2014-10-01, 09:35
Medlem
Bongomans avatar
En annan fråga som måste ställas är om underhåll kan utföras utan att inkräkta på din mark. Om svaret är nej står boden för nära.
Citera
2014-10-01, 09:43
Medlem
Som jag har fattat, så måste han söka bygglov, och det kan kommunen bevilja utan att du medger det.
Men det ska inte gå att bygga närmare än 4,5 meter om bygglov inte finns.

Tyvärr så verkar allt nu bli mer och mer så att alla får göra lite som de vill. Kommer leda till stora konflikter. Även jag är i konflikt med min granne, som har byggt ett 2 meter högt plank som är 40 meter långt också. Helt utan bygglov.
Citera
2014-10-01, 10:15
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Som jag har fattat, så måste han söka bygglov, och det kan kommunen bevilja utan att du medger det.
Men det ska inte gå att bygga närmare än 4,5 meter om bygglov inte finns.

Tyvärr så verkar allt nu bli mer och mer så att alla får göra lite som de vill. Kommer leda till stora konflikter. Även jag är i konflikt med min granne, som har byggt ett 2 meter högt plank som är 40 meter långt också. Helt utan bygglov.

Jag skrev ju till min granne på sms att jag skulle kontakta kommunen så han visste ju om det på förväg så när handläggaren på kommunen ringer till min granne så hävdar han att den har stått där i 10år vilket då betyder att även om han var tvungen att söka bygglov så har det blivit preskiberat. Den har inte stått där i 10år utan kanske 6-7. Men handläggaren säger att ord står mot ord.

Har hittat en bild från 2008 där man kan se att han han börjat uppföra stommen på friggeboden så jag har mailat handläggaren på kommunen det. För det är ju helt orimligt om han då fortsätter hävda att han börja bygga den redan 4årinnan bilden.

Men jag är ändå förvånad att kommunen kan godkänna en friggebo som är kloss mot min tomt. En annan aspekt i det hela är att förutom att den är ful och ofärdig så går taket från friggeboden ner en bra bit och eftersom hans tomt är lägre än min så.betydet det att om du har nån som är ouppmärksam och skulle springa där får dom ett tak i huvudet.
Citera
2014-10-01, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Jag skrev ju till min granne på sms att jag skulle kontakta kommunen så han visste ju om det på förväg så när handläggaren på kommunen ringer till min granne så hävdar han att den har stått där i 10år vilket då betyder att även om han var tvungen att söka bygglov så har det blivit preskiberat. Den har inte stått där i 10år utan kanske 6-7. Men handläggaren säger att ord står mot ord.

Har hittat en bild från 2008 där man kan se att han han börjat uppföra stommen på friggeboden så jag har mailat handläggaren på kommunen det. För det är ju helt orimligt om han då fortsätter hävda att han börja bygga den redan 4årinnan bilden.

Men jag är ändå förvånad att kommunen kan godkänna en friggebo som är kloss mot min tomt. En annan aspekt i det hela är att förutom att den är ful och ofärdig så går taket från friggeboden ner en bra bit och eftersom hans tomt är lägre än min så.betydet det att om du har nån som är ouppmärksam och skulle springa där får dom ett tak i huvudet.
Jag skulle begära ett personligt möte med kommunen. Då kan de inte slingra sig, utan de får förklara sig.
Citera
2014-10-01, 12:07
Medlem
absolut-justices avatar
Varför startade du denna tråd nu i okt 2014 om boden kom upp redan 2008, det skulle jag vilja veta?.
Vad gäller att bestämma ålder på boden så är det bara att kolla på lantmäteriets olika flygfoton som tas nästan varje år. Du kan ju redan nu gå in på Hitta eller google och kolla satellitfoton där man ibland kan backa bakåt på årtal när fotot togs, en bod syns på satfoton för det mesta om det nu inte står ett stort träd intill.
Citera
2014-10-01, 13:57
Medlem
En sak som kan vara värt att kolla upp är exakt var tomtgränsen går. En tomt (med bostadshus) min pappa ägde för några år sedan var en bra bit större än den såg ut att vara: 30-50 år tidigare hade kommunen byggt en väg över två till varandra gränsande tomter, min pappas och grannens. Kartan över kommunens tomtgränser har sedan dess inte justerats för att visa detta, och inte heller har någon av ägarna fått ersättning för att kommunen tagit deras mark för att bygga väg. Formellt skulle pappa i det läget kunnat bygga tex ett trädgårdsskjul mer eller mindre på trottoaren, och ändå vara långt nog från tomtgränsen...
Citera
2014-10-01, 16:01
Medlem
Inaniss avatar
Citat:

Problemet är att det då varit ett svartbygge. Hade någon anmält inom 10 år hade byggnadsnämnden kunnat tvinga honom att riva det. Men efter 10 år tror jag inte dom kan ingripa om jag minns rätt.

Lättaste är nog att bevisa att han inte har haft det där i 10 år.
Kolla runt på gamla bilder, även google maps, Eniro, Hitta.se och sånt - ibland har dom inte så uppdaterade bilder om dom har bilder i häraden 2005 vilket inte är helt ovanligt så kanske det går att se där.
Fråga runt bland några andra grannar, finns säkert någon som kommer ihåg när han byggde det. Sen ber du handläggare ringa upp personen och vips så har du en oberoende person som intygar att byggnaden inte stått där i 10 år.
Citera
2014-10-01, 16:12
Bannlyst
Citat:

Men vad klagar du över? Han har byggt på sin egen mark. Du har tur som inte bor i USA, för där är det t.ex. lagligt att klyva ett träd precis efter tomtgränsen etc.
Citera
2014-10-01, 23:25
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Varför startade du denna tråd nu i okt 2014 om boden kom upp redan 2008, det skulle jag vilja veta?.
Vad gäller att bestämma ålder på boden så är det bara att kolla på lantmäteriets olika flygfoton som tas nästan varje år. Du kan ju redan nu gå in på Hitta eller google och kolla satellitfoton där man ibland kan backa bakåt på årtal när fotot togs, en bod syns på satfoton för det mesta om det nu inte står ett stort träd intill.

Därför att den ser förjävlig ut. Han blir aldrig klar. han hade ett tillfälligt tak i ungefär 2 år som bestod av presenning. Jag har god lust att knäppa en bild och lägga upp här men jag vet inte hur smart det är egentligen.

Det var en bra idé. Ska ringa Lantmäteriet imorgon och kolla om dom har några flygfoton från 2005.

Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Men vad klagar du över? Han har byggt på sin egen mark. Du har tur som inte bor i USA, för där är det t.ex. lagligt att klyva ett träd precis efter tomtgränsen etc.

Om du kan läsa så ser du väl vad jag klagar över. "Friggeboden" ser förjävlig ut. Jag anser inte att man ska kunna bygga hur jävla fult som helst om man bor mitt i ett villa område och när objektet i fråga dessutom är kloss i kloss mot min tomt. Ja visst är det tur vi inte bor i Usa..eller Ryssland...Eller Angola....
Citera
2014-10-02, 15:17
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Lättaste är nog att bevisa att han inte har haft det där i 10 år.
Kolla runt på gamla bilder, även google maps, Eniro, Hitta.se och sånt - ibland har dom inte så uppdaterade bilder om dom har bilder i häraden 2005 vilket inte är helt ovanligt så kanske det går att se där.

Alla känner inte till den historiska funktionen i GoogleEarth. Starta GE, klicka på Visa och klicka där på Historiska bilder. Då kommer det som upp en liggande termometer
Där jag bor får jag då upp bilder som har uppgivna fotograferinsgdatum 2011, 2009 och 2005.

fastihetsjuridik är knepigt, som amatör har jag lyckats uppfatta följande:
- Är grannes hus byggt för mer än 10 år sedan så är det preskriberat vad gäller bygglov
- Grannes hus är ur grannens synvinkel inte lika permanent som andra hus, även om det är mer än 10 år. Det får t.ex. inte byggas upp om det skulle skadas eller brinna.
- om grannens hus visar sig stå på din tomt har du rätt ersättning för intrånget, även om huset är mer än 10 år.

Min personliga erfarenhet är att kommunernas kartor kan ha stora brister. Visserligen står det på dom att de inte har någon rättsverkan, men som medborgare vill man tro att de är korrekta. Så var det inte i vårt fall, det lönade sig verkligen att gå tillbaka till lantmäteriets handlingar och med en lasermätare mäta fram gränserna på någon centimeter när.
Citera
2014-10-12, 13:07
Medlem
Vet inte om jag frågar i rätt tråd.
Nu gäller detta en byggnad, men om grannen sätter sitt staket på min tomt för att få sin tomt rakare. Det finns ingen reglering om detta på kartan. Vad gäller då? nån som vet? Hur blir det med Fastighetstaxering, jag betalar skatt för del av tomt jag inte har enl grannen.
Citera
2014-10-12, 13:14
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gamladufria
Vet inte om jag frågar i rätt tråd.
Nu gäller detta en byggnad, men om grannen sätter sitt staket på min tomt för att få sin tomt rakare. Det finns ingen reglering om detta på kartan. Vad gäller då? nån som vet? Hur blir det med Fastighetstaxering, jag betalar skatt för del av tomt jag inte har enl grannen.
Var grannen sätter sitt staket spelar ingen roll. Tomten är din, inte grannens. Det gör också att grannen inte kan sätta ett staket på din tomt hursomhelst, det kräver uttryckligt tillstånd från dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in