2014-09-23, 16:40
Medlem
mikfrys avatar
Tjenare.

Jag är ute efter en ny skivspelare och förstärkare då den jag haft, nyligen gått sönder (Sanyo Stereo Music System GXT-70).
Jag har inte speciellt stor erfarenhet inom detta och vet inte så mycket om just förstärkare och tillbehör till skivspelare.
Hur som helst, så har jag kikat lite på en "Philips 877 Super Electronic". Och det jag undrar är vilken förstärkare jag behöver till denna. Fungerar vilken som helst? Behöver jag även en RIAA-förstärkare? Eventuellt något mer för att få ut det bästa av det? Högtalare har jag.

Mvh
Citera
2014-09-23, 17:15
Medlem
Med de flesta förstärkare behöver du ej ha externt riaa. Kolla på begagnade marknaden efter en äldre förstärkare som inbyggt riaa.

Nad 3020 är ju en klassiker, vet ej dock om den passar dina högtalare.
Citera
2014-09-23, 18:27
Medlem
mikfrys avatar
Ok. Högtalarna jag har är ett par golvhögtalare av märket Philips, modell 66 RH 431. Dem har inga aux-kablar utan höljet är avskalat längst fram och koppartråd sticker fram. Jag vet inte vad uttaget till sådana kablar kallas men man "spänner" i alla fall fast dem i respektive hål. Högerhögtalaren går till ett svart och rött uttag, och samma sak med vänsterhögtalarna.
Citera
2014-09-23, 18:41
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikfry
Ok. Högtalarna jag har är ett par golvhögtalare av märket Philips, modell 66 RH 431. Dem har inga aux-kablar utan höljet är avskalat längst fram och koppartråd sticker fram. Jag vet inte vad uttaget till sådana kablar kallas men man "spänner" i alla fall fast dem i respektive hål. Högerhögtalaren går till ett svart och rött uttag, och samma sak med vänsterhögtalarna.

Aux-kablar har du aldrig på passiva högtalare. däremot brukar man ibland montera banankontakter på högtalarkabeln.

Anslutning för högtalarkabel: http://www.audiocom.no/Media/Cache/Images/5/6/WEB_Image%20GBT%20-%20høyttalerterminal%20Rund%20%20-1414445700.Jpeg

Banankontakt: http://www.ljudfokus.se/bilder/champion-banankontakt-3055ch.jpg
Citera
2014-09-23, 19:09
Medlem
mikfrys avatar
Så om jag köper några banankontakter skulle mina högtalare fungera i en förstärkare om denna bara skulle ha aux-uttag? Då underlättar det kanske en del om vilken förstärkare jag kan köpa.

Men frågan jag är mest intresserad av att höra svaret på är om jag kan ha vilken förstärkare som helst till skivspelaren eller om det måste vara nån speciell. Någon som vet?
Citera
2014-09-23, 20:53
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Så om jag köper några banankontakter skulle mina högtalare fungera i en förstärkare om denna bara skulle ha aux-uttag? Då underlättar det kanske en del om vilken förstärkare jag kan köpa.

Men frågan jag är mest intresserad av att höra svaret på är om jag kan ha vilken förstärkare som helst till skivspelaren eller om det måste vara nån speciell. Någon som vet?

Du behöver inga banankontakter nej, det går skruva fast kabeln också.
och vad du menar med aux-uttag vet jag inte!?

Vilken förstärkare du ska ha får någon annan svara på. Dock måste du ju antingen ha inbyggt riia i förstärkaren, eller ett separat riaa.
Citera
2014-09-24, 09:36
Medlem
Hittade inga spec om högtalarna. Men hur mycket watt, ohm och ligger dom på?

Du borde dra till en loppis/secondhand och köpa en förstärkare och kika efter en phono ingång på baksidan.
Citera
2014-09-26, 01:46
Medlem
Rulags avatar
Hi-fi klubben har mycket att välja på. Denon är ett bra exempel, mycket bra stärkare till hyggligt pris. Den har inbygd RIAA-steg så du behöver bara ansluta skivspelaren direkt utan något i mellan.
http://www.hifiklubben.se/Products/denon-pma-720ae-forstarkare-48280/

Det finns olika skivspelare att välja på, beroende på din budget. Du kan också titta på begagnade marknaden.
http://www.hifiklubben.se/stereo/Skivspelare/

Du nämner "AUX" utgång och den är en till för att ansluta signalen från förförstärkaren till en annan stärkare. Eller en inspelare, bandspelare eller annat. Finns det bara AUX utgång och inte någon högtalar uttag är det endast en förförstärkare utan slutsteg. Ska ej användas till högtalarna!

Kontakterna du nämner är s.k. kläm kontakter som du får trycka på, du skalar av plasten på kablen och trycker in kabeln i hålet.
Senast redigerad av Rulag 2014-09-26 kl. 01:55.
Citera
2014-09-30, 22:07
Medlem
mikfrys avatar
Tack för svar allihop!

Lite info om högtalarna:

Impedans 4 ohm
Märkeffekt 20 watt
Gränseffekt 30 watt
Känslighet 1.8 watt

Min budget är inte jättehög, hade tänkt mig 1500-2500 kr för allt. Vet att det går att hitta helt ok grejer i den prisklassen. Men det viktigaste är att skivspelaren och förstärkaren passar med varandra, kan fixa andra högtalare om dessa inte skulle passa.
Så om vi säger att jag köper en skivspelare från pioneer, kan det vara vilken förstärkare som helst till den eller måste det vara av samma märke/serie? Om riaa-förstärkare inte är inbyggd, måste jag köpa en separat då?

Måste skriva att jag förstår mindre än jag trodde om det här, så är tacksam för all hjälp jag kan få.
Citera
2014-09-30, 22:38
Medlem
Citat:
Så om vi säger att jag köper en skivspelare från pioneer, kan det vara vilken förstärkare som helst till den eller måste det vara av samma märke/serie? Om riaa-förstärkare inte är inbyggd, måste jag köpa en separat då?
Det kan vara vilken förstärkare som helst. Men saknar den riaa-förstärkare, måste du ha en separat. Har förstärkaren phono-ingångar, har den riaa-förstärkare och du behöver därför inte skaffa en separat. För 15 år sedan hade i princip alla förstärkare riaa-steg, men idag är det ovanligt.

Något du möjligtvis kan behöva se upp med, är den låga impedansen på högtalarna. 4 ohm är iofs inte superlågt, men de flesta högtalarna är på 8 ohm, så det är lite i lägsta laget. Det kan en del förstärkare ha problem med. Köper du en relativt strömstark förstärkare, ska den dock klara högtalarna utan problem. Exempelvis NAD och Harman/Kardon är kända för att göra strömstarka förstärkare.
Citera
2014-10-01, 20:46
Medlem
Citat:
Tack för svar allihop!

Lite info om högtalarna:

Impedans 4 ohm
Märkeffekt 20 watt
Gränseffekt 30 watt
Känslighet 1.8 watt

Min budget är inte jättehög, hade tänkt mig 1500-2500 kr för allt. Vet att det går att hitta helt ok grejer i den prisklassen. Men det viktigaste är att skivspelaren och förstärkaren passar med varandra, kan fixa andra högtalare om dessa inte skulle passa.

Måste skriva att jag förstår mindre än jag trodde om det här, så är tacksam för all hjälp jag kan få.

Då dina högtalare inte kräver mycket ström så kan du köpa vad som helst. Du kan även köpa en förstärkare som bara tar 8 ohm men vara lite försiktigare med volymen.

Men din budget är lite hög för dom högtalarna. Jag skulle satsa på en 70 tals Sony/nad/Luxor förstärkare med inbyggt RIAA. Om du har tur kan du få skitbra saker nästan gratis. Nad 7020 ska ha skitbra RIAA steg

När det kommer till LP spelare så är dual bra och vanliga. Dual 502/505 är bra instegs moddelr, dual 1225 är också bra, hel automatisk så du slipper hålla på med armen.
Citera
2014-10-02, 02:20
Medlem
Rulags avatar
Citat:
Tack för svar allihop!

Lite info om högtalarna:

Impedans 4 ohm
Märkeffekt 20 watt
Gränseffekt 30 watt
Känslighet 1.8 watt

Det är svårt att få nya apparater för det priset. Men titta på begagnade marknaden.

Har du möjligheten att spara ihop lite mer och vänta.

Annars har HI-FI klubben både förstärkare med inbyggd RIAA t.ex. den jag länkade till ovan, samt separata RIAA steg. Men då talar vi om en helt annan budget tyvärr!

På senare år har fler tillverkare återigen börjat tillverka stärkare med inbyggda RIAA steg. Eftersom efterfrågan att kunna spela vinyl skivor har ökat. Vilket är väldigt trevligt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in