Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-09-24, 10:24
  #1
Medlem
Tjo, Har varit i Japan och det var nice så tänkte resa till Filippinerna i framtiden.

Kommer antagligen åka till en mindre by, för att folk utanför större städer är mer "riktiga" människor. Så att man får uppleva Filippinerna på det viset.

Det jag funderar på är vad man ska tänka på.

Typ ska man medicinera/vaccinera sig för något speciellt.
Hur mycket pengar behöver man när man är där (ej inräknat själva boendet)
Skulle det räcka med 100, 500, 1000sek om dagan?
Kommer antagligen inte göra något speciellt om dagarna där, mer än att försöka träffa folk och uppleva lite hur livet är där. Men det lär ju bli någon form av drickning av alkohol någon kväll och kanske en och annan grej att ta med hem.

Jag kommer antingen bo på något billigit hotell, Som jag fattar antagligen hamnar på runt 2-500kr/dagen iaf utanför större städer.

Eller hos en kompis som bor där. Och låt säga att den familjen är någon jag inte känner alls utan någon random familj bara. Vad är seden då? Ska jag ha med mig någon form av present/souvenir från Sverige. Och i så fall, vad skulle det vara? Anledningen att ja inte frågar min kompis, är för att det ska vara en överraskning :P

iaf det är mina funderingar just nu. Kom gärna med saker man bör tänka på.
Citera
2014-09-24, 10:51
  #2
Medlem
Kanske ska fråga hur mycket pengar man får ta med sig in också, kan tänka mig att det är lite viktigare med php(?) i "riktiga pengar" än att ha betalkort om man är i mindre byar. (Kollar det själv nu. Men ibland går det snabbare att få svar från annat håll :P)
Citera
2014-09-24, 12:09
  #3
Medlem
luckylucazs avatar
Filippinerna är väldigt annorlunda än Japan, så om du förväntar dig något liknande blir du kanske besviken.

Jag var där för några år sedan och betalade 20-40 kr/natt för enkelrum. Något dyrare än så med privat badrum, men ändå... det går att komma väldigt billigt undan. Måltider gick på runt 12 kr.

Hoppas du stöter på "riktiga" människor. Majoriteten av de jag stötte på var bara intresserade av mina pengar Men det fanns undantag.

Finns väldigt bra information på nätet om vilka vaccin du behöver, om du inte får hjälp här. Men skulle rekommendera åtminstone Hepatit A och B. Bra att ha för andra länder också.
Citera
2014-09-24, 15:23
  #4
Medlem
Jo, jag förväntar mig att de ska vara helt olika. Vilket är lite av det roliga.

Men låter som att det är billigt att klara en vanlig dag där (om man inte räknar på boende)
Lästa att man får max ta med sig 10 000 php in i landet. Och det är typ 1600kr eller nå sånt. Borde vara bra nog för att klara dagarna om man är där 1-2 veckor bara. Har tyvärr inte möjligheten att vara borta från jobbet speciellt länge :P

När jag googlade på hur mycket pengar man borde ha. Så var det just det med 10 000 php som kom och en massa artiklar om rån-mord. Vilket gjorde en lite nervös över att åka dit själv och vara ensam fram tills man kommer till familjens hus :P

Men får se hur de går. Så länge jag drar dit själv behöver jag iaf inte vara orolig för någon annans liv :P
Citera
2014-09-24, 15:54
  #5
Medlem
luckylucazs avatar
Ja men du kan ta med bankkort, och det finns bankomater i landet... Dessutom kan du ta in mer pengar i andra valutor om du känner för det, USD, Euro, etc. Finns ingen anledning att växla till sig massa PHP i Sverige, du förlorar massvis på den usla växelkursen här.
Citera
2014-09-24, 22:26
  #6
Medlem
BootyLuvs avatar
Menar inte att måla fan på väggen, men tydligen känner sig jihadisterna i Filippinerna inspirerade av vad som händer i mellanöstern och har börjat hota med att halshugga kidnappade västerlänningar:

http://www.liveleak.com/view?i=38e_1411572372

Nu har jag dock i ärlighetens namn inte stenkoll på Filippinerna. Är det kanske lite som i Thailand att de muslimska fundamentalisterna primärt finns i ett område (som man enkelt kan hålla sig borta från)?
Citera
2014-09-25, 04:15
  #7
Medlem
Vaccinera sig!
Citera
2014-09-26, 09:18
  #8
Medlem
Mogrens avatar
Filippinerna är ett korrumperat skitland som inte ens kan försörja sina egna invånare. Du bör veta att om du åker dit kommer i stort sett alla att försöka lura av dig dina pengar. Du kan inte lita på någon.
Citera
2014-09-26, 09:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
Filippinerna är ett korrumperat skitland som inte ens kan försörja sina egna invånare. Du bör veta att om du åker dit kommer i stort sett alla att försöka lura av dig dina pengar. Du kan inte lita på någon.

never do :P

Men tack för svaren iaf, får skriva igen när jag vart där. :P
Citera
2014-09-26, 09:38
  #10
Medlem
onnyts avatar
Tja det ligger lite i vad en del skrivit här i tråden. Jag har bott här några år nu och man har blivit härdad under tiden. Jag umgås nästan aldrig med filippinos pga av att det knappt går att få något intellektuellt utbyte med dem. Skall man som du dessutom mest vara på landsbyggden så kan de flesta knappt ens skriva. Man kan givetvis ha kul ändå och det kommer du säkert att ha om du bara skall stanna här ett kortare tag. I längden är det dock påfrestande med den totala ignoransen som man upplever dagligen. Alla är ju givetvis inte korkade och det blir ju till dem man vänder sig.

Pengar är alla väldigt sugna på här så gör dig beredd på att få höra ett gäng snyfthistorier om släktingar som ligger på sjukhus. De har då inte råd att betala räkningen eller medicinen. Kom ihåg att i deras ögon är alla vita (om du nu är det) rika och du ses mest som en vandrande ATM-automat.

Presenter är alltid bra att ha med sig. Behöver inte var något dyrt men kul om det har anknytning till Sverige. Choklad går tex alltid hem.
Citera
2014-09-26, 10:18
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Tja det ligger lite i vad en del skrivit här i tråden. Jag har bott här några år nu och man har blivit härdad under tiden. Jag umgås nästan aldrig med filippinos pga av att det knappt går att få något intellektuellt utbyte med dem. Skall man som du dessutom mest vara på landsbyggden så kan de flesta knappt ens skriva. Man kan givetvis ha kul ändå och det kommer du säkert att ha om du bara skall stanna här ett kortare tag. I längden är det dock påfrestande med den totala ignoransen som man upplever dagligen. Alla är ju givetvis inte korkade och det blir ju till dem man vänder sig.

Pengar är alla väldigt sugna på här så gör dig beredd på att få höra ett gäng snyfthistorier om släktingar som ligger på sjukhus. De har då inte råd att betala räkningen eller medicinen. Kom ihåg att i deras ögon är alla vita (om du nu är det) rika och du ses mest som en vandrande ATM-automat.

Presenter är alltid bra att ha med sig. Behöver inte var något dyrt men kul om det har anknytning till Sverige. Choklad går tex alltid hem.

Ah, jo. Läste en del om det. Jag har turen att ha en del typ eskimå eller nå blod i kroppen :P
Så när jag var i Japan så trodde de flesta att jag typ "mixed blood". Så det var ingen som direkt tittade konstigt på mig :P
Så jag tror att jag kommer ligga lite åt de hållet också där. Så kanske kan undvika att direkt bli anknuten med pengar. Tänkte även att dra dit med så pass att jag kan klara mig. Typ en ryggsäck eller så, så att man ser så lite "turistig" ut som möjligt. Och kommer nog bara vara där en vecka skulle jag tro. Brukar föredra att dra iväg en kortare tid först, och sedan planera ordentligt till nästa gång och stanna längre om jag känner att det var kul där.
Citera
2014-09-26, 16:38
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Som i Thailand med andra ord då vad gäller kvinnorna, "How much can you give me..?" "This dress looks very nice... " "Father sick, also buffalo..." ..?
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2450085

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback