2014-09-30, 15:24
Medlem
Forevos avatar
Blir orolig då farsan hamnat på sjukhuset.
Började i fredags med att han svimmade, åkte hem, sov hela kvällen / natten / morgonen, mådde lika dåligt hela dagen, kunde inte gå, inte sitta, utan var tvungen att ligga hela tiden för att inte svimma av.
Han hittades halvt avsvimmad under lördags eftermiddagen då ingen var hemma och ingen av oss misstänkte något allvarligt då han är en riktig man (aldrig sjuk, mår alltid bra).
Hade haft mycket blod i avföring, in på akuten och dropp + blod sattes in. Blodtryck 90/60 och puls 160, lågt blodvärde.
De försökte stoppa blödningen igår med farsan nedsövd samt nån typ av sond och de sprutade adrenalin(?) på såren i tolvfingertarmen.
Skjutsades till IVA inatt då blodvärde sjönk, sen raka vägen till CT buk där de ej kunde hitta blödning.
Nu är blodtryck ca 120/60 men blodvärde fortfarande lågt.
Har fått dropp + blod varje dag.

Blir orolig då de inte verkar vända trots att de fått stopp på blödningarna, då proverna visar på blödningar fortfarande. Sen skjutsas han fram & tillbaka mellan avdelningar som inte har nån aning känns det som.
Kan det vara nått annat? Eller är detta normalt? Blir orolig för farsgubben
Citera
2014-09-30, 15:50
Avslutad
Hoppas han blir bättre
Citera
2014-09-30, 16:07
Medlem
kmrdzs avatar
Jag vet inte, utan nu gissar jag bara. Men jag kan tänka mig att om de inte ser något på CT buk så torde en rimlig fortsättning vara antingen att göra någon form av skopi, dvs att de tittar med kamera, eller så blir det kirurgi av det hela för att försöka hitta felet. Det är ju i alla fall bra att han är på IVA så att de kan hålla bra koll på honom, då kolar han nog inte i första taget.

Hoppas att allt går bra för er, jättetråkigt sånt där.
Citera
2014-09-30, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmrdz
Jag vet inte, utan nu gissar jag bara. Men jag kan tänka mig att om de inte ser något på CT buk så torde en rimlig fortsättning vara antingen att göra någon form av skopi, dvs att de tittar med kamera, eller så blir det kirurgi av det hela för att försöka hitta felet. Det är ju i alla fall bra att han är på IVA så att de kan hålla bra koll på honom, då kolar han nog inte i första taget.

Hoppas att allt går bra för er, jättetråkigt sånt där.

Det stämmer, förekommer blödningar så ska det göras en akut koloskopi alternativt gastroskopi. Som anhörig ska man vara väldigt angelägen och på angående detta, jag har full förståelse över att det är stressigt inom vården men jag tycker inte att TS ska låta fadern skrivas ut tills att det är utrett till fullo.
Citera
2014-09-30, 19:05
Medlem
Forevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aphelion.
Det stämmer, förekommer blödningar så ska det göras en akut koloskopi alternativt gastroskopi. Som anhörig ska man vara väldigt angelägen och på angående detta, jag har full förståelse över att det är stressigt inom vården men jag tycker inte att TS ska låta fadern skrivas ut tills att det är utrett till fullo.

Han är förövrigt 57år, röker ej längre heller sen många år tillbaka så inga gifter som påverkar läkning.
2x gastro utförda, 1 i söndags som visade blödningar i tolvfingertarm och 1 igår där man försökte stoppa med adrenalin.

Inatt hamnade han trots det på IVA på övervakning samt röntgen, han har fått säkert 15 påsar blod hittills. När läget stabiliserats blev han skickad tillbaka till kirurg avd.
Trots både dropp + blid så kan han knappt gå till toaletten utan att blodtryck faller och han blir svimfärdig.

Blir såklart orolig, han har ett barnbarn hemma som saknar honom...
Citera
2014-09-30, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevo
Han är förövrigt 57år, röker ej längre heller sen många år tillbaka så inga gifter som påverkar läkning.
2x gastro utförda, 1 i söndags som visade blödningar i tolvfingertarm och 1 igår där man försökte stoppa med adrenalin.

Inatt hamnade han trots det på IVA på övervakning samt röntgen, han har fått säkert 15 påsar blod hittills. När läget stabiliserats blev han skickad tillbaka till kirurg avd.
Trots både dropp + blid så kan han knappt gå till toaletten utan att blodtryck faller och han blir svimfärdig.

Blir såklart orolig, han har ett barnbarn hemma som saknar honom...

Har man funderat på att operera? Ett blödande magsår är akut livshotande. Läs nedan, förhoppningsvis får du mer insikt på vad för åtgärder som vidtas och hur man behandlar en patient med detta tillstånd.

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=496
Citera
2014-10-01, 22:57
Medlem
Forevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aphelion.
Har man funderat på att operera? Ett blödande magsår är akut livshotande. Läs nedan, förhoppningsvis får du mer insikt på vad för åtgärder som vidtas och hur man behandlar en patient med detta tillstånd.

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=496

Verkar som att de drar ut på det som sista åtgärd, varför vet jag ej, kostnadsfråga?

Blodtryck har stigit, han kunde duscha själv igår vilket han beskrev som underbart och det förstår jag

Däremot är blodvärde fortfarande lågt och de överväger röntgen med kontrast imorgon.
Han låter då piggare och ser lite piggare ut, så det känns skönt.
Man sitter med mobilen hela tiden för att inte missa ifall morsan ringer..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in