2014-10-01, 23:51
Medlem
Har några frågor som ni gärna får svara på. Stort plus om du själv
har erfarenhet av en hund som dött hemma.

Fråga 1 Har hundar en exakt samma lukt och utseende som människor?
E livrädd att min gamla hund ska dö en fredag kväll och jag måste ha henne hemma hela helgen, skulle aldrig kasta ut henne. Det e en stor hund, kan ej lägga i frys.

Fråga 2, när kommer lukten? Kommer det börja lukta på en helg?

Fråga 3 Hur kommer maskarna och flugorna in i lägenheten och till kroppen när personen dött? Alltså om man har stängda fönster.

Fråga 4 Blir det maskar och flugor med hundar också? Om ja, när börjar dom komma?

Fråga 5 sväller hundars kroppar upp?

Fråga 6 När hon dött, hur ska jag förvara kroppen hemma? ALltså tills jag fått iväg henne till veterinären så dom kan kremera henne?

Är seriös, så spydiga kommentarer undanbeddes!
Citera
2014-10-02, 00:44
Medlem
provocative77s avatar
Ingen erfarenhet.
Däremot fungerar alla däggdjur på samma sätt oavsett vi pratar människa, hund eller älg.
Citera
2014-10-02, 01:01
Medlem
Beroende vart du bor så finns det dygnet runt öppna veterinär som man kan åka å lämna kroppen.
Citera
2014-10-02, 01:08
Medlem
Strychnos avatar
Det tar 24 timmar innan det börjar lukta lik, odören tilltar allt eftersom.
Flugor anländer efter ett tag.
Det tar en vecka ungefär för maggots/fluglarver att uppenbara sig,
Dessa kläcks till Flugor efter några dagar.

Men kliv in på Biltema, eller valfri bygghandel, Och köp ett "Död hund kit",
Dvs Silvertejp och en rulle stora/250L Sopsäckar, och doftspray(badrumsspray)
Då har du grejjer att paketera hunden i om den skulle dö.
Då har du några dagar på dig, Sopsäckarna skyddar liket från flugorna.
Liklukten kan du inte göra mycket åt, förutom doftspray.
Citera
2014-10-02, 01:24
Medlem
Om du inte har så varmt i rummet tar det längre tid med nedbrytningsprocessen, så öppna fönstret.
En tjock handduk under hunden hunden och en plastbit under handduken räcker det första dygnet.
Åka ut i skogen lr nåt och begrava där?
Ta farväl av din kompis och stirra inte upp dig. Hundar kan bli sisådär 18 år.
Citera
2014-10-02, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingonskogen
Hundar kan bli sisådär 18 år.

Extremt sällsynt att hundar blir 18år.

Det finns jourveterinär som tar hand om kroppen.
Citera
2014-10-02, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Extremt sällsynt att hundar blir 18år.

Det finns jourveterinär som tar hand om kroppen.
Jodå, bra mat i lagoma doser samt ett aktivt liv ger 18-åriga hundar. Skippa torrfoder och annan skit.
Jourvet TAR BRA BETALT för att ta hand om hunden.
Citera
2014-10-02, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingonskogen
Jodå, bra mat i lagoma doser samt ett aktivt liv ger 18-åriga hundar. Skippa torrfoder och annan skit.
Jourvet TAR BRA BETALT för att ta hand om hunden.

Bra mat hjälper inte mot cancer och annat (genetiskt) som hundar ofta får på äldre dar.

Klart jag vet att jourveterinär tar betalt för att ta hand om kroppen. Egen erfarenhet av detta.

Men vem bryr sig om det i sånt läge...
Citera
2014-10-02, 13:19
Avstängd
micro113s avatar
Ring närmaste "djurkrematorium" eller kadaverbränningsstation - de brukar ta emot också under öppentid på helg - beroende på hur det är beläget (ligger ofta i eller i anslutning till soptippen) - det blir dessutom mycket billigare än att lämna via veterinär.

Min erfarenhet är att det börjar lukta ganska snabbt - efter någon timme.

Efter ett dygn kan det stinka rejält när du rör vid kroppen om den inte legat kylt/kallt.

Skall du avvakta så tänk på att skydda golv etc .. liklukt sätter sig gärna och luktar länge efteråt trots skurning - lite beroende på underlag förstås...

Edit:
Grundtips 1 A ... gör inte som ett smartskaft jag känner till som lade sin hund i bagaget över helgen - för att det skulle blir smidigt att köra in på måndagmorgonen ...

Den bilen var inte att leka med sen kan vi säga...
Citera
2014-10-02, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ring närmaste "djurkrematorium" eller kadaverbränningsstation - de brukar ta emot också under öppentid på helg - beroende på hur det är beläget (ligger ofta i eller i anslutning till soptippen) - det blir dessutom mycket billigare än att lämna via veterinär.

Min erfarenhet är att det börjar lukta ganska snabbt - efter någon timme.

Billigare? Så din bäste vän är inte värd mer?

Och,nej,luktar inte efter en timme.
Citera
2014-10-02, 13:29
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Billigare? Så din bäste vän är inte värd mer?

Och,nej,luktar inte efter en timme.
På vilket sätt skulle min bästa vän vara förtjänt av att jag betalade veterinären nån tusenlapp extra för att de skulle köra vännen till samma ställe? (slippa ta hand om kadavret själv och betalade städtjänsten istället)

Snacka om att du är lurad om du tror att det är pengarna du slänger i sjön som avgör dina känslor ..

Edit
Jag skrev inte EN timme, utan nån timme - vilket gäller för både djur och människa ... (och ja- har varit med och tagit reda på båda varianterna mer än en gång )
Senast redigerad av micro113 2014-10-02 kl. 13:31.
Citera
2014-10-02, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
På vilket sätt skulle min bästa vän vara förtjänt av att jag betalade veterinären nån tusenlapp extra för att de skulle köra vännen till samma ställe? (slippa ta hand om kadavret själv och betalade städtjänsten istället)

Snacka om att du är lurad om du tror att det är pengarna du slänger i sjön som avgör dina känslor ..

Edit
Jag skrev inte EN timme, utan nån timme - vilket gäller för både djur och människa ... (och ja- har varit med och tagit reda på båda varianterna mer än en gång )

Lurad?? Slänger du din unge på soptippen om han dör?
Handlar väl för fan inte om att vara lurad.

Inte konstigt du är omtalad här:
(FB) Största pajasen på flashback?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här