar annars ogillar, det är om man stannar i promenaden eller cykelturen och tittar på dem.
Det gillar de inte alls, annars kan de acceptera att man kommer nära tillfälligt. Särskilt kråkfåglar tycks ogilla att bli betraktade eller tittade på, och den saken kan man förstå, med deras höga intelligens.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-31 kl. 00:23.
Citera
2025-05-31, 00:29
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Haha, Igelkottar torde väl vara ett av de mest oskygga djuren på jorden.
Mata dem med ett eller två knäckta ägg på ett fat, så får du höra hur de slurpar och smackar i sig mycket vackert, hälsosamt och gott.

Släpp för all del inte in dem i huset, för de är fulla av löss och loppor, nästan som en aura i lampsken
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-31 kl. 00:44.
Citera
2025-05-31, 00:39
Medlem
Knivur-273s avatar
Blåmesar har jag handmatat i deras häckningsperiod. Just då kan de väldigt orädda och tar mat ur människors händer om andra människor har matat dem förr.
Citera
2025-05-31, 00:52
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag och min vuxne son har stått och betraktat en gråhäger som stod och fiskade på en brygga. Vi stod bara ~ 10 meter bort och den brydde sig inte det minsta om vår närvaro.

En sak som många fåglar annars ogillar, det är om man stannar i promenaden eller cykelturen och tittar på dem.
Det gillar de inte alls, annars kan de acceptera att man kommer nära tillfälligt. Särskilt kråkfåglar tycks ogilla att bli betraktade eller tittade på, och den saken kan man förstå, med deras höga intelligens.

Då vågar jag påstå att den hägern var "go i hövvet" som vi säger i Göteborg.

Ja, den observationen är helt riktig. Ger man intryck av att ha sett fågeln reagerar den mer. Det gäller även om man kommer nära ett bo där en fågel ligger på ägg. Då är det inte sällan först när man stannar som fågeln flyger upp.
Citera
2025-05-31, 01:04
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Då vågar jag påstå att den hägern var "go i hövvet" som vi säger i Göteborg.

Ja, den observationen är helt riktig. Ger man intryck av att ha sett fågeln reagerar den mer. Det gäller även om man kommer nära ett bo där en fågel ligger på ägg. Då är det inte sällan först när man stannar som fågeln flyger upp.
Den Hägern var nog "dum i huvudet" men troligare van vid människor som lät den vara och sitta där.
Man kan tro att den var ganska framgångsrik att med sin näbb ta småfisk, för annars skulle den ej suttit där, eller så var det något fel på den.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-31 kl. 01:08.
Citera
2025-05-31, 01:19
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Snoken såklart!
Jag förstod inte skämtet, för jag var inte i det sinnelaget just då
Citera
2025-05-31, 01:28
Medlem
Knivur-273s avatar
Helt klart Lodjur.
Inte ens Vargar eller Björnar är tillnärmelsevis lika skygga.
Citera
2025-05-31, 02:11
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Själv säger jag att följande 5 djur är mest misstänksamma.
- Harar.
- Rådjur.
- Sliddjur.
- Lodjur.
- Vargar.
Citera
2025-05-31, 02:21
Medlem
Knivur-273s avatar
Harar har sprungit på min Schäfertik framför nosen i sina förvirrade kåtheter om våren.
Fem meter.
Hade jag ej sagt "stanna", så hade hon kunnat ta haren i käften och fått sig en ovanligt god middag jämfört med det uppblötta men varma och dock goda torrfodret.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-31 kl. 02:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in