2005-09-08, 21:31
Bannlyst
Hur smart tror ni det är att berätta om organiserat svartjobb i en arbetsintervju. Kan ju handla om olika saker som att man gjort hemsidor till mindre företag, hjälpt personer med deras dator, trädgårdsarbete etc. Dom kan ju se det som possitivt att man är en drivande person även om man inte startat upp något företag och betalat skatt. Sen finns det ju nackdelar som att man kanske ses som mer oärlig eller något och frågan varför man inte startade något fall det gick bra.
Citera
2005-09-09, 11:11
Medlem
Varför ska du överhuvudtaget tala om att du arbetat svart?

Tala om vad du gjort.
Hur och i vilken form du fått ersättning skiter den tilltänkte arbetsgivaren i!
Citera
2005-09-09, 11:13
Medlem
Det finns inget bra i att ha jobbat svart,men all heder åt dig som rakryggat vågar vara ärlig det vet jag att en arbetsgivare uppskattar.
Citera
2005-09-09, 15:18
Medlem
miklons avatar
Det beror ju litegranna på vad det är för arbetsgivare och vad du gör för intryck i övrigt skulle jag tro. Sen beror det givetvis också på vad det är för typ av arbete.

Har du gjort en hemsida åt ett företag svart så kan du ju ta åt dig äran för det och om arbetsgivaren har möjlighet att kontrollera det så tror jag inte att han/hon är så intresserade av hur det affärsmässiga gick till. Gäller det däremot en anställning du har haft så vill nog många arbetsgivare se någon form av papper.

Min (iofs ganska ringa) erfarenhet är också att mindre arbetsgivare ofta är mer intresserade av hur man är och vad man kan och att större ofta vill ha papper på allt man gjort.

Sen är det ju oerhört svårt att säga vad en arbetsgivare tycker om svartarbete och hederlighet i allmänhet. Skulle jag gissa skulle jag ändå tro att de flesta föredrar ärliga personer. Det innebär ju dels att de vill ha folk som följer lagen, men kanske också att de föredrar den som erkänner att han/hon inte har gjort det tidigare, särskilt om det är något som ligger en bit bakåt i tiden.

Sammanfattningsvis kan man nog säga såhär: Är det en merit som är viktig för jobbet man söker, t.ex. den enda erfarenhet man har inom området så kan det kanske vara en idé att ta upp det, samtidigt som man uttrycker någon form av ånger. Är det en merit som är ointressant för det sökta jobbet är det nog bättre att inte säga något, att man har luckor i CV:t är inte ovanligt idag.
Citera
2005-09-10, 18:21
Medlem
Tekkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Min (iofs ganska ringa) erfarenhet är också att mindre arbetsgivare ofta är mer intresserade av hur man är och vad man kan och att större ofta vill ha papper på allt man gjort.

skulle snarare vilja säga att mindre arbetsgivare skippar de där me papper o tar reda på va man e för person o va man kan. för dom har möjlighet att göra de me få anstälda.... värre för stora företag. dom går på va de står i papper...

de e min erfarenhet (åxå ganska ringa)
Citera
2005-09-10, 21:27
Medlem
Finns nog inget svar på din fråga. Det beror helt på vad intervjuaren själv tycker om svartjobb.

Jag har en "kommpis" som sitter i samma båt, vet inte riktigt hur "han" skall hanskas med det. Står i CV:t men syftet är att visa att "han" har jobbat. Arbetsuppgifterna har inte varit av den karaktären att det i sig är merriterande i de framtida jobbsökandet. Problemet är att det blir tunt med referenser.

Mitt råd är att inte dra för stora växlar av dessa arbeten, nämn inte att det var svartjobb om det inte kommer en direkt fråga, sannolikt kommer den inte. Men var förbered på att den kan komma. Försök fixa referenser. Är det så att du har gjort detta under en kort tid typ ett halv år, borrde det inte vara ngt problem. Man kan ju alltid skylla på arbetsmarknaden.
Citera
2005-09-11, 10:59
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekky
skulle snarare vilja säga att mindre arbetsgivare skippar de där me papper o tar reda på va man e för person o va man kan. för dom har möjlighet att göra de me få anstälda.... värre för stora företag. dom går på va de står i papper...

de e min erfarenhet (åxå ganska ringa)

Det var ju det jag också skrev, även om det kanske var lite otydligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in