Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-10-04, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Man kan inte handla aktier effektivt om man inte har mycket stora pengar att sätta undan varje månad, courtaget äter upp en så stor procentuell del av investeringarna.

Tänk dig att du vill sprida ditt innehav i 10 eller 15 olika aktier världen över. Då måste du betala courtage för varje köp, och om du vill köpa ofta så går mycket till courtaget. Alternativet är helt gratis investerande (genom t.ex. Nordnet får man billigt en emerging markets/developed markets combo från iShare med bara 0.22% årliga avgifter, själv kör jag på det) där du kan lägga in summor som vanliga dödliga kan spara ihop varje månad utan avgifter för själva köpen.
Om jag köper svenska aktier betalar jag courtage på 39:- vid inköpstillfället och thats it. Om jag köper fonder utöver de rätt ointressanta gratisfonderna AZ el liknande så tickar det avgifter varje år. Något att tänka på om man vill vara lite nyanserad.
Citera
2014-10-04, 15:28
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Om jag köper svenska aktier betalar jag courtage på 39:- vid inköpstillfället och thats it. Om jag köper fonder utöver de rätt ointressanta gratisfonderna AZ el liknande så tickar det avgifter varje år. Något att tänka på om man vill vara lite nyanserad.
Du nämnde inte att du måste köpa ca. 10 aktier för att få lika bra riskspridning som den som köper bara en/två breda ETF:s, så då blir courtaget 390:- varje gång du vill köpa "en rond" av alla aktier.

Avgifter är inte automatiskt dåliga. Jag betalar 0.22% totalt (2 st ETF:s) för innehav i ca. 1400 bolag i developing markets och ca. 1000 bolag i developed markets. Betalar inte heller courtage för köp. Minimiinsättning 50 euro per månad, maximi är jag inte säker på men det är väl runt 2000 euro.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2014-10-04 kl. 15:29. Anledning: edit
Citera
2014-10-04, 16:21
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Om du gör ett aktieköp på 19500kr istället för fond med 0,2% så betalar ni lika mycket över ett år. Men då pratar vi ju en enda aktie och köp medan fondköparen har större spridning för samma peng.

Man måste väl upp till rätt stora belopp för att det faktiskt ska vara lönsamt?

För någon som månadssparar mindre belopp känns ändå fonden överlägsen?
Citera
2014-10-04, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Om du gör ett aktieköp på 19500kr istället för fond med 0,2% så betalar ni lika mycket över ett år. Men då pratar vi ju en enda aktie och köp medan fondköparen har större spridning för samma peng.

Man måste väl upp till rätt stora belopp för att det faktiskt ska vara lönsamt?

För någon som månadssparar mindre belopp känns ändå fonden överlägsen?
Jag köper aktier för mellan 25-35 000 i månaden och det är klart att jag passerat gränsen för när aktier är ett starkt alternativ. Vill man spara mindre är det inget problem, det kan man ju hantera genom en interimsbuffert och mindre frekventa aktieköp. Det som Hedonisten missar är ju att det finns riktigt breda aktier med i form av investmentbolag och konglomerat av olika slag. Det är betydligt mer hanterbart att göra en fundamental analys på t ex Industrivärden än att sia om makroekonomiska effekters påverkan på OMXS30. Jag köper inte blint över tiden eller enfaldigt efter övertygelsen att "börsen går alltid upp på sikt" eftersom jag vill ha en större säkerhetsmarginal än så. Det tycker jag är svårt med de flesta (billiga) fonder. Hedonistens taktik att gå all in på breda index är väl bra om man inte vet vad man pysslar med eller inte har tiden till en egen analys, men det är också ett exempel på "diworsification" och ett säkert sätt att aldrig överprestera.
Citera
2014-10-05, 10:29
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Jag köper aktier för mellan 25-35 000 i månaden och det är klart att jag passerat gränsen för när aktier är ett starkt alternativ. Vill man spara mindre är det inget problem, det kan man ju hantera genom en interimsbuffert och mindre frekventa aktieköp. Det som Hedonisten missar är ju att det finns riktigt breda aktier med i form av investmentbolag och konglomerat av olika slag. Det är betydligt mer hanterbart att göra en fundamental analys på t ex Industrivärden än att sia om makroekonomiska effekters påverkan på OMXS30. Jag köper inte blint över tiden eller enfaldigt efter övertygelsen att "börsen går alltid upp på sikt" eftersom jag vill ha en större säkerhetsmarginal än så. Det tycker jag är svårt med de flesta (billiga) fonder. Hedonistens taktik att gå all in på breda index är väl bra om man inte vet vad man pysslar med eller inte har tiden till en egen analys, men det är också ett exempel på "diworsification" och ett säkert sätt att aldrig överprestera.
Du måste fortfarande köpa mycket flera aktier och således betala mera i courtage, fastän du kör på investmentbolag. För de som inte kan spara så mycket som du så blir det inte mera lönsamt.

Du tror alltså inte att börsen kommer att gå upp i framtiden? Tror du på domedagsprofetior eller förstår du inte vad påståendet grundar sig på?

Lycka till om du tror att du kommer att överprestera genom att själv plocka aktier, riktigt så enkelt är det tyvärr inte. Vill du överprestera index så är det inte blue-chip aktier som gäller och då ökar även risken exponentiellt.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2014-10-05 kl. 10:30. Anledning: edit
Citera
2014-10-05, 13:42
Medlem
Citat:
Du måste fortfarande köpa mycket flera aktier och således betala mera i courtage, fastän du kör på investmentbolag. För de som inte kan spara så mycket som du så blir det inte mera lönsamt.

Du tror alltså inte att börsen kommer att gå upp i framtiden? Tror du på domedagsprofetior eller förstår du inte vad påståendet grundar sig på?

Lycka till om du tror att du kommer att överprestera genom att själv plocka aktier, riktigt så enkelt är det tyvärr inte. Vill du överprestera index så är det inte blue-chip aktier som gäller och då ökar även risken exponentiellt.
Tack för "lektionen"... Det är klart att oändlig tillväxt i en ändlig värld är lite spännande men jag ser ingen anledning att prata om domedagen. Min poäng, för den som inte kan läsa, var att börsen inte går upp varje år...
Jag är nöjd med min strategi och har kört på försiktig stockpicking sedan 1998. Har underpresterat mot index (OMXS30) ett enda år (2007), i övrigt är jag mycket nöjd.
Jag köper inte 8-10 olika bolag varje månad utan fyller på beroende på aktuell värdering.
Hur har det gått för dig historiskt sedan 1998? Det vore intressant att höra hur dina tillgångar är allokerade och ungefär hur stor din portfölj är. Money talks.
Senast redigerad av Denkmal 2014-10-05 kl. 13:48.
Citera
2014-10-05, 15:44
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Tack för "lektionen"... Det är klart att oändlig tillväxt i en ändlig värld är lite spännande men jag ser ingen anledning att prata om domedagen. Min poäng, för den som inte kan läsa, var att börsen inte går upp varje år...
Jag är nöjd med min strategi och har kört på försiktig stockpicking sedan 1998. Har underpresterat mot index (OMXS30) ett enda år (2007), i övrigt är jag mycket nöjd.
Jag köper inte 8-10 olika bolag varje månad utan fyller på beroende på aktuell värdering.
Hur har det gått för dig historiskt sedan 1998? Det vore intressant att höra hur dina tillgångar är allokerade och ungefär hur stor din portfölj är. Money talks.
För alla avseenden som gäller oss så är tillväxten oändlig, du och jag är i graven långt före domedagen (gällande ekonomisk tillväxt) anländer.
Citera
2014-10-05, 18:51
Medlem
Citat:
För alla avseenden som gäller oss så är tillväxten oändlig, du och jag är i graven långt före domedagen (gällande ekonomisk tillväxt) anländer.
Javisst. Det var ju dock inte det jag bad dig svara på. Ditt påstående har inte heller så mycket med fundamenta att göra. Fortsätt du köpa index med P/E>20 så plockar jag russinen ur kakan så länge och viktar om portföljen löpande.

Du svarade inte på min fråga om vad du själv förvaltar och hur stort kapital du har - kan inte se att du skrivit det i någon tråd. Istället gödslar du med lillgamla "råd" och "investeringstips" som tagna från "Så här kan alla svenskar bli miljonärer". Det tillför liksom inte så mycket.
Citera
2014-10-07, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Varför satsa på fonder.
När man kan tänka själv varför hålla på och låta andra göra jobbet för dyra pengar när du kan handla aktier och annat själv.
Som jag ser det är det bara 2 eventuella fördelar med fonder:1 bekvämt och slippa tänka
2 om du har under 10 000 kanske ingen ide att handla på egen hand????
Nackdelarna är desto fler med fonder.

Finns ju fonder med låga eller till och med inga avgifter.
Citera
2014-10-07, 17:52
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Javisst. Det var ju dock inte det jag bad dig svara på. Ditt påstående har inte heller så mycket med fundamenta att göra. Fortsätt du köpa index med P/E>20 så plockar jag russinen ur kakan så länge och viktar om portföljen löpande.

Du svarade inte på min fråga om vad du själv förvaltar och hur stort kapital du har - kan inte se att du skrivit det i någon tråd. Istället gödslar du med lillgamla "råd" och "investeringstips" som tagna från "Så här kan alla svenskar bli miljonärer". Det tillför liksom inte så mycket.
Det beror på hur du definierar "självförvaltande". Jag äger kostnadseffektiva ETF-instrument (då snackar vi 0.22% av aktiekapitalet i årskostnader), inga direkta aktier.

Det är precis de råden och tipsen som ger alla en chans att bli miljonärer. Jag har aldrig påstått vara en spågubbe eller börshaj, ödsla inte tid på att försöka få fram sådana svar av mig.
Citera
2014-10-07, 17:57
Medlem
johanjosefssons avatar
Anonym.hedonist (bor hemma hos mamma) mot Denkmal (tjänar bra med med flis och har eget hus med familj) i debatter om ekonomi är det mest underhållande på Flashback! Tack!

Men i sak har ju anonym.hedonist rätt. Att inverstera i fonder för att minska förlusttaket som kommer genom inflationen. Avanza Zero är ju en jättebra start för nybörjare. Men man bör ändå öka sina inkomster och eh.. minimera utgifterna SÅ GOTT DETGÅR. Dock måste man ju ta med i beräkning att vissa saker faktiskt kostar, som man inte kan dra ner på. Vissa saker kanske är ett måste för att rent mentalt orka gå till jobbet varje dag, som till exempel när man har bråttom och tar några dyra korvar vid Statoil. Det är lätt att sitta i sitt pojkrum och säga "Jävla slösare, sluta ät ute", men tjänar man mycket pengar så blir sådanna utgifter mindre viktiga. Det stora ligger i investments, att betala av huset och sina skulder så fort det bara går.

Dravel dravel, jag ber om ursäkt. Hoppas min poäng når fram.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in