2014-10-01, 02:19
Medlem
M_Wittmanns avatar
Kul filmklipp på hund som inte vill/kan komma in i huset:

http://www.youtube.com/watch?v=udbMNZDQS48

Agerandet bör väl vara inlärt, eller? Jag tänkte först att det måste vara ett roligt trick som familjen har lärt hunden, därför att det ser roligt ut. Eller kan hunden kanske ha gjort felaktiga associationer och själv lärt sig att tolka rörelsen som ett kommando?
Citera
2014-10-01, 09:21
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M_Wittmann
Kul filmklipp på hund som inte vill/kan komma in i huset:

http://www.youtube.com/watch?v=udbMNZDQS48

Agerandet bör väl vara inlärt, eller? Jag tänkte först att det måste vara ett roligt trick som familjen har lärt hunden, därför att det ser roligt ut. Eller kan hunden kanske ha gjort felaktiga associationer och själv lärt sig att tolka rörelsen som ett kommando?
Hunden tror att dörren är stängd. Den går inte in förrän ägaren gör en rörelse som liknar att han öppnar dörren. Dörren är en glasdörr och på grund av solen fattar inte hunden att dörren redan är öppen.
Citera
2014-10-01, 10:29
Medlem
Lilla hund har förmåga lika som 2 åringen.... inte ens utvecklingen färdigt.
Den lever inte längre. Celler försvinner fortare än ålder.
Hund är mycket klok och smart då har man längre livskvalitet. Precis som människor som dör i förtid
Citera
2014-10-01, 12:53
Medlem
Hunden har givetvis ett inlärt beteende där den otal ggr märkt på olika vis att dörren varit stängd, att den sen står öppen gör att den förmodar att dörren är stängd eftersom den vet att det inte går att gå igenom en stängd dörr och om man försöker så gör det ont i nosen.

Det är också beroende av att hela dörren är en glasruta och det inte finns något som avslöjar för hunden om den är öppen eller stängd, inget annat än blänk och reflektioner i rutan men hunden kan även se dåligt, eller ha för lång päls över ögonen som skymmer sikten. Detta är inte alls ovanligt bland både hundar och katter, men vanligare är att en tass kommer upp för att krafsa och känna efter om rutan är där eller inte. Den ser husse göra samma rörelse som när dörren öppnas och förstår då genast att det är bara att kliva in.

Man kan tycka att djuret som agerar på detta vis är en aning dum men jag hävdar ist. att det är ett smart litet tänkande djur som är försiktig, men det första som slog mig var att hunden kanske ser lite suddigt.
Citera
2014-10-01, 13:37
Medlem
Ålens avatar
Jag tror som så att ägarna alltid annars har eller för det mesta haft dörren stängd och att hunden alltid annars kommit in genom att nån öppnat åt den. Det kan liksom aldrig ha slagit hunden nämnvärt att dörren kan vara reglad. Att regla en dörr är måhända för en människa en bagis men för ett djur, även för ett så smart djur som hunden, är detta svårt att få in i tankeförmågan att man kan göra om den inte sett och förstått det innan.
Senast redigerad av Ålen 2014-10-01 kl. 13:40.
Citera
2014-10-02, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigelove
Lilla hund har förmåga lika som 2 åringen.... inte ens utvecklingen färdigt.
Den lever inte längre. Celler försvinner fortare än ålder.
Hund är mycket klok och smart då har man längre livskvalitet. Precis som människor som dör i förtid

Lol wut? Anstränger du dig för att bli FBs sämsta troll, eller har jag missat något? :P
Citera
2014-10-02, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apamedvapen
Lol wut? Anstränger du dig för att bli FBs sämsta troll, eller har jag missat något? :P

Hajar du väl att jag är somaila!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in