2014-10-02, 02:15
Medlem
Företagskonto kostar en del, men om man har en enskild firma, funkar inte ett privat konto då?

Jag vill dock inte starta konto för min enskilda firma på samma bank som jag har mitt privata konto på..
Citera
2014-10-02, 02:27
Medlem
Du är firman dvs kontot kan vara ditt eget.

Problemet är att du måste bokföra alla transaktioner då är det bra om de är separerade. Samt att man har skilda kort för privat respektive firma om man handlar prylar.

Tror Swedbank tar 900 spänn per år eller nåt. Klart värt.
Citera
2014-10-02, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Du är firman dvs kontot kan vara ditt eget.

Problemet är att du måste bokföra alla transaktioner då är det bra om de är separerade. Samt att man har skilda kort för privat respektive firma om man handlar prylar.

Tror Swedbank tar 900 spänn per år eller nåt. Klart värt.

Jag tänkte ha olika banker istället, så swedbank för mitt privata och handelsbanken för allt som har med företaget och göra typ.

Så om ni ovan jag skrev går, går det även bra att jag överför en 30 000 kronor från swedbank till handelsbanken? eller kommer jag göra det rörigt för mig då? tanken är att 30 k ska vara startsumman för företaget att handla in det som behövs osv
Citera
2014-10-02, 02:50
Medlem
Polyklorfenols avatar
Se till att starta upp med bokföringen på en gång. Visst går det att ha olika banker, men det tar längre tid och blir mer svåröverskådligt. Du behöver ett bankgirokonto för att kunna fakturera smidigt.
Citera
2014-10-02, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dankebitte
Jag vill dock inte starta konto för min enskilda firma på samma bank som jag har mitt privata konto på..

Vad menar du är fördelen med att ha två banker? Jag skulle tycka att det var skitjobbigt, oavsett företagsform.
Citera
2014-10-02, 03:33
Medlem
Antivalents avatar
Jag kör med SEB enkla firman, funkar bra.

Problemet med två banker är att ska du föra över pengar mellan kontona är det väntetid på runt ett dygn.
Citera
2014-10-02, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zugabe
Vad menar du är fördelen med att ha två banker? Jag skulle tycka att det var skitjobbigt, oavsett företagsform.

Nej, jag ska ha ena banken till mina privata pengar, och den andra banken till företaget

Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Jag kör med SEB enkla firman, funkar bra.

Problemet med två banker är att ska du föra över pengar mellan kontona är det väntetid på runt ett dygn.

Japp, det kommer hända att jag ska överföra väldigt få gånger mellan kontona
Citera
2014-10-02, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Jag kör med SEB enkla firman, funkar bra. Problemet med två banker är att ska du föra över pengar mellan kontona är det väntetid på runt ett dygn.

SEB funkar riktigt bra. De får ta mycket skit i media. Men när det kommer till mig som konsument av deras banktjänster ger jag fem poäng av fem möjliga. Aldrig något strul med någonting.

Största fördelen med att ha allt under samma tak är att man kan se hela sin samlade ekonomi samtidigt på skärmen, med undantag för fonderna som liggger under en annan flik. Detsamma gäller för företags- och privatkortet som man får upp aktuell saldo/kontoställning.

Som jag ser det finns det ingen anledning att ha pengar både i höger och vänster byxficka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in