2014-09-17, 21:39
Medlem
Har någon eller DePaul nåt fint recept på Kycklinglever?
Citera
2014-09-17, 22:03
Medlem
Bylines avatar
Min favorit med kycklinglever är att helt enkelt steka dem tillsammans med lök salt och peppar. När lök och lever fått färg, pudrar jag över ganska rejält med engelskt senapspulver och lite paprikapulver och pressar lite citron, sedan häller jag på grädde och låter det sakta sjuda tills levern gått igenom och såsen tjocknat på sig lite.
Smakar sedan av med ev mer salt och peppar och så klipper jag över något kryddgrönt som timjan som funkar jättebra med kycklinglever.
Servera till kokt ris (inte jasmin eller basmati dock, det funkar liksom inte till lever) och gärna lingonsylt eller någon god gelé, och en kall öl förstås.

Om man inte vill krångla, så är kycklinglever så milt och lent, and man faktiskt bara kan salta och peppra den och steka på den rätt upp och ner, kanske tillsammans med lite lök, och servera i ett pitabröd med sallad.
Citera
2014-09-18, 09:06
Medlem
rayraviolis avatar
Riddaren (en användare som var aktiv i den här forumdelen för några år sen) postade en gång ett recept på kycklingleverpastej som jag gör ibland: (FB) Att göra egen Leverpastej! Hur gör ni?
Citera
2014-09-18, 13:38
Medlem
dePauls avatar
Bylines recept följer mer eller mindre det traditionella sättet att laga kycklinglever.

Ett intressant alternativ är att i princip använda endast två huvudingredienser till att smaksätta levern. Denna metod är mycket poppis i Spanien. Man får då en liten tapas-skål med denna rätt som ser ut såhär:

Ingredienser:
- 350 g kycklinglever (ansad. Ta bort den gröna strängen som är bitter!)
- 2 msk neutral matolja eller processad olivolja (ifall man gillar olivoljesmaken)
- 1 vitlöksklyfta, finhackad
- 1 rågad matsked hackad persilja
- 1.8 dl torr sherry av bättre kvalitet
- Salt
- Svartpeppar, nymalen

Arbetsgång:
Hetta försiktigt upp en större stekpanna/stekgryta (det är viktigt att kycklinglevern har god plats i pannan). Låt den inte bli för varm!

Addera vitlök, rör om och låt fräsa några sekunder. Gå sedan in med levern.

Salta något och tillsätt förhållandevis stor mängd nymalen svartpeppar (krossad svartpeppar är också kanon!).

Öka värmen och fräs så att kycklinglevern får en fin yta runt om. Den bör dock fortfarande vara rosa i mitten! Denna procedur borde inte ta mer än ca 3-4 minuter.

Öka värmen ytterligare i pannan och tillsätt sherryn. Låt det hela bubbla upp och koka bort alkoholen (den typiska alkohollukten försvinner).

Gå in med den hackade persiljan, rör om, lägg på locket på grytan/pannan och vänta i någon minut.

Servera tillsammans med ris, pasta eller som man gör i Spanien, tillsammans med ett gott nybakat bröd av spansk/grekisk typ.

En mycket enkel men välsmakande rätt som i mångt och mycket hänger på kvaliteten på ingredienserna. Kör därför inte på en skräp-sherry som Amontilado eller Oloroso (de som kostar under hundralappen). Använd något som är bättre!

~Paul~
Citera
2014-09-18, 15:24
Medlem
MeanMEs avatar
I Italien körde vi ofta kycklinglever med scharlottenlök, lite kapris, timjan och grädde.
Serverades med conchiglioni (pastasnäckor).

Eller så gjorde vi en risotto med kycklinglever.
Nästan exakt detta receptet.
Fast vi adderade gul lök och morötter eller någon annan rotgrönsak till för lite mer sötma.
Kan ju testa med äpplen också.
Citera
2014-09-18, 18:22
Medlem
MeanMEs avatar
Jaha du, missade länken till ovan ser jag

http://www.foodnetwork.com/recipes/mario-batali/chicken-livers-banker-style-fegato-di-pollo-alla-finanziera-recipe.html
Citera
2014-09-19, 10:18
Medlem
Det här tycker jag är riktigt bra och inte så avancerat som det först verkar

http://barariktigmat.se/index.php/kott/flaesk/item/205-porchetta-med-kycklingleverfyllning-frasta-bonor-vinagrett-och-gnocchi
Citera
2014-09-19, 22:52
Medlem
Kycklinglevermousse med med rödlöksmarmelad och portvinspäron,

Mousse
400g kycklinglever
200g smör
2dl grädde
1dl portvin
salt ompeppar
Stek kycklinglevern i lite av smöret tills den är rosa inuti, häll över portvinet och låt det koka in.
Smällt smöret och mixa ihop med kyckling, vispa grädden och rör försiktigt ihop, låt sedan svalna,

Stek päron i smör och portvin
Gör rödlöksmarmelad

Montera på toast och njut!
Citera
2014-09-20, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladasnoppen
Kycklinglevermousse med med rödlöksmarmelad och portvinspäron,

Mousse
400g kycklinglever
200g smör
2dl grädde
1dl portvin
salt ompeppar
Stek kycklinglevern i lite av smöret tills den är rosa inuti, häll över portvinet och låt det koka in.
Smällt smöret och mixa ihop med kyckling, vispa grädden och rör försiktigt ihop, låt sedan svalna,

Stek päron i smör och portvin
Gör rödlöksmarmelad

Montera på toast och njut!

Låter väldigt gott. Det där ska jag göra snart känner jag. Jag har gjort en variant med grönpeppar men ångrar alltid grönpepparn
Citera
2014-09-21, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Låter väldigt gott. Det där ska jag göra snart känner jag. Jag har gjort en variant med grönpeppar men ångrar alltid grönpepparn

Grönpepparn får säkert sin renässans snart men jag tror inte det blir i patéer á la Wretman utan i lite lättare rätter. Jag har plockat en massa fårticka som jag ska lägga i nästa gång, som en falsk (och god) tryffel.....
Citera
2014-09-21, 21:44
Medlem
kycklinglevergryta

Ingredienser
Beräknat för 4 portioner

2 gula lökar
1 msk olja
1 msk finriven ingefära
2 tsk curry
1 tsk mald spiskummin
2 msk vatten
4 msk tomatpuré
1 burk(ar) hela tomater/krossade tomater
1,5 tsk salt
1 paket kycklinglever (ca 400 g)

Tillbehör:

hackad persilja

ris

Gör så här:
1. Tina levern om den är fryst. Skiva löken och fräs den i olja tills den är mjuk

2. Blanda under tiden kryddorna med vatten. Tillsätt dem och tomatpurén och låt fräsa ca 5 min.

3. Tillsätt tomaterna, salt och koka upp.
Ansa kycklinglevern.
Lägg ner den och sjud tills levern är färdig ca 15 min.
Rör försiktigt då och då.
4. Strö över persilja och servera med ris.

OBS: Använd inte gryta av järn vid tillagningen.
Citera
2014-09-25, 10:22
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rory
OBS: Använd inte gryta av järn vid tillagningen.

Vad kommer det sig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in