2005-09-07, 01:02
Medlem
Seagates avatar
Hej!

Jag har nyligen varit i närheten av en dremel, oskyddad då jag var ett par meter ifrån och gnistrorna inte sträckte sig så jävla långt..

Skaver i ena ögat och jag har där fått en brun 1 kvadratmillimeter stor fläck varifrån 2-3 röda "linjer" sträcker sig från (sådana som brukar komma om man är trött eller sjuk osv).

Det jag undrar är vad detta kan vara, och om jag vågar lägga mig ikväll och ringa läkare imorgon, eller om jag kan få synskador under natten? Vad bör jag göra?

Tack för snabbt svar. Är väldigt orolig just nu, vill absolut inte få försämrad syn då synen är en av det som jag värdesätter mest.
Citera
2005-09-07, 01:16
Medlem
Richaards avatar
mitt råd är att du genast bör ringa in till något akutnummer, synen är som du säger något man gärna vill ha kvar i hyfsat skick

vet inte om vårdguiden är 24/7, men kan vara värt ett försök om du inte känner dig manad att ringa sosalarm.. 08-320 100
Citera
2005-09-07, 01:20
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richaard
mitt råd är att du genast bör ringa in till något akutnummer, synen är som du säger något man gärna vill ha kvar i hyfsat skick

Kan detta vänta till imorgon? Personligen är jag inte så trött men mina föräldrar ligger i sängen och yrar om att de skall ringa imorgon kl 8. Dvs om 6 timmar ungefär. Går det bra tror du? Eller kan min syn försämras under natten?

Inte så jävla lätt att tvinga upp dom ur sängen. Lider redan av depressioner så jag orkar inte med mer skit.. Men det borde fungera att dra iväg imorgon kl 8? (Ja, jag lovar att jag går upp och åker iväg då).

Btw fick gnista i ögonen runt 20:30 tiden, märkte främst av det för en stund sedan, kanske en timme sedan, när jag fortfarande hade ont så tog jag och kollade ORDENTLIGT och märkte att jag hade en brun fläck ja..
Citera
2005-09-07, 01:44
Bannlyst
Ett framtida tips är ju att tänka på att de glödande metallpartiklarna inte slutar upp att existera för att dom slutar glöda. Dom är fortfarande ett par hundra grader när dom inte glöder längre.
Jag brukar räkna med att partiklarna glöder endast en tredjedel av totala längden. Ja, ni fattar vad jag menar...
Citera
2005-09-07, 02:13
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irganox
Ett framtida tips är ju att tänka på att de glödande metallpartiklarna inte slutar upp att existera för att dom slutar glöda.

Jag är definitivt inte händig av mig.. Kan ingenting om sådant där. Trodde det var lugnt om de inte glödde.. (Jävla skolor som inte kan lära ut något som är bra att veta, som sådant här ).

Hur som helst, får väl kontakta läkare imorgon.. Vågar jag sova lugnt inatt eller riskerar jag att förlora synen eller försämra synen?
Citera
2005-09-07, 02:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Seagate
Jag är definitivt inte händig av mig.. Kan ingenting om sådant där. Trodde det var lugnt om de inte glödde.. (Jävla skolor som inte kan lära ut något som är bra att veta, som sådant här ).

Hur som helst, får väl kontakta läkare imorgon.. Vågar jag sova lugnt inatt eller riskerar jag att förlora synen eller försämra synen?

Du kan nog sova lungt... Risken är att du fått ett metallspån i ögat som kan repa ögat, men... Gå ner till akuten imorgon så fort Du vaknar... Dom kan skrapa bort sånt ganska lätt.
Det går nog bra ska Du se! På med skyddsglasögon nästa gång bara...
Citera
2005-09-07, 02:24
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Det går nog bra ska Du se! På med skyddsglasögon nästa gång bara...

Jag ska.. Trodde dock inte man behövde bara för man står några meter ifrån, tänkte mest eftersom gnistrorna inte sträckte sig så långt och så
Tack så väldigt mycket i alla fall! Får hoppas det går bra ja. Verkar inte vara en så avancerad process á la 29 timmars microlaserkirurgu med femton japanska överkirurger eller annat skumt med andra ord, utan snarare något enklare.
Har tidigare opererat mig pga ett problem med näsan, och det gick ju ganska bra. Ungefär hur snabbt går själva processen med att ordna till mitt öga? Kan man gå hem och må ganska bra redan samma dag, eller kommer jag få ont i några dagar osv? Antar de kommer söva ned mig, eller är det så jävla litet ingrepp att man ska sitta vaken?

Det är väl det sista jag undrrar innan jag lägger mig tror jag.

Utsäkta stavfelen förresten, är lite nervös..
Citera
2005-09-07, 02:34
Bannlyst
Citat:
Jag ska.. Trodde dock inte man behövde bara för man står några meter ifrån, tänkte mest eftersom gnistrorna inte sträckte sig så långt och så
Tack så väldigt mycket i alla fall! Får hoppas det går bra ja. Verkar inte vara en så avancerad process á la 29 timmars microlaserkirurgu med femton japanska överkirurger eller annat skumt med andra ord, utan snarare något enklare.
Har tidigare opererat mig pga ett problem med näsan, och det gick ju ganska bra. Ungefär hur snabbt går själva processen med att ordna till mitt öga? Kan man gå hem och må ganska bra redan samma dag, eller kommer jag få ont i några dagar osv? Antar de kommer söva ned mig, eller är det så jävla litet ingrepp att man ska sitta vaken?

