2014-09-18, 15:49
Medlem
Nu sparas avslöjanden till ett ev nyval.
Citera
2014-09-18, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letarriktning
Nu sparas avslöjanden till ett ev nyval.
Dom lär sig aldrig.
Citera
2014-09-18, 16:09
Medlem
Cincinnatis avatar
Tror det handlar mer om att man hade utarbetat en strategi för hur man skulle hantera SD före valet, men ingen sån för hur man skulle göra efter. Vänta lite så ska vi nog få se hur de tänker göra.
Citera
2014-09-18, 16:18
Medlem
Bergakungens avatar
När Bergakungen sätter på sig foliehatten: Journalistkåren är väldigt förtjust i Mp och S, och gärna både V och F!. Man kanske inte hade det som plan, men det passade säkert bra att Alliansen läckte väljare till SD av olika skäl. Nu inser man vad man gjort (man har alltså (tycker jag) drivit fram en parlamentarisk situation som är helt ohållbar. Man inser att SD inte skadas av påhopp, ens om de är fullt rimliga - SD tål avslöjande som skulle medföra att andra partier skulle få riktigt svårt.
Citera
2014-09-18, 18:12
Medlem
Warpcrafts avatar
De förbereder sig såklart för 2018, alternativt ett nyval inom snar framtid. Bäst att spara på "ammunitionen"
Citera
2014-09-18, 18:22
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Tidningen Samtiden är väl ett första försök att skapa en tidning som är vänligt inställd till Sverigedemokraterna, men ändå oberoende. Ja, någorlunda oberoende i alla fall.

Vi får se hur det går.

Samtiden är väl närmast ett försök från sd att skapa sd-vänlig media, men visst man påstår sig ju vara oberoende iaf.
Citera
2014-09-18, 18:24
Medlem
72mms avatar
Jag tycker jag hört på flera hålla (Helle Klein, Mona Sahlin) om en lite ny vinkling. Man poängterar att det är viktigt att göra skillnad på partiet och dess väljare. Man kan inte längre förneka och avfärda SDs väljare, de är helt enkelt för många nu. 13% av de svenska väljarna kan givetvis inte vara fascister och rasister, däremot verkar hoppet om att stämpla partiet som sådant inte helt ha slocknat.

Vad jag finner mest underhållande är hur mycket svårare det har blivit att inte slå logiska kullerbyttor. Om etablissemangets och medias bild av SD som racistiskt, främlingsfientligt och fascistiskt är korrekt så har 13% röstat på den ideologin. Om man inte tror ovanstående 13% har köpt den bilden måste ju SDs framgångar tyda på att det finns något i deras politik som inte alls plockats upp av diskursen och övriga partier, men som likväl tilltalar var 7:e väljare.
Citera
2014-09-18, 18:59
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
När Bergakungen sätter på sig foliehatten: Journalistkåren är väldigt förtjust i Mp och S, och gärna både V och F!. Man kanske inte hade det som plan, men det passade säkert bra att Alliansen läckte väljare till SD av olika skäl. Nu inser man vad man gjort (man har alltså (tycker jag) drivit fram en parlamentarisk situation som är helt ohållbar. Man inser att SD inte skadas av påhopp, ens om de är fullt rimliga - SD tål avslöjande som skulle medföra att andra partier skulle få riktigt svårt.
Media har insett att invandringsfrågorna är så jävla brännande het att folk skiter i vilket parti man måste rösta på för att få upp frågan på dagordningen.

Det har skett en rejäl förskjutning i media de här dagarna. Samstämmigt säger de nu att de som röstat på SD är inte rasister. Att invandring och integration har varit en alldeles för känslig fråga för de andra partierna.
Nu är tanken att frågan ska upp på bordet. Ju fler partier som vågar ta i den och vågar se problemen, desto mindre väljare får SD.

Äntligen har både media och de andra partierna fattat det.

Ni som drömmer om att SD ska få samregera med något annat ande andra partierna - dream on. Det kommer inte hända.
Det handlar inte alls så mycket om SD:s bakgrund som de vill påskina, det handlar mer om att de inte vill släppa makt till ytterligare ett parti i mixen. När den största tillströmningen till Sd i det här valet visade sig komma från M och S, då föll polletten ner. Nu ska bara maskineriet dra igång medan slanten rullar ned hela vägen ned till kassa-lådan.
Citera
2014-09-18, 20:30
Medlem
Väl skrivet, det enda jag kan klaga på är att du inte framför verkligheten lite mjukare.
Citera
2014-09-18, 20:31
Såhär enkelt var det att bli av med "Ny Demokrati-problemet" som jämförelse:

1991: "Ny Demokrati fick 6,7 procent av rösterna i riksdagsvalet 1991, 25 riksdagsmandat och sammanlagt 335 mandat på kommunal nivå"

1994: "Valet 1994 blev ett fiasko för partiet som bara fick 1,4 procent av rösterna och förlorade samtliga riksdagsmandat"

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ny_demokrati

Tror därför att många kanske har lurat sig själva in i det sista att man även kan lyckas få bort SD genom att betee sig och bemöta partiet så som man gjorde på 90-talet... Nu är de DUBBELT så stora som Ny Demokrati, som då sågs som hyffsat stora.

Tror och hoppas därför att endast några få fortfarande kan tro att "skandaler och smutskastning" hjälper. För om detta fortsätter, om det bara trappas upp ännu mer, så är jag övertygad om att vi ochså kommer få se enorma problem i samhället inom 10-15 år... Mellan olika extremistgrupper i samhället, mellan invandrare och svenskfödda. Osv.

Om politiker/makthavare/journalister/vissa aktivister själva även tar sig en tur till de värst segregerade förorterna, och sedan frågar folket där om de känner sig "sedda" och har ett starkt förtroende för de "goda", så får de nog höra allt annat än hyllningar och beröm... SDs framgångar handlar om mer än bara "rasism", missnöjet existerar lite här och var och problemet är mycket större än så.

Man är däremot väldigt orolig över missnöjda och arbetslösa "svennerasister", som känner sig svikna av samhället... Ja, det är säkert i vissa fall en befogad oro. Men hur fan tror de då att folk exempelvis upplever det i de (statistiskt) mest segregerade, fattiga och arbetslösa förorterna i Sverige!?

Begriper de inte att invandrarnas missnöje också kan vändas mot dom själva? Som SD också enkelt kan utnyttja till sin fördel. Då räcker det inte att man babblar om solidaritet och påstår att man är "god", när folket inte alls märker av "solidariteten" i sin egen verklighet...

Har själv erfarenheten av att ha bott (tillfälligt i drygt ett år) i en EXTREMT segregerad förort, och jag kan bara konstatera att det aldrig någonsin dök upp tankar som: "oj, vad mycket politiker och övriga samhället verkar göra för att rusta upp denna stadsdel och hjälpa dess invånare, det här ser ljust ut för framtiden".

Kan även tillägga att jag aldrig kände mig utsatt för att jag var vit/i minoritet, så jag tar efter det alla politiska agendors "verklighetsbeskrivningar" med en (enorm) nypa salt. Detta var dock för ett tag sedan, närmare bestämt när sossarna styrde sist... Så det är helt klart fler än "borgarna" som borde komma till självinsikt. Om man verkligen vill se förändringar till det bättre på sikt.

De borde istället oroa sig för ALLA svikna människor, svenskfödda som utlandsfödda. Annars blir man själv i praktiken delaktig i att skapa ett "vi och dom-samhälle".
Senast redigerad av sjelvefan 2014-09-18 kl. 20:47.
Citera
2014-09-18, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Tror det handlar mer om att man hade utarbetat en strategi för hur man skulle hantera SD före valet, men ingen sån för hur man skulle göra efter. Vänta lite så ska vi nog få se hur de tänker göra.

Jag tror att de har återgått till taktiken att överhuvudtaget inte nämna SD. Så har det ju varit ett bra tag. Man fokuserar helt på ställningen mellan blocken, råkar ofta tappa bort just SD ur opinionsmätningarna, etc.

SD är de onämnbara och oberörbara.

Det är visserligen lite svårt att låta bli att nämna SD just nu med regeringsbildning och spekulationer kring om budgeten ska godkännas, men när det väl är överstökat försöker man nog med osynliggörandet igen.
Citera
2014-09-18, 22:12
Medlem
Malingins avatar
Valet är över, meningslöst att fortsätta nu.

Sjukt dock att det inte finns någon självrannsakan nu efter valet, det hade varit skoj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in