Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-20, 20:39
  #13
Avstängd
folvidons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Straffarbete borde vara en självklarhet med låg lön, 250:- per vecka 6 timmar per dag om man går på rehab, annars 8. Inget straffarbete > ännu lägre ersättning, 50;. vecka. Bort med alla rökare.

man ska aldrig slå på dom som ligger genom att straffa missbrukare. det är moraliskt fel och dom ska ha vård.

våldsbrottslingar borde istället tvingas göra grovjobb som vägarbete etc utan ersättning under uppsyn av beväpnad vakt. den som försöker fly får en kula i ryggen eller fördubblat straff om den fångas fast. case closed.
Citera
2014-09-20, 20:41
  #14
Avstängd
folvidons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weridjfd
Mina tankar...

En man kan inte bli våldtagen... (jo av en man då)

En våldtäkt per definition betyder ju att någon form av våld är inblandat. Det hörs ju på namnet och säger sig självt. I annat fall bör det rubriceras som sexuellt ofredande/dyl. Man ska inte blanda äpplen och päron, blir bara förvirrande. Bättre att ha någon form av "grovt sexuellt ofredande" = penetration utan samtycke med högt straffvärde än att klumpa samman allting. Eller?


Sexuellt utnyttjande kanske det ska vara... spelar ingen roll. Man kan hitta på något nytt ord så man kan särskilja begreppen.

en stor kraftig kvinna kan lätt våldta en tanig liten räka till kille utan problem...
Citera
2014-09-20, 20:46
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
en stor kraftig kvinna kan lätt våldta en tanig liten räka till kille utan problem...

Jag avsåg inte möjligheten att vara kapabel till att begå det juridiska brottet. Jag och TS är dock av den uppfattningen att man bör skilja på våldtäkt och våldtäkt. Alltid bra att kategorisera så man bättre förstår vad som menas av en tidningsrubrik. En våldtäkt idag kan ju betyda allt från en grov gruppvåldtäkt där offret misshandlas, till att en full tonårstjej fingerpullar en annan tjej som är full och eg. är avigt inställd mot handlingen.

I min värld är det ljusår mellan dessa brott men som sagt ...alla har olika uppfattningar.
__________________
Senast redigerad av weridjfd 2014-09-20 kl. 20:49.
Citera
2014-09-20, 20:55
  #16
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Vaddå jag menar ju att den våldtagne mannen inte blir penetrerad det är därför som det inte är lika allvarlgt?

Ja du har rätt gängvåldtäkt är verkligen inte bra och inte heller är det bra med andra sorts sexuellt utnyttjande men jag kan inte ha med allt utan vi förenklar det lite så vi kan diskutera grundläggande våldtäkt.
ta bort det med man eller kvinna då om du tycker penetrationen är viktig. Den tillämpningen finns redan
Citera
2014-09-20, 20:57
  #17
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weridjfd
Jag avsåg inte möjligheten att vara kapabel till att begå det juridiska brottet. Jag och TS är dock av den uppfattningen att man bör skilja på våldtäkt och våldtäkt. Alltid bra att kategorisera så man bättre förstår vad som menas av en tidningsrubrik. En våldtäkt idag kan ju betyda allt från en grov gruppvåldtäkt där offret misshandlas, till att en full tonårstjej fingerpullar en annan tjej som är full och eg. är avigt inställd mot handlingen.

I min värld är det ljusår mellan dessa brott men som sagt ...alla har olika uppfattningar.

Den typen av åtskillnad görs redan idag! Så vafan snackar ni om? Vad är det som är fel? ge ett exempel.
Citera
2014-09-20, 21:00
  #18
Medlem
curiamobiliums avatar
ja det där måste ts förklara
Citera
2014-09-20, 21:00
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Den typen av åtskillnad görs redan idag! Så vafan snackar ni om? Vad är det som är fel? ge ett exempel.

Alls icke! Det går inte att utläsa såvida man inte läser själva domen och hur många gör det? Bättre i så fall att ettikera rätt från början så man förstår vad det handlar om.

Ungefär som när någon säger Afrikan istället för neger/svart i ett signalament. Vad menas? En arab i Egypten, en vit man i Sydafrika? osv...
Citera
2014-09-20, 21:06
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
ta bort det med man eller kvinna då om du tycker penetrationen är viktig. Den tillämpningen finns redan
Det är inte lika allvarligt att en kvinna våldtar en man utan man skulle kunna kalla det för sexuellt utnyttjande, man måste tänka på också att kvinnan oftast är fysiskt svagare.

