Citat:
Ursprungligen postat av
tjenare.knugen
Tack för svaret. Hade visst missuppfattat lite vad AD är. Trodde först att det var ett enkelt program som företag hade på sina servrar där man kan ändra lösenord och lite sånt.
Verkar vara en stor och omfattande grupp av tjänster, har lite svårt att få grepp om vad det faktiskt innebär.
Kollade igenom videoguiderna som länkades, och det är ganska svårt att hänga med. Trodde att man skulle få se när han faktiskt jobbar lite i programmet. Många svåra ord, även fast man som amatör känner igen dem är det svårt att förstå dem i sammanhangen.
Om man skulle sätta upp en virtuell server, är jag på rätt väg när jag kollar här?
http://www.microsoft.com/en-us/evalc...server-2012-r2
Återigen det "finns inget program" man jobbar i. Det är cirka 35 OLIKA program som används för att administrera olika delar av AD.
Du har ACtive direktorn users and computers för användare/datorer/grupper
Du har active directory sites and services för siter och tjänster
Du har ACtive directory trusts för förtroenden mellan domäner.
Du har DFS förmdistribuerade filsystem
Du har aktive directory certificate Services för PKI
Du har ... Alltså jag kan rabbla komponenter fram till midnatt utan att ha täckt in allt.. Och det är INNAN man blandat in SCOM och SCCM Som de flesta företag använder sig av.
För att Sätra upp en virtuell server behöver du först och främst en hypervisor. De vanliga är vmware esxi, HYper-V och XEN.
Om du vill hålla dig till microsoftprodukter så installerar du 2012R2 på en maskin med gott om minne (allt under 16GB är en dålig idé. 32 är acceptabelt, men helst mer. Jag har två burkar, den ena har 96GB RAM och den andra har 144GB för min labbmiljö. Jag kör ESXi i botten dock och virtualoserar som jag nämnde ett tvåsiffrigt antal maskiner för labbändamål)
sen aktiverar du HyperV som en tjänst. Därefter konstruerar du en (eller flera) virtuella nätverk och slutligen skapar du virtuella maskiner och spinner upp. Därefter kan du bygga din domän.
Men den första frågan är nog "vilken nivå vill du lägga dig på?" Siktar du på enklare administration? Vill du ha grundläggande kunskap om hur man sätter upp en enklare domän? Eller vill du faktiskt få en inblick i hur man planerar en AD miljö för ett större företag?