2014-10-01, 12:12
Medlem
Hej.

Jag kan inte logga in mot Skandiabanken då den vill göra en Versionskontroll av BankID säkerhetsprogram.
BankdID Security Application, hos bankid.com klagar på att jag kör 64-bit Linux.
Kan man gå runt det på något sätt? Ge OK svar tillbaka eller lura/påsta att ff är 32-bit

Mitt bankid fungerar bra annars mot Försäkringskassan, Skatteverket osv. och har fungerat bra mot Skandiabanken tills dess en Versionskontroll ville göras.

Jag har kört 64-bit Linux i flera år mot Skandiabanken men nu har jag fått problem.
Det jag har gjort är att jag har uppdaterat operativsystemet så det är nyare operativsystem, Firefox m.m som jag använder jämfört med tidigare.

Linux Mint 17 Cinnamon 64-bit (~ Ubuntu 14.04)
Firefox 31
BankID 4.19.1.11633
Citera
2014-10-01, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sral-Greba
Hej.

Jag kan inte logga in mot Skandiabanken då den vill göra en Versionskontroll av BankID säkerhetsprogram.
BankdID Security Application, hos bankid.com klagar på att jag kör 64-bit Linux.
Kan man gå runt det på något sätt? Ge OK svar tillbaka eller lura/påsta att ff är 32-bit

Mitt bankid fungerar bra annars mot Försäkringskassan, Skatteverket osv. och har fungerat bra mot Skandiabanken tills dess en Versionskontroll ville göras.

Jag har kört 64-bit Linux i flera år mot Skandiabanken men nu har jag fått problem.
Det jag har gjort är att jag har uppdaterat operativsystemet så det är nyare operativsystem, Firefox m.m som jag använder jämfört med tidigare.

Linux Mint 17 Cinnamon 64-bit (~ Ubuntu 14.04)
Firefox 31
BankID 4.19.1.11633
Jag må låta dryg, men det är inte min avsikt. Men har du ringt deras internetsupport och berättat om problemet? Om deras FLS inte kan svara på det så borde dom ju ha någon som kan svara på det längre upp i trädet så att säga. Eftersom att det fungerade tidigare så måste dom, eller du, ändrat något och då borde dom kunna svara för sin sida.
Citera
2014-10-01, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabbo
Jag må låta dryg, men det är inte min avsikt. Men har du ringt deras internetsupport och berättat om problemet? Om deras FLS inte kan svara på det så borde dom ju ha någon som kan svara på det längre upp i trädet så att säga. Eftersom att det fungerade tidigare så måste dom, eller du, ändrat något och då borde dom kunna svara för sin sida.

Hej.
Bra påpekande.
Jag glömde bort att jag kontaktade Skandiabanken för två veckor sedan.

Deras svar var:
Tack för ditt meddelande.
Tyvärr är det så att stödet för Linux i samband med användande av Bank ID har fasats ut. Vi kan därför inte erbjuda någon support.
Det vi kan rekommendera är att du använder dig av mobilt BankID i stället.
Andreaz Emtfors | Webmaster| Skandiabanken

Löst, i alla fall nu.

Efter att ha störts av problemet i några veckor och googlat lite så avsatte jag till slut lite tid för att gräva i det.
Jag provade att ladda ner lite olika firefox 32-bit Firefox versioner men hade fortfarande problem att BankID säger jag kör 64-bit.
Upptäckte då att Firefox ändå gick i 64-bit mode trots att jag hade laddad ner Firefox från länkar som säger att det är 32-bits versionen
Såg det genom att i adressfältet skriva about:
"Build identifier: Mozilla/5.0 (X11; Ubuntu; Linux x86_64; rv:31.0) Gecko/20100101 Firefox/31.0"

Mera googling sa att binären har både 32- och 54-bit mode i sig.

32-bit
Det som fungerade var att starta Firefox från terminalfönster
"setarch i386 firefox"
about: berättade nu att det var x86 och inte x86_64

Skandiabanken ville igen göra en Versionskontroll.
BankID klagade inte på 64-bit men hade problem att verifiera. Klickade runt lite på BankID och gick sedan tillbaka till Skandiabanken. Nu så fungerar det att logga in.
Loggade ut och stängde Firefox

64-bit
Startade Firefox som vanligt och den kör i i86_64 läge.
Nu så fungerar Skandiabanken med 64-bits Firefox igen.
Citera
2014-10-01, 17:58
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara - Övriga operativsystem
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem