Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-19, 02:33
  #1
Medlem
hairypotter88s avatar
Tjenare,

Ska köpa en massa saker från Kina och kommer behöva fixa plats i en container.
Säljaren har skrivit FOB på sitt pris och faktura till mig, men så står det att jag ska betala frakten på 120 dollar till hamnen? Är det inte han som ska se till att hans produkter blir skickade till mig?

Misstänker att detta är något knep den jävla vårrullen försöker med för att suga ut maximalt med pengar ur min plånbok.

FOB = Free on board?
Citera
2014-09-19, 02:36
  #2
Medlem
IHateThisPlanets avatar
att det är det bästa priset upp till dags typ sök på google
Citera
2014-09-19, 08:17
  #3
Medlem
oskichs avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Incoterms

FOB – Free on Board (named port of shipment)[edit]
See also: FOB (Shipping)
The seller must advance government tax in the country of origin as off commitment to load the goods on board a vessel designated by the buyer. Cost and risk are divided when the goods are sea transport in containers (see Incoterms 2010, ICC publication 715). The seller must instruct the buyer the details of the vessel and the port where the goods are to be loaded, and there is no reference to, or provision for, the use of a carrier or forwarder. This term has been greatly misused over the last three decades ever since Incoterms 1980 explained that FCA should be used for container shipments.

It means the seller pays for transportation of goods to the port of shipment, loading cost. The buyer pays cost of marine freight transportation, insurance, unloading and transportation cost from the arrival port to destination. The passing of risk occurs when the goods are in buyer account. The buyer arranges for the vessel and the shipper has to load the goods and the named vessel at the named port of shipment with the dates stipulated in the contract of sale as informed by the buyer.
Citera
2014-09-19, 18:28
  #4
Medlem
hairypotter88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskich
http://en.wikipedia.org/wiki/Incoterms

FOB – Free on Board (named port of shipment)[edit]
See also: FOB (Shipping)
Engelska är inte min starka sida och det är därför jag frågar här om någon kan ta och berätta i enkla termer hur det funkar.
Citera
2014-09-19, 23:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hairypotter88
Engelska är inte min starka sida och det är därför jag frågar här om någon kan ta och berätta i enkla termer hur det funkar.
Om du inte förstår den utmärkta förklaringen ovan ska du nog låta bli importhandel från Asien. Eller googla lite till. Incoterms finns på svenska.

Kort och gott: FOB innebär inte att säljaren arrangerar eller betalar frakt hela vägen till Sverige, bara till hamn i ursprungslandet. Be säljaren om en offert med termen DAP eller DDP om du inte vet hur man köper en transport.
Citera
2014-09-20, 17:30
  #6
Medlem
hairypotter88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Om du inte förstår den utmärkta förklaringen ovan ska du nog låta bli importhandel från Asien. Eller googla lite till. Incoterms finns på svenska.

Kort och gott: FOB innebär inte att säljaren arrangerar eller betalar frakt hela vägen till Sverige, bara till hamn i ursprungslandet. Be säljaren om en offert med termen DAP eller DDP om du inte vet hur man köper en transport.
Inte det jag trodde heller, men det verkar vara riktigt jävla svårt att få ett ja eller nej på en såpass enkel fråga som jag ställt, BETALAR HAN ELLER JAG FRAKTEN TILL HAMNEN FRÅN HANS LOKAL OM HAN HAR GETT MIG FOB PRIS.
Citera
2014-09-20, 21:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hairypotter88
Inte det jag trodde heller, men det verkar vara riktigt jävla svårt att få ett ja eller nej på en såpass enkel fråga som jag ställt, BETALAR HAN ELLER JAG FRAKTEN TILL HAMNEN FRÅN HANS LOKAL OM HAN HAR GETT MIG FOB PRIS.
Det är väldigt lätt att få svar. Du har redan fått det i tråden, om än på engelska. Jag kan svara men känner inte för det eftersom din attityd är rätt trist.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback