2014-09-29, 00:46
Medlem
S-cups avatar
Hejhej

Säg att jag vill ha ett komma efter en förkortning, är det "korrekt"?

Exempel:
Kalle satt med mikroskopet en hel dag och såg bland annat Acartia spp., Pseudocalanus spp., Evadne spp. och...

Det ser fel ut med "spp.,", men hur ska det annars göras?
Citera
2014-09-29, 00:55
Medlem
Shadowknights avatar
Ja, så man vet att det är en förkortning
Citera
2014-09-29, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowknight
Ja, så man vet att det är en förkortning
Exakt
Citera
2014-09-29, 01:10
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Hejhej

...
Vårt rättesnöre Svenska skrivregler har tjogtals med exempel.
Särskilt räknar de upp förkortningar som etc., o.s.v., m. fl.

Om man är i en bransch där man skriver förkortningar utan punkt blir det mindre krafsigt. Är inte spp tillräckligt känt bland naturvetare för att klara sig utan punkt? I så fall ska man vara systematisk.

NE: spp., förkortning för species (plur.), dvs. arter. Jfr sp.
Citera
2014-09-29, 01:47
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Jag tycker det är lättare att läsa om man har ett kommatecken efter punkt, annars blir det så "ryckigt" när man läser. Om det är många förkortningar dvs.

Blir ju lite flummigt om man skulle skriva förkortningarna ex. utan kommatecken s.a.s. (,) man förlorar ju lite av läsförståelsen när man s.k. bara ser förkortningar och sen då ska få uppf. att det är en förkortning och inte ett avslut på en mening s.a.s. Blir rörigt i hjärnan men i.o.m. att jag inte använder kommatecken efter förkortningar så ska jag väl m.a.o. inte säga något men jag gillar hellre kommatecknet efter för det blir lättare att läsa, tycker jag. S.a.s.

Citera
2014-09-29, 01:57
Medlem
kinesarsles avatar
Jag tycker att det ser riktigt illa ut. Bara massa onödigt klotter som känns som "jag har minsann fått lära mig att det ska se ut så här" utan någon eftertanke.

Om jag skulle hamna i den situationen att jag funderar på en sådan sak skulle jag helt enkelt ta bort förkortningen och skriva ut hela ordet istället. Generellt är förkortningar dåliga ändå, och i de fall du nämner skulle jag utelämna punkten.
Citera
2014-09-29, 02:27
Medlem
VonFanderblads avatar
Det är korrekt att använda komma efter förkortning med punkt (Fisher et al., 2003).
Citera
2014-09-29, 04:23
Medlem
Elof-Brinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Hejhej

Exempel:
Kalle satt med mikroskopet en hel dag och såg bland annat Acartia spp., Pseudocalanus spp., Evadne spp. och...

Det ser fel ut med "spp.,", men hur ska det annars göras?
Som andra sagt så är det korrekt, ja. Du kan läsa mer i t.ex. Svenska skrivregler (2008), som egon2b nämner, i kapitlet Förkortningar fr.o.m. sidan 138, eller för att ta ett annat exempel, Myndigheternas skrivregler (2014), däri från och med sidan 89 och framåt.

Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Särskilt räknar de upp förkortningar som etc., o.s.v., m. fl.
Nej, man ska inte ha mellanslag efter punkter inuti förkortningen. I Myndigheternas skrivregler (åttonde upplagan, som kom ut nyligen) anges detta klart i stycket 11.6 (Avbrytningar) på sidan 93:
"Man har heller inte mellanslag efter punkterna inuti förkortningen."

Även i nämnda Svenska skrivregler (Punkt vid förkortning, 10.2.1) på sidan 140 beskrivs detta: "I flerordiga förkortningar sätts punkt efter varje förkortat ord. Det ska då inte vara något mellanrum mellan de förkortade orden: t.ex. (inte t. ex [där de har överstrukit nämnda ord])."
Din skrivning »m. fl.« är m.a.o. inte att rekommendera.
Citera
2014-09-29, 06:31
Medlem
Ett enkelt sätt är att undvika förkortn.
Citera
2014-09-29, 09:46
Medlem
egon2bs avatar
Myndigheternas skrivregler finns här gratis att ladda ner. Regeringskansliet använder en sifferkodad adress för att inte folk onödigtvis ska lura Liber på 115 spänn för Svenska skrivregler. Myndigheternas skrivregler är förbetald via skattesedlarna.
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/131583

Förresten vad skulle hända om skolregler satt och läste Myndigheternas skrivregler i stället för att uppfylla sina plikter mot Kvitterboken, Nunagram och övriga sociala medier.

Citat:
Ursprungligen postat av Elof-Brink
... man ska inte ha mellanslag efter punkter inuti förkortningen. ...
Nu minns jag att jag i sena timmen försökte kopiera textsträngen, men den är skyddad av upphovsrätten. Så blev det fel med improviserade tangentnedslag. Rättelse:
Särskilt räknar de upp förkortningar som etc., o.s.v., m.fl.
n.b. utan extra punkt efter m.fl.

Å andra sidan räddade jag NE:s heder genom att ta bort fetskrivet komma. Öppna bara om du fyllt 24 och är i målsmans sällskap.
Senast redigerad av egon2b 2014-09-29 kl. 09:50.
Citera
2014-09-30, 14:44
Medlem
S-cups avatar
Tack för alla svaren. Lite klokare blev jag allt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in