Citat:
Ursprungligen postat av
HP2
Min fru skäms för sina tänder, hon har fått dem blästrade och blekta så emaljen har blivit så pass tunn och sliten att de börjar bli missfärgade åt det mörka hållet. Dricker hon rödvin blir framtänderna nästan svarta direkt.
Nu har hon ringt upp MedicaTravel i Polen där dom lovat henne ett pris på 3500kr st om hon sätter fasader på 4st uppe och 6st nere. Jag blir lite orolig och kommer på en massa frågor som; blir tänderna svaga, kommer fasaderna verkligen hålla livet ut, kan dom hantverket osv?
Det vore intressant att få höra lite synpunkter och gärna lite kommentarer från folk som själva har gjort detta ingrepp innan hon bokar en tid!
Jag har 4 fasader uppe, och är helnöjd även efter 15 år. Bästa jag har gjort! Gnisslade tänder innan, och därför såg framtänderna lite tråkiga ut.
3500.- är otroligt billigt för 10 stk fasader, men Polen har ju lägre priser än vad vi har. Dessutom är dom duktiga där har jag hört.
Tänderna blir inte svaga, dom blir starkare. Det läggs ju på en yta som tål mycket mer än ens egna tänder gör. Tänder + ytterligare en yta = Starkare tänder.
Om fasaderna håller livet ut finns det väl inte direkt någon garanti på, allt beror ju på hur man sköter sina tänder. Men som sagt, dom blir starka.
Övrigt: Jag hade en klient (en modell från Polen) och hon hadde skitsnygga fasader både uppe och nere, så visst kan dom sitt hantverk, men man får ju kolla upp lite så man hamnar hos någon som är duktig.
Tänk dock på att hon får göra 2-3 besök hos tandläkaren, så ni får räkna in resor eller uppehälle i budgeten. Tänderna slips och måttas vid första besöket, sedan ska fasaderna tillverkas vilket kan ta en vecka eller två beroende på, och sedan ska dom sättas dit. Om det är 10 fasader så kanske man delar upp det på två besök, men detta får du fråga dom om.
Citat:
Ursprungligen postat av
johanjosefsson
Man måste vara extremt nogrann med tandskötseln. Hon kan fan inte fortsätta som hon gör i tron om att det har löst sig för att hon har fått fasader.
Tänderna blir något nedslippade, och därför tunnare. Man kan välja antingen komposit eller porslin. Det sistnämnda är naturligtvis dyrare, men håller längre.
Man bör fixa sin tandhygien och kostvanor innan man sätter på fasader, för att det inte ska bli som jag skrev tidigare, att man går tillbaka till gamla vanor och börjar slarva med tandborstningen igen. Annars är det ingen större fara. Men Polen känns ju sådär. 3500 är extremt billigt pris, vilket jag misstänker beror på att tandläkarna är sämre och slarvar med sina patienter, att resultatet blir snett, etc.
Man behöver inte vara
mer noggrann med tandskötseln med fasader som utan, nej.
Tänderna blir inte tunnare, nej. Ens egna tänder blir något nedslipade för fasadernas skull ja, men det är enbart på längden.