Det gäller inte förstås om mannen blir penetrerad till exempel om hon knullar han med en "löskuk", då är det en riktig våldtäkt.

Förstår du nu att det inte alls är samma sak och det borde man ta hänsyn till
Citera
2014-09-20, 21:06
  #21
Avstängd
folvidons avatar
finns det inte våldtäkt respektive grov våldtäkt?

dock handlar ju domen mycket av hur den subjektiva rätten ser på fallet. 15-åringarna i tensta friades ju för våldtäkt på en tjej i samma ålder i Hovrätten efter att Tinget hade dömt samtliga..

det är ju inte lagstiftningen det i första han är fel på uta tingets juridiska okunskap. bara domaren i en tingsrätt är befogad att ha läst juridik. nämdemännen är vanliga människor.

dock i fallet ovan anser jag att hovrätten dömde helt fel och tinget rätt.
Citera
2014-09-20, 21:16
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
finns det inte våldtäkt respektive grov våldtäkt?

Tycker du att en tvågraders gradering räcker för att nyansera minst 10 solklart distinkta typfall? Varför inte benämna saker vid deras rätta namn istället? Används inte våld borde det inte heta våldtäkt överhuvudtaget. Däremot kan straffen vara minst lika hårda men rubriceras annorlunda. Det är etiketten jag vänder mig emot. Idag gör man tvärtom. Man slevar ihop allt fler närliggande gränsfall för att de ska få ett högre straffvärde. Gör tvärtom och höj straffvärdet på den korrekta rubriceringen.

Ska man extrapolera det här till sin extrem kan man säga att Person A utsatte person B för brott i alla brottsmål. Detta inkluderar alltså samtliga brott. Allt från fortkörning där person B är staten till mord. Förvirrande - ja! Bra för något - nej!
Citera
2014-09-20, 21:22
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Det är inte lika allvarligt att en kvinna våldtar en man utan man skulle kunna kalla det för sexuellt utnyttjande, man måste tänka på också att kvinnan oftast är fysiskt svagare.

Varför skulle det inte vara lika allvarligt om en kvinna våldtar en man?

Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Det gäller inte förstås om mannen blir penetrerad till exempel om hon knullar han med en "löskuk", då är det en riktig våldtäkt.

Förstår du nu att det inte alls är samma sak och det borde man ta hänsyn till

Du verkar förutsätta att det är själva penetreringen som är själva kränkningen?
Med dina argument så kan man anta antingen:
A) Alla penetreringar är kränkande
eller
B) Alla som tidigare frivilligt låtit sig penetreras upplever ingen kränkning av att våldtas (med penetrering).

Det du inte verkar fatta är att det inte är själva penetreringen i sig som är kränkande, utan att någon tar sig friheter med din kropp utan att bry sig om vad du tycker i frågan.
Den känslan kan mycket väl uppstå alldeles oavsett om du är kvinna eller man och oavsett om du penetreras eller inte.
Citera
2014-09-20, 21:24
  #24
Medlem
Nej, tycker inte det är nån större vits göra jämförelser av detta slag.

Våldtäkt är i huvudsak en kränkning av någons "intimitetssfär". Man tar sig rättigheter över en annan människas kropp och själ. Just därför man oftast anser våldtäkt handla om makt.
Hur vi som människor, män och kvinnor upplever detta och klarar hantera det, kan skilja både på ett personligt plan, men också i hur vår omvärld reagerar etc.

En individ kan ta otroligt illa vid sig av bara en beröring som är felaktig en annan kanske klarar en vidrig gruppvåldtäkt rätt ok.

Man kan självklart särskilja olika våldtäktstyper som fenomen från offrets personliga upplevelse av detsamma och gradera handlingarna med typ våldtäktsmord eller invalidisering av offret som "topp" och kanske sexuell beröring som lägst...ingen aning.

Men att gradera våldtäkt mot en man som mindre allvarligt än våldtäkt mot kvinna tycker jag är direkt fel. Är samma integritets kränkning oavsett kön. Och spelar heller ingen roll vilket kön som är gärnings"man".
__________________
Senast redigerad av ScottWalter 2014-09-20 kl. 21:32.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback