2014-09-28, 19:14
Medlem
VMiLavemangs avatar
Jag bor i ett flerfamiljshus och delar således tvättstuga med ungefär 40 andra hushåll.

P.g.a. upprepade stölder av kläder från tvättstugan så har jag alltid för vana att sätta hänglås på dörren till tvättstugan och torkrummet.

Härförleden så behövde fastighetsskötaren släppa in hantverkare under min tvättid, istället för att ringa på och be mig låsa upp så klipper han sönder låset och lämnar en lapp om ett låset skall ersättas.

Hade det nu bara varit hänglåset det handlade om, då hade jag inte brytt mig om att ställa den här frågan, men när jag skulle avsluta mitt tvättpass, då upptäckte jag att kläder hade stulits.

Eftersom jag bara hade ett hänglås kvar, så valde jag att sätta det på torkrummet, naturligtvis så försvann kläderna från tvättstugan (där torktumlarna är placerade).

Att veta om ett eventuellt brott begåtts skulle göra min förhandlingsposition starkare, initialt så talas det om ersättning minus värdeminskning, men jag vill ha full ersättning för samtliga plagg eftersom dessa måste nyanskaffas.

Kan fastighetsskötaren ha gjort sig skyldig till "Egenmäktigt förfarande" eller något dylikt, att rubricera det som "inbrott" känns lite för mycket.

Observera att jag inte anklagar fastighetsskötaren för stölden, men det faktum att han klippte låset gjorde möjligt för någon att bara ta för sig av mina kläder. Själva stölden kan likaväl ha begåtts av någon boende i huset som någon utifrån.

P.g.a. reparationer så har i princip alla dörrar utifrån stått öppna till källaren.
Citera
2014-09-28, 19:20
Medlem
CureMes avatar
För att klargöra några saker

1: Du får normalt sätta hänglås på dörrarna?
2: Fastighetsskötaren valde att klippa ditt lås, men har lovat att ersätta det.
3: I samband med detta, dvs inte ett senare tvättpass, så stals det kläder från det utrymme de klippte låset till?
Citera
2014-09-28, 19:32
Medlem
Nej, du kan inte anmäla för något. Han har inte begått någon egenmäktighet eller inbrott eller liknanade. Han har släppt in hantverkare i ett utrymme han har rätt att ta sig in i.

Däremot kan du ju vända dig till hemförsäkringen för att få ersättning för stulna kläder.

På det långa loppet är hyresgästföreningen bästa sättet, och få hyresvärden att skaffa ett bättre system för och låsa.
Citera
2014-09-28, 19:40
Medlem
VMiLavemangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CureMe
För att klargöra några saker

1: Du får normalt sätta hänglås på dörrarna?
2: Fastighetsskötaren valde att klippa ditt lås, men har lovat att ersätta det.
3: I samband med detta, dvs inte ett senare tvättpass, så stals det kläder från det utrymme de klippte låset till?

1. Ja, eftersom det finns s.k. hänglåsbleck på både dörren till tvättstugan och på dörren till torkrummet.
2. Det stämmer, men eftersom han klippte det så lämnade han fri väg för utomstående att bereda sig tillträde till det normalt låsta utrymmena. Hade han bara vänt sig om och tittat på tvättavlan så hade han där sett mitt namn i klartext och han hade bara behövt ringa på eller ringt mig på mobilen (mobilnumren finns också uppsatta).
3. Tvättiderna är indelade i 4-timmarspass. I samband med att jag avslutade mitt pass så upptäcktes stölden. Kläderna fanns där när jag var nere en dryg timma tidigare för tömma de sista tvättmaskinerna.
Citera
2014-09-28, 19:45
Medlem
VMiLavemangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Nej, du kan inte anmäla för något. Han har inte begått någon egenmäktighet eller inbrott eller liknanade. Han har släppt in hantverkare i ett utrymme han har rätt att ta sig in i.

Däremot kan du ju vända dig till hemförsäkringen för att få ersättning för stulna kläder.

På det långa loppet är hyresgästföreningen bästa sättet, och få hyresvärden att skaffa ett bättre system för och låsa.

Anmäla kan jag väl göra, sen om det leder någonstans är väl en annan sak, eller...?

Hyresgästföreningen suger och är bara ute efter dina pengar, behövde hjälp av dom en gång tidigare, men dom tyckte att det som försegick var helt normalt. Ett par år senare så fick värden helrenovera om badrummet p.g.a. vattenläckage (det som hyresgästföreningen tyckte var normalt)
Citera
2014-09-28, 20:05
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VMiLavemang
Kan fastighetsskötaren ha gjort sig skyldig till "Egenmäktigt förfarande" eller något dylikt, att rubricera det som "inbrott" känns lite för mycket.
Det är väl i så fall skadegörelse som ligger närmast till hands, men eftersom han lovat att ersätta låset och det finns en förklaring till agerandet så faller nog det. Dock har klippningen av låset orsakat att du blivit av med kläder och därför bör fastighetsbolaget ersätta dig för det.

Citat:
Hyresgästföreningen suger och är bara ute efter dina pengar, behövde hjälp av dom en gång tidigare, men dom tyckte att det som försegick var helt normalt. Ett par år senare så fick värden helrenovera om badrummet p.g.a. vattenläckage (det som hyresgästföreningen tyckte var normalt)
I det här fallet verkar det som du missförstått Hyresgästföreningens befogenheter.
Citera
2014-09-28, 20:20
Medlem
VMiLavemangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det är väl i så fall skadegörelse som ligger närmast till hands, men eftersom han lovat att ersätta låset och det finns en förklaring till agerandet så faller nog det. Dock har klippningen av låset orsakat att du blivit av med kläder och därför bör fastighetsbolaget ersätta dig för det.

I det här fallet verkar det som du missförstått Hyresgästföreningens befogenheter.

Knappast, jag ville ha hjälp med att dokumentera fuktskador som indikerade ett pågående vattenläckage. De tyckte "att lite fukt får man tåla", efter det så lämnade jag Hyresgästföreningen, och det visade ju sig ett par år senare, när vattnet ätit sig ut i trapphuset att jag hade rätt.

"Dock har klippningen av låset orsakat att du blivit av med kläder och därför bör fastighetsbolaget ersätta dig för det. "

Precis min inställning också, men jag tänkte att jag kunde öka pressen i förhandlingarna om jag visste att det låg ett brott i botten.
Citera
2014-09-28, 21:19
Medlem
Citat:
Anmäla kan jag väl göra, sen om det leder någonstans är väl en annan sak, eller...?

Den läggs ned i samma sekund du lämnr polishuset, bara onödiga skattekostnader. Du suger bara ut våra skattepengar genom anmälningar som inte ens går att ta på allvar. Sluta med det.
Citera
2014-09-28, 21:20
Medlem
Citat:
[/b]
Knappast, jag ville ha hjälp med att dokumentera fuktskador som indikerade ett pågående vattenläckage. De tyckte "att lite fukt får man tåla", efter det så lämnade jag Hyresgästföreningen, och det visade ju sig ett par år senare, när vattnet ätit sig ut i trapphuset att jag hade rätt.

"Dock har klippningen av låset orsakat att du blivit av med kläder och därför bör fastighetsbolaget ersätta dig för det. "

Precis min inställning också, men jag tänkte att jag kunde öka pressen i förhandlingarna om jag visste att det låg ett brott i botten.

Finns inget brott, det blir till och driva ett skadeståndsanspråk civilsrättsligt, vilket kan bli bra dyrt.
Citera
2014-09-28, 21:27
Medlem
Det gjordes ett fel när låste klipptes.
1. som hyresgäst har du rätt till tvättstugan under bokad tid.
2. behöver hyresvärden tvättstugan för service, då får den bokas de tiderna alternativt stäng av tvättstugan.
3. låset som klipptes var inte hyresvärdens egendom, borde kunna jämföras med att en cykel återtas genom att klippa det nya låset.
4. låset skulle ersättas, då skulle den som klippte låset, låsa lokalen direkt och sedan direkt ta kontakt med den som har tvättiden och lämna de nya nycklarna.

Som jag ser det är de ersättningsskyldiga för de försvunna kläderna.
Citera
2014-09-28, 21:29
Medlem
VMiLavemangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Den läggs ned i samma sekund du lämnr polishuset, bara onödiga skattekostnader. Du suger bara ut våra skattepengar genom anmälningar som inte ens går att ta på allvar. Sluta med det.

Och vem är du som skall tala om för mig vad jag kan eller skall göra, sluta med det
Citera
2014-09-28, 21:37
Medlem
VMiLavemangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerblatt67
Det gjordes ett fel när låste klipptes.
1. som hyresgäst har du rätt till tvättstugan under bokad tid.
2. behöver hyresvärden tvättstugan för service, då får den bokas de tiderna alternativt stäng av tvättstugan.
3. låset som klipptes var inte hyresvärdens egendom, borde kunna jämföras med att en cykel återtas genom att klippa det nya låset.
4. låset skulle ersättas, då skulle den som klippte låset, låsa lokalen direkt och sedan direkt ta kontakt med den som har tvättiden och lämna de nya nycklarna.

Som jag ser det är de ersättningsskyldiga för de försvunna kläderna.

"Som jag ser det är de ersättningsskyldiga för de försvunna kläderna."

Min grundinställning också, men jag hör på tonläget att de vill dra av för "värdeminskning" som "försäkringsbolagen gör", men det är inte jag intresserad av, för hade de bett mig att låsa upp så hade jag sen kunna låsa igen och förmodligen haft min garderob intakt.

Eftersom kläderna måste nyanskaffas vill jag ha ersättning för vad de faktiskt kostar att inhandla idag. Jag ville bara kolla upp om jag hade en starkare "förhandlingsposition" om ett brott var begånget eller om jag skall bygga mina ersättningskrav på vad en efterbliven fastighetsskötare faktiskt har gjort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in