2014-09-25, 18:16
Medlem
Hej alla vänliga och inte så vänliga själar,
Jag är en nyexad ingenjör som i skrivande stund har arbetat nästan två månader på mitt första arbete. Jobbet är inom det jag utbildade mig till, fast tillsvidare och med en okej ingångslön.

När jag började försökte jag ställa mig positiv till situationen trots att jag var tvungen att flytta långt ifrån min studentstad där alla mina vänner, min partner och min familj bor. Jag gjorde detta för att jobbet verkade så otroligt intressant och för att jag ville vara flexibel när det var första jobbet.

Problemet är att jag inte trivs alls. Arbetsuppgifterna i sig är okej men det är såklart mycket nytt, krångligt och jobbigt att komma in i. Kollegorna är trevliga, men inte mer. De är inte överdrivet sociala förutom vid raster, men då har vi inte så mycket att prata om. Vi är helt enkelt på olika stadier i livet där jag är ung och de är mitt-i-livet och har fullt upp med familjeliv etc. Därför är det inte så mycket gemenskap. De är få som umgås utanför jobbet och inget AW eller liknande existerar. Jag känner mig därför otroligt ensam.

För att råda bot på detta har jag sökt mig om efter lite olika hobbies och har nu två fritidssysselsättningar utöver den vanliga träningen på gymmet som tar upp min tid, men vänner eller bekantskaper har jag inte fått tag på ännu.

Jag längtar kort sagt hem och vill inte vara här längre. Jag inser att två månader inte är en lång tid, men det sliter på mig när jag har varit på besök hos min partner och ska åka hem på söndagskvällen eller när vänner åker från mig. Min partner har dessutom ett väldigt krävande arbete så vi hinner inte höras så mycket som jag skulle vilja i veckorna.

Nu har jag fått reda på att företaget som jag arbetar på ska expandera i min gamla hemstad och att rekryteringar ska börja tidigast nu i höst. Om de ska börja rekrytera så antar jag att man kanske förväntas börja arbeta där efter årsskiftet. Om det skulle dyka upp en relevant tjänst för mig så funderar jag på att söka den och förhoppningsvis få en intervju.

Det jag undrar är – hur funkar det? Har jag stannat för kort tid på jobbet för att kunna byta? Hur gör man med referenser? Det känns inte så smart att använda nuvarande arbetsplats om de skulle bli irriterade, men samtidigt så funderar jag ju på att byta internt och då kanske de vill ha det? Och vad säger jag till chefen? Och när då?

Kortversion för alla som inte läsa: Nyexad ingenjör. Har jobbat på första jobbet i ca 2 månader. Jobbet ligger långt borta = Hemlängtan med stort H. Företaget expanderar i gammal hemstad. Vill söka eventuellt jobb där – hur ska man gå tillväga?
Citera
2014-09-25, 18:41
Medlem
BNCs avatar
Hade jag varit du hade jag nog gått och snackat med chefen direkt.

"Du, jag hörde att företaget expanderar till xxxstad, vilket är där jag har mina släkt och vänner. Hur ser möjligheterna ut att kunna bli flyttad dit istället för nuvarande placering?"

Eller något i den stilen.
Citera
2014-09-25, 18:45
Avslutad
fråga chefen om det finns en möjlighet att flytt till din nya stad då du saknar familj och kompisar .
kanske dax att fråga nu innan dom anställer folk i din stad .
vad är det värsta som kan hända ? du får ju inte sparken bara för att du frågar .
Citera
2014-09-25, 18:57
Medlem
Men tänk om chefen blir jättesur då? De har ändå investerat en massa pengar i mig och jag har egentligen inte presterat något för dem än.

Och om jag tar upp det här och sen visar det sig att det inte finns något relevant jobb eller så får jag inte tjänsten - blir det inte konstig stämning på jobbet då?
Citera
2014-09-25, 19:14
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jooze
Men tänk om chefen blir jättesur då? De har ändå investerat en massa pengar i mig och jag har egentligen inte presterat något för dem än.

Och om jag tar upp det här och sen visar det sig att det inte finns något relevant jobb eller så får jag inte tjänsten - blir det inte konstig stämning på jobbet då?
De tänker antagligen så att det är bra att hålla dig inom företaget så det är inte negativt att börja på en annan ort. Blir det inget så blir det antagligen ingen konstig ställning, men håll dig ifrån att säga att du vantrivs där du är nu osv.
Citera
2014-09-25, 19:22
Medlem
Låter inte så komplicerat direkt. Bara säga att du trivs med jobbet men saknar dina vänner/familj. Då lär väl ingen normal chef bli sur när du frågar om det går att bli omplacerad.
Citera
2014-09-25, 19:27
Medlem
CXTs avatar
Citat:

Tror du är alldeles för ängslig, varför skulle chefen bli sur?

Nej jag tror inte det kommer att bli nån som helst dålig stämning

Alla som vet att du har flyttat dit för jobbet kommer att förstå, de hade förmodligen förstått även om du hade sökt ett liknande jobb fast inom ett annat företag i din hemstad
Citera
2014-09-25, 19:41
Medlem
Jo, jag är en ganska ängslig person av naturen och överanalyserar ganska mycket vilket jag kanske borde försöka släppa i det här fallet.

Borde jag inte åtminstone vänta tills tjänsterna läggs ut för att se om det finns någon som matchar min profil?

Jag är även orolig att jag ska ses som en opålitlig person som vill byta så snabbt.
Citera
2014-09-26, 01:14
Medlem
Citat:
Jo, jag är en ganska ängslig person av naturen och överanalyserar ganska mycket vilket jag kanske borde försöka släppa i det här fallet.

Borde jag inte åtminstone vänta tills tjänsterna läggs ut för att se om det finns någon som matchar min profil?

Jag är även orolig att jag ska ses som en opålitlig person som vill byta så snabbt.

Befogade frågor och befogad oro tycker jag. Ditt första jobb som akademiker dessutom.

Det är ju en ypperlig chans att de ska expandera i din gamla hemstad.

Jag hade tagit ett snack med din nuvarande chef så fort som möjligt. Samtidigt hade jag verkligen visat framfötterna och jobbat arslet av mig för att göra ett så bra jobb som möjligt fram tills dess att det skulle bli aktuellt med ev. ny tjänst. Gör du ett bra jobb och visar 110% att du vill lära dig och ta för dig, även om det så bara är för 2-3 månader, kommer chefen uppskatta dig och hjälpa dig vidare om det är det du vill. Om det är en bra chef.

Skiter det sig så so be it, vad är du exad inom? Det finns andra jobb där ute. Att trivas i hemmet är A och O. Kör järnet och sök jobb i din gamla hemstad under tiden helt enkelt. Köra järnet måste du göra för du måste få en bra referens från din nuvarande arbetsgivare.
Citera
2014-09-26, 09:45
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Kortversion för alla som inte läsa: Nyexad ingenjör. Har jobbat på första jobbet i ca 2 månader. Jobbet ligger långt borta = Hemlängtan med stort H. Företaget expanderar i gammal hemstad. Vill söka eventuellt jobb där – hur ska man gå tillväga?

Det här verkar nästan vara olösligt. Vänta nu...har du pratat med företaget?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in