Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Det beror ju på vilket värde du pratar om?
- Ekonomiskt värde; husdjur, matdjur och liknande. Här är det ju enkelt - vad har djuret kosta att köpa / föda upp och vad är det förväntade priset för köttet eller hur mycket mjölk bör kon kunna producera.
- Emotionellt värde; husdjur av typen huskatt, inomhushund eller så. Detta är i princip omöjligt att ange, mer än med ord som stort eller litet. Och är givetvis helt oberoende av det ekonomiska värdet.
- Identifikation och empati - det är kanske det som du berör, när folk blir mer upprörda över "gulliga" djur som dödas i onödan än "fula" djur. Många vill väl skylla på Disneyfieringen - men det är kanske så enkelt att ju mer likt en människa ett djur är, eller snarare ett människobarn, desto svårare känns det att döda. Av samma skäl är det ju enklare ju längre avstånd rent evolutionsmässigt djuret är. Insekter inga problem, en chimpans stora problem.
- Ekologiskt värde. Här kan faktiskt ett mygga vara minst lika värdefull som en tiger, men det tillhör nog undantagen. Däremot om vi pratar om att utrota hela arter, så kan det vara så.
Det har väl inte med något utav dessa värden att göra? Det har väl bara med vilket värde man sätter på livet "i sig". Var man drar gränsen för vad som är liv. Alla dessa värden som du räknar upp är, precis som jag sade tidigare, inte objektiva värden utan värden som vi som människor använder oss av. Förutom ekologiskt värde, men det är ju inte grunden i frågeställningen, grunden är ju viket djur som ska värderas mindre än det andra, inte utifrån nuvarande tillstånd (som vi skapat tillsamammns med djuren) eller andra yttre omständigheter. Jag menar, en tiger kan ju bli oerhört mycket mer värdefull än en mygga p.g.a. utrotning o.s.v. Men den makten har vi inte att värdera denna omständighet, för då blir vi subjektiva igen. Då menar jag fortfarande att man måste titta på grundvärdet. Alltså vad ett liv är värt. Så det man måste definiera är vad som är liv, och utifrån detta komma fram till att allt som är liv är lika värt.