Handlingsetiken kan dock ibland vara lite svar att relatera till det nuvarande forhallandena: jag tanker pa den destruktiva vetenskapens harjningar och slavrevolten inom moralen.
Man kan latt fa intrycket att en person villkorslost bor lyda lagarna i ett samhalle nar man t ex laser Krition eller Gorgias eller Apologin. Jag skall argumentera for att sa inte ar fallet.
Handlingsetiken ar i forsta hand fornuftbaserad. Dess grundlaggande princip ar att man aldrig skall skada nagon annan ( stat, person, varelse, sig sjalv ). Ur denna princip kan man harleda en annan viktig princip inom teorin: man bor alltid lyda den som ar battre.
Vi har alltsa tva grundlaggande principer som vi arbetar med:
1. Man bor aldrig skada nagon annan
2. Man bor alltid lyda den som ar battre
Pa vilket satt harleder vi nr 2 ur nr 1? Jo, sag att du vagrar lyda den som ar battre, da skadar du dels den som ar battre och dig sjalv och alla andra, for den som ar battre vet ju vad som ar gott och eftersom du per definition ar samre om den andre ar battre har den som ar battre storre tillgang till det goda.
Vice versa galler: man bor aldrig lyda den som ar samre. Nu kan man fraga sig: men skadar jag inte den som ar samre om jag inte lyder honom, vilket bryter mot premiss nr 1? Nej. Ty du forhindrar honom fran att skada sig sjalv och andra genom att inte lyda honom och saledes gor du ratt.
Nu har vi kommit fram till det vi sokte. Vi vet idag att vetenskapen och de enskilda samhallena och ledarna tillsamman forstor var planet, utrotar alla djur och forstor allt for all framtid.
Nu fragar vi oss: ar det ratt eller fel att lyda dom och skaffa sig lagenhet, jobb, ga i skolan, arbeta, titta pa TV, knulla deras horor, dricka deras alkohol, kort sagt overhuvudtaget lata sig komprometteras?
Svaret ar givetvis nej och man bor aldrig gora det oratta saledes ar det fel att lyda dom.
Handlingsetiken sager att vi aldrig skall snegla till dom inbillade konsekvenserna av vara handlingar ( mark val, att inte handla ar ocksa en handling ) utan vagra.
Lat oss ga igenom det en gang till:
Ledarna, vetenskapsmannen och alla skurkar som tillsammans med dom komprometterade medloparna ( storsta delen av manskligheten ) forstor jorden ar samre an du. Dom ar samre eftersom dom ar destruktiva och vet att det dom gor ar fel men gor det anda. Saledes ar du battre. Och enligt prinicip nr 2 ar det fel att lyda den som ar samre.
Av detta foljer att man aldrig bor lyda lagarna i vart samhalle i dag ( var man an ar pa var planet ) sa lange man inte skadar nagon annan. Man bor heller aldrig lyda ledarna, sa lange dom ar samre an du, d v s uslingar. Av detta foljer som sagt att man aldrig bor arbeta, aldrig ga i skolan, aldrig gora som dom sager eller som dom gor.
Och den som foljer handingsetiken blir lycklig och alskvard och den som foljer pliktetiken och konsekvensetiken blir olycklig och elandig.
Senast redigerad av Tinman 2014-10-04 kl. 10:16.