Citat:
Ursprungligen postat av
Inanis
Lättaste är nog att bevisa att han inte har haft det där i 10 år.
Kolla runt på gamla bilder, även google maps, Eniro, Hitta.se och sånt - ibland har dom inte så uppdaterade bilder om dom har bilder i häraden 2005 vilket inte är helt ovanligt så kanske det går att se där.
Alla känner inte till den historiska funktionen i GoogleEarth. Starta GE, klicka på Visa och klicka där på Historiska bilder. Då kommer det som upp en liggande termometer
Där jag bor får jag då upp bilder som har uppgivna fotograferinsgdatum 2011, 2009 och 2005.
fastihetsjuridik är knepigt, som amatör har jag lyckats uppfatta följande:
- Är grannes hus byggt för mer än 10 år sedan så är det preskriberat vad gäller bygglov
- Grannes hus är ur grannens synvinkel inte lika permanent som andra hus, även om det är mer än 10 år. Det får t.ex. inte byggas upp om det skulle skadas eller brinna.
- om grannens hus visar sig stå på din tomt har du rätt ersättning för intrånget, även om huset är mer än 10 år.
Min personliga erfarenhet är att kommunernas kartor kan ha stora brister. Visserligen står det på dom att de inte har någon rättsverkan, men som medborgare vill man tro att de är korrekta. Så var det inte i vårt fall, det lönade sig verkligen att gå tillbaka till lantmäteriets handlingar och med en lasermätare mäta fram gränserna på någon centimeter när.