2014-09-25, 15:44
Medlem
particulum1s avatar
Ja, är det? Varför ska man ens försöka? Jag hittar inga logiska eller rationella anledningar till att ens försöka...ge mig några om ni (du) har.
Citera
2014-09-25, 15:54
Medlem
Man behöver ju inte pressa någon, men det är viktigt att alltid försvara rationellt och kritiskt tänkande.

Skulle folk börja ta önsketänkande eller grundlösa antaganden för sanning inom fler områden så skulle oskyldigt folk kunna råka illa ut. Men det är inte bara kring det juridiska, utan också det vetenskapliga området som det kan få en dålig effekt.

Se också klipp från den här killen. Han brukar tala mycket kring dessa tankegångar och frågor:
http://www.youtube.com/watch?v=3tiwyXMH5oM
www.youtube.com/watch?v=7j20ZcDRqOY
www.youtube.com/watch?v=DjA186LVLLU
http://www.youtube.com/watch?v=_InFAFWxrdc
... och många andra klipp
Senast redigerad av Daudodidi 2014-09-25 kl. 16:02.
Citera
2014-09-25, 15:58
Medlem
Linus-ps avatar
kom gärna först med dina logiska och rationella tankar om varför du vill göra det? med tanke på frågan så förstår du knappast din egen signatur. låter djupt detta
Citera
2014-09-25, 16:00
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linus-p
kom gärna först med dina logiska och rationella tankar om varför du vill göra det? med tanke på frågan så förstår du knappast din egen signatur. låter djupt detta

Jag kan tycka kanske att en anledning kunde vara att frigöra deras sinne från begränsningarna som det religiösa tro-systemet har satt, vilket skulle kanske så småningom leda till någon form av upplysning och samtidigt frigörelse från mentalt lidande. Men efter samtal med religiösa så märker jag att denna begränsning sitter så hårt att det inte går att rubba överhuvudtaget, begränsningen som tro-systemet skapar sitter såpass djupt och hårt fast i deras sinne att inte några argument biter på personen.

I vilket jag då kommer till slutsatsen; slöseri med tid och personlig energi från mitt perspektiv.
Citera
2014-09-25, 16:03
Medlem
ja, det är det, det handlar om en övertygelse och det sitter djupt inrotat hos folk.
Det går inte att övertyga någon som inte vill, vad det än månde vara.
Man kan vända på kronan och svara: är det meningslöst att försöka konvertera en ateist till en troende ? ja, det är det om personen inte vill.
Citera
2014-09-25, 16:03
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
int behoev du ens foersoek int. - en alltstoerre AVKKRISTNING aer av profeter uttalad och bestaemd av Gud under denna slutfas av vaerldshistorian. Du kan lungt invaenta din herre Lucifer. Han kommer naer tiden aer inne. Allt har sin tid.

Jag ska försöka hålla denna tråd kontrollerad och hyfsat städad, jag kommer att ignorera sådana här inlägg i tråden så att de sjunker ner i sanden, lite metaforiskt uttryckt, för att utveckla en vidare konversation om detta är som sagt meningslöst, både slöseri med tid och energi.
Citera
2014-09-25, 16:07
Medlem
Linus-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Jag kan tycka kanske att en anledning kunde vara att frigöra deras sinne från begränsningarna som det religiösa tro-systemet har satt, vilket skulle kanske så småningom leda till någon form av upplysning och samtidigt frigörelse från mentalt lidande. Men efter samtal med religiösa så märker jag att denna begränsning sitter så hårt att det inte går att rubba överhuvudtaget, begränsningen som tro-systemet skapar sitter såpass djupt och hårt fast i deras sinne att inte några argument biter på personen.

I vilket jag då kommer till slutsatsen; slöseri med tid och personlig energi från mitt perspektiv.

Vilka begränsningar tänker du främst på? Mitt mentala lidande försvann direkt när jag fick tron.
Citera
2014-09-25, 16:08
Medlem
MeanMEs avatar
Meningslöst... ser inte poängen dock.
Man har ju rätt att tro på vad man vill teist som ateist.

Vad man däremot skall göra är att bekämpa argument som saknar empirisk grund.
Om det sedan resulterar i att teister inser att deras tro är ett luftslott, så må vara hänt.
Men majoriteten är så djupt inne i sina vanföreställningar att de för evigt blir kvar där.
Citera
2014-09-25, 16:10
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Vilka begränsningar tänker du främst på?
Framförallt en sinnesbegränsning där ditt sinne inte kan nå högre medvetandenivåer och utvecklas till den potential det kan vara.

Citat:
Mitt mentala lidande försvann direkt när jag fick tron.
Ursäkta att jag var lite otydlig, jag valde fel ordval när jag skrev mentalt lidande, det jag menade var mental begränsning. Jag har inga tvivel om att du inte lider, men du har heller inga kapaciteter att öka din medvetenhet och sinnesnivå när du är bunden av ett system i ditt sinne.
Citera
2014-09-25, 16:19
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Meningslöst... ser inte poängen dock.
Man har ju rätt att tro på vad man vill teist som ateist.

Vad man däremot skall göra är att bekämpa argument som saknar empirisk grund.
Om det sedan resulterar i att teister inser att deras tro är ett luftslott, så må vara hänt.
Men majoriteten är så djupt inne i sina vanföreställningar att de för evigt blir kvar där.

Detta skapar ju verkligen ett hinder för fortsatt mänsklig evolution, framförallt av kognitiva förmågor...eller vad tycker du?
Citera
2014-09-25, 16:19
Medlem
Linus-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Framförallt en sinnesbegränsning där ditt sinne inte kan nå högre medvetandenivåer och utvecklas till den potential det kan vara.

Ursäkta att jag var lite otydlig, jag valde fel ordval när jag skrev mentalt lidande, det jag menade var mental begränsning. Jag har inga tvivel om att du inte lider, men du har heller inga kapaciteter att öka din medvetenhet och sinnesnivå när du är bunden av ett system i ditt sinne.

Hur vet du det då? Jag har en del erfarenheter i fickan av medvetandenivåer, b.la en ofrivillig kundalini resning som jag inte hade en susning om vad det var. jag läste en budistisk (tror jag? felstavning?)text i ungefär 12 timmar, kom in i ett starkt meditation tillstånd (har ofta lättare att meditera med öppna ögon) Jag har testat Lsd och magiska svampar i stora doser etc etc och en kundalini resning är långt mycket kraftigare än dessa. Hade jag inte haft erfarenhet av dessa droger kunde jag mycket väl "gått under". Att man tror på det uppenbara, alltså KÄLLAN till allt begränsar dig knappast, snarare tvärtom. För den som tror är inget omöjligt.

Edit: glömde fråga, vad är det för system jag är bunden till i mitt sinne? förklara gärna.
Senast redigerad av Linus-p 2014-09-25 kl. 16:21.
Citera
2014-09-25, 16:23
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Hur vet du det då? Jag har en del erfarenheter i fickan av medvetandenivåer, b.la en ofrivillig kundalini resning som jag inte hade en susning om vad det var. jag läste en budistisk (tror jag? felstavning?)text i ungefär 12 timmar, kom in i ett starkt meditation tillstånd (har ofta lättare att meditera med öppna ögon) Jag har testat Lsd och magiska svampar i stora doser etc etc och en kundalini resning är långt mycket kraftigare än dessa. Hade jag inte haft erfarenhet av dessa droger kunde jag mycket väl "gått under". Att man tror på det uppenbara, alltså KÄLLAN till allt begränsar dig knappast, snarare tvärtom. För den som tror är inget omöjligt.

Innan jag fortsätter att bemöta dina argument önskar jag att du klargör för mig vilket tro-system eller vilken tro du innehar/tror på så ska jag klargöra och förtydliga begränsningen som systemet skapar.

Citat:
Edit: glömde fråga, vad är det för system jag är bunden till i mitt sinne? förklara gärna.

Det jag önskar att du klargör för mig, eftersom du påpekade att du har en tro. Detta är ju kanske som du förstår, omöjligt för mig att veta om du inte förklarar det för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in