Citat:
Ursprungligen postat av
Brokenback
En av mina läkarkompisar skrev ut läkemedel till mig att ge min hund. Billigare än att gå via veterinären när vi behövde förnya kortisonreceptet.
Även om det inte är rätt av läkare att göra detta så vet jag att just cortison är i varje fall möjligt med tanke på dosering och läkemedel.
Det gällde också
förnyat recept.
Jag har fått ge min katt cortisontabletter en kort period - mycket kortare än avsett
då hon fick problem redan efter några dagar som krävde akutbesök.
Då skulle hon ha 3/4 tabl. av 5 mg/dag. Jämfört med en bekant på 80 kg som hade lågdos 5 mg.
Fantastiskt att en liten katt på 3 kg skulle ha nästan samma! Och det var dyrt jämförelsevis.
Jag var faktiskt glad att vi hade veterinären med i den förskrivningen! Det hade kunnat sluta illa för katten annars.
Vad skulle jag då gjort om jag inte fått medicinen av veterinär? Kanske inte haft en aning om farlig biverkning?
Hade jag sagt recept av läkare så hade denna kunnat bli anmäld.
Så jag skulle aldrig kunna tänka mej att få recept för egen del av veterinär eller till katten av en läkare.
Har man djur får man ta kostnaden. Det vet man från början.
En del hormonpreparat är också exakt samma som för människa, likväl som dos kan skilja sej och vara lägre/högre hos djur.
(anpassat storlek-vikt bl.a.)
Så visst finns det preparat som både vi och djuren kan få, vid sjukdom.