2014-09-28, 08:30
Medlem
Förutom att SD börjar bli en reel maktfaktor så tror jag rätt många inom de etablerade partierna börjar inse att dagens invandringspolitik inte är hållbar. I övriga länder har man helt enkelt gått nationella partier till mötes och delvis anammat detas politik.

I Sverige har man ju dock målat in sig i ett hörn och att "öppet" ta in SDs politik skulle vara helt omöjligt. Det parti som gör det skulle kölhalas nåt fruktansvärt i medierna och av andra politiker och det är med andra ord förenat med politiskt självmord. Trots detta är jag övertygad om att de flesta partier idag sitter och funderar på stategier för att fånga upp SDs väljare och för att bromsa de kostnader som dagens invandringspolitik medför.

Hur tror ni att de försöker ändra sin politik utan att begå politiskt självmord och vilket parti är först ut?
Citera
2014-09-28, 09:05
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Moderaterna. Dom har förlorat mest på den här politiken. Dom begår mer självmord om dom inte ändrar sig
Citera
2014-09-28, 10:09
Medlem
Riddarhusets avatar
1. Ändra i tillämpningen av regler för anhöriginvandring
2. Tydligare regler
3. Inte ge PUT lättvindigt
4. Arbetstillstånd för Enkla jobb som utomeuropeiska arbetskraftsinvandrare tar
5. lite tuffare tolkning och tillämpning av regler
6. Högre straff för dem som anlitar svart arbetskraft
Punkt 1 kan vara ca 10 000 färre per år. Idag ges nästan aldrig avslag
Citera
2014-09-28, 10:56
Medlem
Astrobiologis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
1. Ändra i tillämpningen av regler för anhöriginvandring
2. Tydligare regler
3. Inte ge PUT lättvindigt
4. Arbetstillstånd för Enkla jobb som utomeuropeiska arbetskraftsinvandrare tar
5. lite tuffare tolkning och tillämpning av regler
6. Högre straff för dem som anlitar svart arbetskraft
Punkt 1 kan vara ca 10 000 färre per år. Idag ges nästan aldrig avslag

Angående punkt 1 borde en bra början vara att man måste visa att man kan försörja dem man ämnar importera. Problemet är väl att all form av skärpning av invandringen skulle anklagas av andra partier för att vara "eftergifter" till Sverigedemokraterna.
Citera
2014-09-28, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astrobiologi
Angående punkt 1 borde en bra början vara att man måste visa att man kan försörja dem man ämnar importera. Problemet är väl att all form av skärpning av invandringen skulle anklagas av andra partier för att vara "eftergifter" till Sverigedemokraterna.

Precis, det är därför jag undrar hur dom taktiskt går tillväga.
Jag tror att man kommer hitta nåt sätt som "låter" som att man gör nånting pk-vänligt men som i praktiken innebär en åtstramning av flyktingpolitiken, jag har dock ingen aning om vad för just nu har alla partier låst in sig så fullständigt. Men misstänker att pr-folket på de olika partierna funderar ganska hårt på detta. Moderaterna är väl dom som låst in sig mest iom Reinfeldts tal. Allt annat än öppen flyktingpolitik kommer låta som att man stänger sina hjärtan...
Citera
2014-09-28, 17:02
Medlem
Det är främst M som kommer att förändra sin politik, då man får anta att de vill förhindra att raset eskalerar totalt. M står nu inför ett vägval likt det man stod inför efter valförlusten 2002. Ska man fortsätta med nya M trots att grundarna av nya M har försvunnit, eller ska man återgå till sina rötter? Batra eller Kristersson med andra ord? Väljs det först nämnda alternativet eskalerar raset, vilket medför att M och SD byter plats storleksmässigt.
Jag tror att även KD med en ny partiledning kommer att börja gå i denna riktning.

Invandringspolitiken kan justeras på flera sätt.

1) Inga avsteg från dublinförordningen tillämpas
2) Höjda krav på försörjning rörande anhörighetsinvandring
3) Behovsprövning för arbetskraftsinvandring

Vi ska komma ihåg att mycket av migrationspolitiken handlar om signaler gentemot omvärlden, då signaler om hårdare krav för asylsökande medför ett lägre asyltryck.
Citera
2014-10-02, 11:32
Medlem
Här kom första taffliga försöket:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/senaste-debattartiklarna-om-invandring_3944884.svd?sidan=8
Citera
2014-10-02, 12:14
Medlem
När justeringen kommer vet jag inte. Jag tror dessutom inte att det kommer att bli någon större kölhalning. Alla vet hur illa det är ställt. Alla vet också att någonting måste göras. Alla vet också att det måste komma ett initiativ från de andra partierna innan det händer något skarpt.

Tidsramen? Tja...det beror helt på hur länge det tar att översätta och kopiera följande alldeles utmärkta program. Danska högerpartiet har tagit fram ett, i mitt tycke, helt ok program ang.invandringspolitiken.

Läs detta!

"Venstre ønsker, at Danmark skal være et åbent land for dem, der kan og vil. Vi vil gøre det så let som
muligt for udlændinge at komme hertil for at arbejde eller være sammen med en ægtefælle i de
tilfælde, hvor det ikke udgør et problem for hverken integrationen eller statskassen. Derfor vil vi
etablere mulighed for, at borgere fra en række lande lettere kan komme til Danmark for at arbejde.
På samme måde vil det i fremtiden blive lettere for udlændinge, der er integrationsegnede, at få
familiesammenføring.
Venstre ønsker, at Danmark skal være et lukket land for dem, der ikke vil. Der er desværre for
mange udlændinge, der gerne vil til Danmark, der ikke bekender sig til grundlæggende, danske
værdier som demokrati, ytrings- og religionsfrihed og ligestilling mellem kønnene. På samme måde er
der også udlændinge i Danmark, der misbruger deres ophold til at lave kriminalitet. Derfor vil vi
stramme reglerne for udlændinge, der kun vurderes til at være potentielt integrationsegnede, og
stramme udvisningsreglerne."

"Alle udlændinge har mulighed for at komme til
Danmark, hvis de får et job med en årlig løn på
400.000 kr. eller derover. "

http://www.venstre.dk/fileadmin/user_upload/Oplaeg/100814_-_NY_UDLAENDINGEPOLITIK__2_.pdf

Bra! Bort med alla pizzabagare och lågutbildade i "skoputsaryrken".

Skulle inte förvåna mig allt för mycket om det läses och begrundas i framförallt KD just nu.
Citera
2014-10-02, 12:48
Medlem
YP4XQs avatar
Jävlar vad jag gillar danskarna igen. Klarspråk och så enkelt, simpelt, i bästa form.
Citera
2014-10-02, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Jävlar vad jag gillar danskarna igen. Klarspråk och så enkelt, simpelt, i bästa form.

Javisst, jmf med Reinfeldts "Öppna våra hjärtan". Snömos till intet förpliktigande och går inte att bygga någon som helst politik på.

Venstres rapport är klart läsvärd med kartor på lämpliga länder i kulturellt hänseende etc. Exakt så som gemene man tänker och tycker utan att för den skull vara rasist eller främlingsfientlig.
Citera
2014-12-18, 02:14
Medlem
Passepartouts avatar
Först ut att vilja strama åt politiken är KD. Göran Hägglund ser väldigt lång ut i ansiktet. Intressant att se vilken debatt som kommer att följa på det här utspelet "KD vill minska flyktingkostnader". Visserligen handlar det om kostnader och det är inget tal om minskning av själva invandringen men de vill ge lägre bidrag samt tillfälliga uppehållstillstånd.

http://unvis.it/www.dn.se/nyheter/politik/kd-vill-ge-asylsokande-lagre-bidrag/
med bild
http://www.svt.se/nyheter/sverige/kd-vill-minska-flyktingkostnader

Edit: Den satt långt inne, men Hägglund känner sig nog en aning desperat eftersom KD-skeppet är på väg att sjunka.
Senast redigerad av Passepartout 2014-12-18 kl. 02:41.
Citera
2014-12-18, 07:35
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Först ut att vilja strama åt politiken är KD. Göran Hägglund ser väldigt lång ut i ansiktet. Intressant att se vilken debatt som kommer att följa på det här utspelet "KD vill minska flyktingkostnader". Visserligen handlar det om kostnader och det är inget tal om minskning av själva invandringen men de vill ge lägre bidrag samt tillfälliga uppehållstillstånd.

http://unvis.it/www.dn.se/nyheter/politik/kd-vill-ge-asylsokande-lagre-bidrag/
med bild
http://www.svt.se/nyheter/sverige/kd-vill-minska-flyktingkostnader

Edit: Den satt långt inne, men Hägglund känner sig nog en aning desperat eftersom KD-skeppet är på väg att sjunka.

TUT istället för PUT är ett sätt att minska spridningen av den svenska honungsdoften runt om i världen. Men knappast på KD:s sätt. Tycker det hela mest ser ut som en bakväg till att etablera en låglönemarknad och snedvridning av lönekonkurrens.

Det första som som borde göras är att ta mandatet från Migrationsverkets tjänstemän att ge hela länder automatiskt uppehållstillstånd. Då kan jag börja fundera på om förslag från partier med KDs historia är seriösa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in