• 3
  • 4
2013-11-12, 15:56
Medlem
Personigen så gillar jag kaffeost, man skär den i mindre bitar och låter den ligga i kaffekoppen och mjukna innan man äter den med sked.

Finns ett roligt klipp på youtube när Gordon Ramsey ger sig på att testa finska specialiteer. 15sek in i klippet får han smaka på kaffeosten
Citera
2013-11-12, 16:19
Medlem
Bajsfacistens avatar
Vad jag har förstått så är kaffeost egentligen det samma som brynost eller (halumoi med mer socker).

Det som skiljer sig är väl bara den regionala företeelsen att man doppar det i kaffet.

Ungefär som kroppkakor kontra pitepalt, eller sill kontra strömming eller potatis kontra jordpärer.
Senast redigerad av Bajsfacisten 2013-11-12 kl. 16:24.
Citera
2013-11-12, 17:09
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurtkuken
Personigen så gillar jag kaffeost, man skär den i mindre bitar och låter den ligga i kaffekoppen och mjukna innan man äter den med sked.

Finns ett roligt klipp på youtube när Gordon Ramsey ger sig på att testa finska specialiteer. 15sek in i klippet får han smaka på kaffeosten

Gordon Ramsay med sin dampaktiga adhd kan åka hem till Skottland och äta haggis i all tysthet så som han betedde sig i det programmet. Har Skottland ens något att erbjuda världen? inälvor och friterad mars.

Edit: Har fått kaffeost (leipäjuusto/juustoleipä) i norra Österbotten då och då och det är inte så smakrikt, något gummiliknande men gott till kaffet, såsom torkat kött
Senast redigerad av EastClintfood 2013-11-12 kl. 17:12.
Citera
2015-05-02, 16:25
Medlem
Ratis avatar
Smakar inte så mycket faktiskt. Inte dom sorterna jag har testat i alla fall.
Citera
2021-08-11, 17:41
Har testat för länge sen, var skeptisk men inte så tokigt ändå, och med lite Cognac så blev det ännu intressantare, borde nog fungera rätt bra med halloumi om man testa gränserna
Senast redigerad av explorers 2021-08-11 kl. 17:45.
Citera
2021-08-11, 17:55
Medlem
CathelynWajlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yrg
Nej, det närmaste man kan beskriva konsistensen som för oinvigda är väl grillad halloumi, alt. att äta frigolit.

Men gott är det.

Varför associerar jag denna tråds beskrivningar av denna märkliga "ost" med bläckfiskringar? Får bläckfisk i kaffet samma effekt som denna ost?
Citera
2021-08-13, 22:16
Medlem
Kaffeost är lite likt halloumi absolut, samma gummifeeling, om man har starkt kokkaffe, med rejält med socker och kaffeost är det en rätt i sig. Köpte för länge sedan en hemgjord tegelsten kaffeost av en äldre dam som gjorde den på getmjölk, hon sålde också Mese. Senast jag köpte kaffeost var den platt rund och gjord i Finland.. inte alls lika delikat tyvärr.
Citera
2021-08-13, 22:39
Medlem
Jag älskar kaffeost, och vi gör den själva. 4 liter mjölk, värms till 40 grader, ostlöpe, 1 matsked rörs i den ljumma mjölken. Låt stå 1 kvart eller tills mjöken ystar sig. Ta en hålslev och ta upp ostmassan i en handuk lagd i en stor sil. Vasslan som blir kvar när massan droppat över natten tex, kan man baka med. Man tar kakan som ligger i handduken och välter ner den i en stekpanna med smält smör i. 175 grader i ugnen och man passar den så att den får en gyllenbrun ojämn stekyta. Den avger mer vassla när den steks.
Den får kallna på ett vackert fat och sedan skär man antingen bitar eller tunna skivor och har i kaffekoppen. Jag tar tunna skivor. Mums!
Citera
2021-08-13, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grammatica
Jag älskar kaffeost, och vi gör den själva. 4 liter mjölk, värms till 40 grader, ostlöpe, 1 matsked rörs i den ljumma mjölken. Låt stå 1 kvart eller tills mjöken ystar sig. Ta en hålslev och ta upp ostmassan i en handuk lagd i en stor sil. Vasslan som blir kvar när massan droppat över natten tex, kan man baka med. Man tar kakan som ligger i handduken och välter ner den i en stekpanna med smält smör i. 175 grader i ugnen och man passar den så att den får en gyllenbrun ojämn stekyta. Den avger mer vassla när den steks.
Den får kallna på ett vackert fat och sedan skär man antingen bitar eller tunna skivor och har i kaffekoppen. Jag tar tunna skivor. Mums!

Fasen så gott!!!!
Citera
2021-08-20, 18:43
Medlem
Goda grejer det här. Fick det ofta hemma som barn. Mina föräldrar är från Finland.

Det ska knarra i munnenm
Citera
2025-09-07, 23:20
Medlem
F.Hansens avatar
Blev bjuden av en tös förut, det är som att doppa en uttorkad halloumi i kaffet.
Säkert bra om man överlever på fjället
Ingen vidare kulinarisk upplevelse förutom omtanken.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in