Flashback bygger pepparkakshus!
2014-09-30, 16:19
Medlem
MistyMyys avatar
Nu undrar jag vad som händer med psyket hos någon som har missbrukat alkohol en längre tid, ca 10 år. Har en nära bekant som har alkoholproblem. Han är inte sig själv längre, när han är berusad går det inte att få kontakt med honom. Han är som i en annan värld. Har väldigt lätt för att bli aggressiv, och då menar jag riktigt, riktigt tokig, som ett psykfall. Han missbrukar inga andra droger.

Jag är nyfiken på, rent medicinskt, vad som har hänt i hans hjärna, finns det någon medicinsk benämning på detta, och kan man göra något åt det? Han vägrar inse att han har ett problem.

Synpunkter, teorier?
Citera
2014-09-30, 17:25
Medlem
MonkMans avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Long-te...cts_of_alcohol - hoppas det ar OK pa engelska, finns sakert samma pa svenska om du letar.

De personerna som jag har haft i min narhet som missbrukat sprit ( dock ej manga sa det kan ju handlat om undantagsfall och de var relativt unga dessutom) har klarnat upp ganska snart efter de har lagt av.
Citera
2014-10-03, 11:54
Medlem
alkohol stänger ner stora delar av hjärnan. till slut har du bara reptilhjärnan kvar (äta, sova, pissa)
alkoholen gör också att man kan få delirium dvs en psykos. då går det inte att få kontakt med personen. t.ex min mamma som är kronisk alkoholist (dricker varje dag stora mängder) hon brukar titta på tvn och be mig sätta på den samtidigt.... flera gånger.. fast att jag upprepar att dne redan är på och att hon tittar rakt på den just nu...
Citera
2014-10-05, 18:26
Medlem
MistyMyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refillable
alkohol stänger ner stora delar av hjärnan. till slut har du bara reptilhjärnan kvar (äta, sova, pissa)
alkoholen gör också att man kan få delirium dvs en psykos. då går det inte att få kontakt med personen. t.ex min mamma som är kronisk alkoholist (dricker varje dag stora mängder) hon brukar titta på tvn och be mig sätta på den samtidigt.... flera gånger.. fast att jag upprepar att dne redan är på och att hon tittar rakt på den just nu...

Så tragiskt... Har en person i min närhet som är alkoholist. Det kan vara väldigt svårt att få kontakt med honom när han är berusad, och ibland även när han är nykter. Men jag vet inte om det beror på att han inte vill höra...
Citera
2014-10-05, 23:26
Medlem
surfacings avatar
Om vi endast ska fokusera på psykiskt plan så besitter jag viss erfarenhet. Det finns risk att utveckla objuden panikångest när man supit jävligt hårt under längre tid. Dessutom faller man lätt i paranoia, där man inbillar sig att alla vill dig ont. Man blir helt enkelt sjuk i huvudet och bygger upp konspirationer i huvudet om saker som egentligen är skitfåniga. Bara någon enkel grej, typ att handla på ICA kan bli ett väldigt främmande eller rent mentalt stressande moment.

Så varför fortsätter folk dricka? Det förekommer naturligtvis dem som dricker för att glömma - tvinga bort problemen provisoriskt med kortsiktigt tänk. Jag personligen har dock "kriminell" bakgrund i vilken alkohol är relativt kutym samt naturligt inslag, sedan rullar cirkusen vidare utav sig själv. Belöningssystemet i hjärnan blir totalt uppknullat, kräver konstant stimulering. Man tycker det är kul att sitta skitfull och snacka om droger, brudar eller våld till klockan sju på morgonen med samma gamla idioter. Men samtidigt är det samma skit som går runt på tomgång.

// Knäcker en kall sate nu!
Senast redigerad av surfacing 2014-10-05 kl. 23:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in