Det är väl det sista jag undrrar innan jag lägger mig tror jag.

Utsäkta stavfelen förresten, är lite nervös..

Om det nu är ett metallspån, så tar det inte många minuter. (Dom skrapar av det med en liten kniv...) Är det en brännskada, eller ett fastbränt metallspån så kan det nog vara lite värre, och ta längre tid. Men, ser Du okej nu, så tror jag inte att det skall vara någon fara för din framtida syn i alla fall...
Lycka till!!
Citera
2005-09-07, 02:40
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Om det nu är ett metallspån, så tar det inte många minuter. (Dom skrapar av det med en liten kniv...) Är det en brännskada, eller ett fastbränt metallspån så kan det nog vara lite värre, och ta längre tid. Men, ser Du okej nu, så tror jag inte att det skall vara någon fara för din framtida syn i alla fall...
Lycka till!!

Tack återigen.

Jag ser helt okej.. Lite småsuddigt bara, precis som vanligt när jag är såhär pass trött med andra ord. Men har inget problem att läsa texten på FB eller nånting annat.. Absolut inga skillnader, förutom att det skaver lite.

I framtiden kommer jag vara mer försiktig ja.. Man ska inte alltid lita på föräldrarna, utan istället för att hjälpa till får de skapa mina dyrkverktyg helt själva!

Hursomhelst.. Kommer som sagt börja använda glasögon även om jag bara kollar på i framtiden Vanliga solglasögon, räcker de långt? (Om man bara kollar på), eller behöver jag äkta vara? (Alltså speciella för just det ändamålet).
Citera
2005-09-07, 02:43
Bannlyst
Citat:
Tack återigen.

Jag ser helt okej.. Lite småsuddigt bara, precis som vanligt när jag är såhär pass trött med andra ord. Men har inget problem att läsa texten på FB eller nånting annat.. Absolut inga skillnader, förutom att det skaver lite.

I framtiden kommer jag vara mer försiktig ja.. Man ska inte alltid lita på föräldrarna, utan istället för att hjälpa till får de skapa mina dyrkverktyg helt själva!

Hursomhelst.. Kommer som sagt börja använda glasögon även om jag bara kollar på i framtiden Vanliga solglasögon, räcker de långt? (Om man bara kollar på), eller behöver jag äkta vara? (Alltså speciella för just det ändamålet).

Vill du vara helt säker, bör Du ha heltäckande, men det kan nog kännas lite overkill om man bara ska titta på. Solbrillor skyddar nog tillräckligt. Fast, stå så långt ifrån du kan...
Citera
2005-09-07, 02:54
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Vill du vara helt säker, bör Du ha heltäckande, men det kan nog kännas lite overkill om man bara ska titta på. Solbrillor skyddar nog tillräckligt. Fast, stå så långt ifrån du kan...

Tackar så mycket, Irganox

Var ibland tvungen att närma mig lite periodvis då Jag visste bäst hur hög och bred "spetsen" till den hemmagjorda dyrkpistolen skulle vara.. (Men närmade mig bara korta ögonblick, och ögonblicket då jag kände att jag fick skiten i ögat var när jag stod på långt avstånd, kändes tydligt hur den kastades mot ögat så jag kan nästan garantera att det inte var någon "efterverkning" eller nått).

Hur som helst, får lägga mig ikväll så får läkarna ordna det där imorgon. Hhe det finns ingen risk att den där metallbiten förflyttar sig runt ögat eller så? eller typ borrar in sig djupare i ögat? Det är det enda jag är orolig för nu

Efter ditt svar kommer jag förmodligen att lägga mig.
Citera
2005-09-07, 02:59
Bannlyst
Citat:
Tackar så mycket, Irganox

Var ibland tvungen att närma mig lite periodvis då Jag visste bäst hur hög och bred "spetsen" till den hemmagjorda dyrkpistolen skulle vara.. (Men närmade mig bara korta ögonblick, och ögonblicket då jag kände att jag fick skiten i ögat var när jag stod på långt avstånd, kändes tydligt hur den kastades mot ögat så jag kan nästan garantera att det inte var någon "efterverkning" eller nått).

Hur som helst, får lägga mig ikväll så får läkarna ordna det där imorgon. Hhe det finns ingen risk att den där metallbiten förflyttar sig runt ögat eller så? eller typ borrar in sig djupare i ögat? Det är det enda jag är orolig för nu

Efter ditt svar kommer jag förmodligen att lägga mig.

Njae... Jag tror inte att det skall vara någon fara under natten. Hade en jobbarkompis som råkade ut för ungefär samma sak som dig. Han var dock lite dummare, och frågade ingen på flashback. Hursomhelst, han väntade i 2 eller 3 dar innan kan gick till läkarmottagningen, med det var inga problem...
Gå och lägg dig nu och minimere R.E.M. sömnen, så skall det nog gå vägen, och imorgon kväll kan Du berätta hur det gick...
Hoppas det går bra, och att det "bara" är en metallflis av nåt slag...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in