Citat:
Allt har väl sin logik. Om än en märklig logik. Ryssar är generösa och trygga i överläge men i underläge är de chauvinistiska, oberäkneliga och självhävdande och ser fiender överallt. Jag tror Ryssland är i kris just nu. Ekonomiskt och socialt. Självförtroendet verkar vara i botten. Tror man sig kunna försvara sina gränser i det stora landet? Romarriket bröts ju ner från periferin. Och det finns centrifugalkrafter som kan få kransrepubliker att frigöra sig på samma sätt som Ukraina. Det skrämmer. Ingen litar på någon. Putin litar förstås varken på Kadyrov i Tjetjenien eller Lukasjenko i Vitryssland. Det enda Putin litar till är den egna militära styrkan. Men även där tror jag det finns tvivel.
Jag tror till och med att man är rädd att Ukraina ska marschera in med trupp och återta Krim. Därför den militära kraftsamlingen nere i sydväst. Det ligger på den nivån. På sig själv känner man andra.
Jag tror till och med att man är rädd att Ukraina ska marschera in med trupp och återta Krim. Därför den militära kraftsamlingen nere i sydväst. Det ligger på den nivån. På sig själv känner man andra.
tja, "generösa och trygga". Iof, under det förra kalla kriget så kände man sig kanske någorlunda trygg då halva Europa låg under den ryska björnens fötter. Felet med Ryssland är att det är ett alldeles för stort land för det ryska folkets eget bästa. Att det blivit så stort beror på att man velat skydda Moskvstaten, dvs det ryska kärnlandet med buffertzoner som nästan inte kan bli för stora.
Om Ryssarna fick lära sig att leva i ett medelstort land, där man faktiskt tvingas att lita och samarbeta med sina grannar så skulle de få en annan syn.