2014-09-21, 16:37
Medlem
Vilket uttryck är språkligt sett mest korrekt att använda? Jag vet, att det första uttrycket är fullt gångbart, när man vill beskriva exempelvis en upplevelse som skadlig; "det är stigmatiserande". Men är det andra uttrycket lika korrekt? Eller är det rent av fel? Man kan ju säga: "upplevelsen var traumatisk". Men är det korrekt att säga "traumatiserande"?

Jag svarar själv "JA" på frågan. Vad säger ni?
Citera
2014-09-21, 16:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Vilket uttryck är språkligt sett mest korrekt att använda? Jag vet, att det första uttrycket är fullt gångbart, när man vill beskriva exempelvis en upplevelse som skadlig; "det är stigmatiserande". Men är det andra uttrycket lika korrekt? Eller är det rent av fel? Man kan ju säga: "upplevelsen var traumatisk". Men är det korrekt att säga "traumatiserande"?

Jag svarar själv "JA" på frågan. Vad säger ni?

Det finns ett antal tillstånd som beskrivs med hjälp av "traumatiserande", exempelvis traumatiserande ocklusion som är ett instabilt bettförhållande mellan över- och underkäke.
Citera
2014-09-21, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns ett antal tillstånd som beskrivs med hjälp av "traumatiserande", exempelvis traumatiserande ocklusion som är ett instabilt bettförhållande mellan över- och underkäke.

Menar du med detta, att "traumatiserande" endast är lämpligt att använda i medicinska sammanhang?
Citera
2014-09-21, 16:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Menar du med detta, att "traumatiserande" endast är lämpligt att använda i medicinska sammanhang?

Det finns naturligtvis både fysiska och mentala trauman. Jag ville bara visa att ordet används.
Citera
2014-09-21, 16:57
Medlem
Citat:
Det finns naturligtvis både fysiska och mentala trauman. Jag ville bara visa att ordet används.

OK, tack. Jag tolkar ditt svar som att "stigmatiserande" är vanligare förekommande - och ett uttryck du skulle föredra att använda generellt?
Citera
2014-09-21, 17:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
OK, tack. Jag tolkar ditt svar som att "stigmatiserande" är vanligare förekommande - och ett uttryck du skulle föredra att använda generellt?

De betyder ju olika saker. Stigmatisera betyder att vanära och traumatisera betyder att försätta i chock eller åsamka skada.
Citera
2014-09-21, 17:18
Medlem
Citat:
De betyder ju olika saker. Stigmatisera betyder att vanära och traumatisera betyder att försätta i chock eller åsamka skada.

Tack! Jag hade missuppfattat saken...och betraktat dessa ord som synonymer...
Citera
2014-09-21, 18:19
Medlem
Jopsiks avatar
Våldtäktsmän är stigmatiserade.
Våldtäktsoffer är traumatiserade.

PS: Jag är våldtäktsman
Citera
2014-09-21, 18:44
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jopsik
Våldtäktsmän är stigmatiserade.
Våldtäktsoffer är traumatiserade.

PS: Jag är våldtäktsman

Jo det kan också vara att stigmatisera vänsteraktivister eller sd-väljare. Mest tidstypiskt idag är att stigmatisera sd-väljare genom att säga de består av wt-bönder som är lågutbildade, alltså tilldela en grupp negativa attribut, det ska vara den normbildande gruppen som utsätter mindre grupper för detta, brukar ofta vara utseende och här avser stigmatisera begreppet som används inom sociologin.

Traumatiserande är händelser som en individ utsätts för, olyckor, sjukdomar etc som skapar djupa psykologiska spår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in