2014-09-21, 09:43
Medlem
Tja

Jag undrar om det finns ngot metal som blir starkare n tenn, som man kan gjuta med.
Jag funderade p kemiskt metal som man kan kpa, fungerar det?

Ngon annan metal?

Mvh
Citera
2014-09-21, 17:51
Medlem
miikoss avatar
Sista utvgen - fr mnen som saknar eget forum --> Fysik, matematik och teknologi
/Moderator
Citera
2014-09-21, 19:05
Medlem
Brons r vl bra mycket starkare n tenn? Och du har ju redan en av ingredienserna.
Citera
2014-09-21, 19:22
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Zinklegering smlter vid omkring 400 grader.
Den lga smltpunkten gr det enklare att jobba med.
Mnga delar i bilar och verktygsmaskiner mm r tillverkade av denna legering.
Antagligen ocks lskolven p ett drrls som jag har precis framfr gonen just nu.

Nackdelen r att den krymper relativt mycket nr den svalnar, vilket man mste ta hnsyn till nr man planerar gjutning och tillverkning. Ibland med efterbehandling i maskin fr finjustering.

De flesta grejer tillverkade av zink verkar vara av nstan konstant tjocklek fr att minimera problem med krympning.

Kemisk metall r vl vanlig polystyrenplast blandad med sand ?
Senast redigerad av WriteMasterTM 2014-09-21 kl. 19:35.
Citera
2014-09-21, 19:49
Medlem
skunkjobbs avatar
Man kan frsts gjuta med alla metaller och de flesta r starkare n tenn, sen r det bara en frga om vilken temperatur man som hemmapulare kan hantera.

En smidig metall r kvicksilver som du kan gjuta med i rumstemperatur och sedan kilar du bara ut i 40 minusgrader och vips s har du exempelvis en hemmabyggd vrdels tandstllning eller vad man nu vill gjuta.

Aluminium har inte s rysligt hg smltpunkt utan kan smltas i en behllare av stl s slipper man skaffa riktiga keramikdeglar och superhet ugn. En stlbehllare och tjoff, tjoff, elda kol runt skiten, i med lite tomburkar osv. h, glo hr: https://www.youtube.com/watch?v=CO7QYGdshT4

Se upp bara s formen r absolut torr, minsta vattendroppe gr att det sger poff och du har smlt aluminium dr du inte vill ha det.

Som WriteMasterTM r inne p s har inte s.k. kemisk metall ngot med metall att gra, det r plast. Fast rtt starkt r det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in