2014-09-24, 13:38
Medlem
Hej!

Är det inte så? Dom som är mest omtyckta av andra har mycket självdistans. Dom tar med andra ord inte sig själva på för stort allvar. Dom kan se sig själva i 3:e person och skämta om sig själva. Dom erkänner sina fel och brister. Dom är helt enkelt väldigt harmoniska.

Ofta går detta hand i hand med en bra självkänsla givetvis.

Det värsta som finns är människor som saknar självdistans. Kan inte ta kritik, tror att dom är bäst, kan inte erkänna att dom är dåliga på något med mera.

Är det inte även så att kändisar som har mycket självdistans är dom som är mest älskade av folket dessutom?
Citera
2014-09-24, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadGentleman
Hej!

Är det inte så? Dom som är mest omtyckta av andra har mycket självdistans. Dom tar med andra ord inte sig själva på för stort allvar. Dom kan se sig själva i 3:e person och skämta om sig själva. Dom erkänner sina fel och brister. Dom är helt enkelt väldigt harmoniska.

Ofta går detta hand i hand med en bra självkänsla givetvis.

Det värsta som finns är människor som saknar självdistans. Kan inte ta kritik, tror att dom är bäst, kan inte erkänna att dom är dåliga på något med mera.

Är det inte även så att kändisar som har mycket självdistans är dom som är mest älskade av folket dessutom?
Jovisst är det så.
Det är också de personerna som är mest sexuellt attraktiva.
Citera
2014-09-24, 14:11
Medlem
Ratads avatar
Jag ska visst ha distans till mig själv och de flesta tycker det är jobbigt. De verkar inte bli glada av mina subjektiva svar.

Jag vet inte om det stämmer men ibland känns det som att folk blandar självdistans och cynism hej vilt (även jag gör det). Att få självkänsla är antagligen lättare om man vågar sparka lite på fortet man byggt upp runt sitt jag.
Senast redigerad av Ratad 2014-09-24 kl. 14:13.
Citera
2014-09-24, 14:19
Medlem
Snides avatar
Det stämmer om självdistansen verkligen finns där och inte är fejkad(jag brukar överdriva min självdistans ibland). Eftersom det tyder på att man har gott självförtroende, vilket i sig är sexigt.

Folk som inte har någon som helst självdistans är däremot hemska.

Och folk som inte fattar att självdistans är skönt är osköna och socialt inkompetenta.
Citera
2014-09-24, 14:22
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Håller med om att självdistans & självironi är en väldigt positiv egenskap. Att kunna garva åt sina egna misstag & inte vara så skitnödigt fixerad vid att upprätthålla en förljugen fasad av perfektion.
Tyvärr väldigt ovanlig hos kvinnor dock.
Citera
2014-09-24, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Håller med om att självdistans & självironi är en väldigt positiv egenskap. Att kunna garva åt sina egna misstag & inte vara så skitnödigt fixerad vid att upprätthålla en förljugen fasad av perfektion.
Tyvärr väldigt ovanlig hos kvinnor dock.

Finns några undantag.
Babben Larsson, Ann Westin. Fruktansvärt roliga komiker som driver med sig själva.
Citera
2014-09-24, 14:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Finns några undantag.
Babben Larsson, Ann Westin. Fruktansvärt roliga komiker som driver med sig själva.
Jodå, visst finns det undantag, jag känner några kvinnor även privat som har en skön självdistans.
Men visst är det mycket vanligare bland män.
Citera
2014-09-24, 14:37
Medlem
Det stämmer. Du ser förefallande ofta dessa personer högt uppsatta som chefer/framgångsrika företag etc.
Citera
2014-09-24, 14:48
Bannlyst
Visst är vi härliga.
Citera
2014-09-24, 15:14
Medlem
Overklighetss avatar
Nja. Det finns väl olika typer av självdistans antar jag. Fått uppfattningen av att många ser det som en svaghet när man skojar om sig själv. Ni som håller med TS är nog i minoritet.
Citera
2014-09-24, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
Nja. Det finns väl olika typer av självdistans antar jag. Fått uppfattningen av att många ser det som en svaghet när man skojar om sig själv. Ni som håller med TS är nog i minoritet.
Nej. Du är i minoritet.
Citera
2014-09-24, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
Tja, om man har en "självdistans" som mer går efter mallen "håhå, jag är allt en riktig fjant jag, det finns ingen som är flummigare och mer usel än jag, håhå, håhå, håhå!" så blir det ju lite löjligt.
Den självdistans som vi snackar om här handlar mer om att inte ta eventuella små misstag på så stort allvar, och att inte ta allting så himla personligt hela tiden.

Men man ska naturligtvis ha så pass mycket självrespekt att man sköter sitt liv ordentligt och är seriös när man behöver vara det.
Senast redigerad av Mikael861 2014-09-24 kl. 15:32.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in