Citat:
Ursprungligen postat av
Venator
Det finns inte många vilda djur man kan närma sig utan att de sticker (igelkottar kanske undantaget) men många fåglar som är vana vid människor är ganska obrydda. Några vilda fåglar går ju till och med relativt lätt att tämja, så att de äter ur handen på dig. Jag har fått talgoxar att göra det.
Om man lyckas fånga dem, ja. Jag har ett fågelbord, försöker jag öppna fönstret eller bara knackar på det, försvinner de direkt. Jag har även haft en ekorre där. När den är där, kan jag öppna fönstret. Jag lade frön i handen och sträcket ut den mot den, den tittade bara på handen och fortsatte sen med att länsa fågelbordet utan att bry sig om mig. Jag hade hur enkelt som helst, kunnat sträcka ut handen och greppa den. Det skilde bara centimeter.
Däremot vet jag, att med ett enormt tålamod, kan man genom att sitta still dag ut och dag in och sprida frön allt närmare sig själv, få fåglar att äta ur handen, då jag vet en som lyckats med det. Men jag har inte sånt tålamod. Men jag vet inga djur som är mindre misstänksamma. En hare, kanske som vissa sagt. Eller kanske en björn eller lo. Älgkor däremot kan vara direkt aggressiva om de har kalvar med. Vilket jag även varit med om.