2014-09-20, 13:30
Medlem
Min fru skäms för sina tänder, hon har fått dem blästrade och blekta så emaljen har blivit så pass tunn och sliten att de börjar bli missfärgade åt det mörka hållet. Dricker hon rödvin blir framtänderna nästan svarta direkt.
Nu har hon ringt upp MedicaTravel i Polen där dom lovat henne ett pris på 3500kr st om hon sätter fasader på 4st uppe och 6st nere. Jag blir lite orolig och kommer på en massa frågor som; blir tänderna svaga, kommer fasaderna verkligen hålla livet ut, kan dom hantverket osv?

Det vore intressant att få höra lite synpunkter och gärna lite kommentarer från folk som själva har gjort detta ingrepp innan hon bokar en tid!
Citera
2014-09-20, 13:42
Medlem
johanjosefssons avatar
Man måste vara extremt nogrann med tandskötseln. Hon kan fan inte fortsätta som hon gör i tron om att det har löst sig för att hon har fått fasader.

Tänderna blir något nedslippade, och därför tunnare. Man kan välja antingen komposit eller porslin. Det sistnämnda är naturligtvis dyrare, men håller längre.

Man bör fixa sin tandhygien och kostvanor innan man sätter på fasader, för att det inte ska bli som jag skrev tidigare, att man går tillbaka till gamla vanor och börjar slarva med tandborstningen igen. Annars är det ingen större fara. Men Polen känns ju sådär. 3500 är extremt billigt pris, vilket jag misstänker beror på att tandläkarna är sämre och slarvar med sina patienter, att resultatet blir snett, etc.
Citera
2014-09-20, 14:00
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HP2
Min fru skäms för sina tänder, hon har fått dem blästrade och blekta så emaljen har blivit så pass tunn och sliten att de börjar bli missfärgade åt det mörka hållet. Dricker hon rödvin blir framtänderna nästan svarta direkt.
Nu har hon ringt upp MedicaTravel i Polen där dom lovat henne ett pris på 3500kr st om hon sätter fasader på 4st uppe och 6st nere. Jag blir lite orolig och kommer på en massa frågor som; blir tänderna svaga, kommer fasaderna verkligen hålla livet ut, kan dom hantverket osv?

Det vore intressant att få höra lite synpunkter och gärna lite kommentarer från folk som själva har gjort detta ingrepp innan hon bokar en tid!

Jag har 4 fasader uppe, och är helnöjd även efter 15 år. Bästa jag har gjort! Gnisslade tänder innan, och därför såg framtänderna lite tråkiga ut.

3500.- är otroligt billigt för 10 stk fasader, men Polen har ju lägre priser än vad vi har. Dessutom är dom duktiga där har jag hört.

Tänderna blir inte svaga, dom blir starkare. Det läggs ju på en yta som tål mycket mer än ens egna tänder gör. Tänder + ytterligare en yta = Starkare tänder.

Om fasaderna håller livet ut finns det väl inte direkt någon garanti på, allt beror ju på hur man sköter sina tänder. Men som sagt, dom blir starka.

Övrigt: Jag hade en klient (en modell från Polen) och hon hadde skitsnygga fasader både uppe och nere, så visst kan dom sitt hantverk, men man får ju kolla upp lite så man hamnar hos någon som är duktig.

Tänk dock på att hon får göra 2-3 besök hos tandläkaren, så ni får räkna in resor eller uppehälle i budgeten. Tänderna slips och måttas vid första besöket, sedan ska fasaderna tillverkas vilket kan ta en vecka eller två beroende på, och sedan ska dom sättas dit. Om det är 10 fasader så kanske man delar upp det på två besök, men detta får du fråga dom om.

Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Man måste vara extremt nogrann med tandskötseln. Hon kan fan inte fortsätta som hon gör i tron om att det har löst sig för att hon har fått fasader.

Tänderna blir något nedslippade, och därför tunnare. Man kan välja antingen komposit eller porslin. Det sistnämnda är naturligtvis dyrare, men håller längre.

Man bör fixa sin tandhygien och kostvanor innan man sätter på fasader, för att det inte ska bli som jag skrev tidigare, att man går tillbaka till gamla vanor och börjar slarva med tandborstningen igen. Annars är det ingen större fara. Men Polen känns ju sådär. 3500 är extremt billigt pris, vilket jag misstänker beror på att tandläkarna är sämre och slarvar med sina patienter, att resultatet blir snett, etc.

Man behöver inte vara mer noggrann med tandskötseln med fasader som utan, nej.

Tänderna blir inte tunnare, nej. Ens egna tänder blir något nedslipade för fasadernas skull ja, men det är enbart på längden.
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2014-09-20 kl. 14:13.
Citera
2014-09-20, 14:08
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Tänderna blir inte tunnare, nej. Ens egna tänder blir något nedslipade för fasadernas skull ja, men det är enbart på längden.

Okej då. De blir inte tunnare, men de slipas ned en liten bit, vilket man ändå bör ha i åtanke, att man faktiskt bryter ner en del av tanden. Många tänker tyvärr inte på detta.
Citera
2014-09-20, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Okej då. De blir inte tunnare, men de slipas ned en liten bit, vilket man ändå bör ha i åtanke, att man faktiskt bryter ner en del av tanden. Många tänker tyvärr inte på detta.

Men vad spelar det för roll? Man kommer ändå aldrig någonsin ta bort en fasad, så det där är faktiskt inget man behöver tänka på.

Det ändå som kan vara lite jobbigt är att man får gå hemma med tänder som är en aning kortare medan man väntar på att fasaderna ska tillverkas. Så man får planera in det, och kanske inte boka in fester och viktiga saker under den tiden.
Citera
2014-09-20, 14:16
Medlem
En sak till: Man får vara med och välja nyansen på skalfasaderna, och det är viktigt att man blir nöjd med färgen. Det går nämligen inte att göra något åt det i efterhand, och det går inte att bleka fasader.
Tandläkaren har lim i olika nyanser och ju ljusare lim som används -ju vitare blir resultatet då det lyser igenom fasaderna.

Man bör alltså bleka sina tänder innan man sätter på fasader, så att man får vita fina jämna tänder om man är noga med att det ska vara riktigt vitt och fint. Men, se till att det blir naturligt och inte alltför vitt.
Citera
2014-09-20, 19:31
Medlem
Citat:
Men vad spelar det för roll? Man kommer ändå aldrig någonsin ta bort en fasad, så det där är faktiskt inget man behöver tänka på.
Om fasaden t.ex lossnar/går sönder/missfärgas kan det bli nödvändigt att justera preparationen. Till slut kanske det inte finns så mycket tandsubstans kvar för nya fasader...
"Vård föder vård"
Citera
2014-09-20, 19:37
Medlem
PremiumBananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HP2

har 4st fasader där uppe. gjorde det i sverige för dryga 20k någonting. är nöjd, ser bra ut och känns bra. har dock bara haft dem ett år.
Citera
2014-09-20, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av applemos
Om fasaden t.ex lossnar/går sönder/missfärgas kan det bli nödvändigt att justera preparationen. Till slut kanske det inte finns så mycket tandsubstans kvar för nya fasader...
"Vård föder vård"

Om en tandfasad lossnar (!) så ska man ha en sanslös otur, typ en smäll i en bilolycka. Man får i princip borra bort fasader med betongborr för att få bort dom (lite överdrivet, men inte långt från sanningen) -så som sagt är det där inte någon man behöver bekymra sig för. Skulle en sådan olycka ske, så får man sannolikt börja fundera på ett tandimplantat istället.

Hur kan en porslinfasad missfärgas menar du? Det finns inga födoämnen som gör det. Medan en vanlig tand har en porös yta som suger åt sig färger från födoämnen, så gör inte en fasad det. Den är glatt och oemottaglig för färgändring. Det är också därför man inte kan bleka en fasad.
Citera
2014-09-20, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PremiumBananas
har 4st fasader där uppe. gjorde det i sverige för dryga 20k någonting. är nöjd, ser bra ut och känns bra. har dock bara haft dem ett år.

Oj, det var dyrt? Kostar det verkligen kring 5k per tand nu? När jag gjorde mina, kostade det 2500.-/tand.
Citera
2014-09-20, 20:45
Medlem
Citat:
Om en tandfasad lossnar (!) så ska man ha en sanslös otur, typ en smäll i en bilolycka. Man får i princip borra bort fasader med betongborr för att få bort dom (lite överdrivet, men inte långt från sanningen) -så som sagt är det där inte någon man behöver bekymra sig för. Skulle en sådan olycka ske, så får man sannolikt börja fundera på ett tandimplantat istället.

Hur kan en porslinfasad missfärgas menar du? Det finns inga födoämnen som gör det. Medan en vanlig tand har en porös yta som suger åt sig färger från födoämnen, så gör inte en fasad det. Den är glatt och oemottaglig för färgändring. Det är också därför man inte kan bleka en fasad.

Att hela fasaden bara lossnar och trillar ner i filmjölken menar jag inte. Delar kan spricka loss om patienten till exempel pressar tänder eller fasaden är överdrivet lång. Innan tandimplantat kommer på tal övervägs fullkrona.

Skarven mellan fasad och tand kan missfärgas.
Citera
2014-09-20, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av applemos

Skarven mellan fasad och tand kan missfärgas.

Skarven sitter på baksidan av tanden, så jag ser inte hur det spelar någon roll?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in