2014-09-17, 16:07
Medlem
sofia96s avatar
Någon som vet hur man bestämmer eventuella lokala maximi- och minimipunkter till
f(x) = x^2 * e^x

Jag vet iaf att man ska börja med att derivera det och därefter finna x, och sen y.. men jag har glömt totalt hur man finner x Har glömt på tok för mycket efter sommarlovet.
Citera
2014-09-17, 17:22
Medlem
Ojkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sofia96
Någon som vet hur man bestämmer eventuella lokala maximi- och minimipunkter till
f(x) = x^2 * e^x

Jag vet iaf att man ska börja med att derivera det och därefter finna x, och sen y.. men jag har glömt totalt hur man finner x Har glömt på tok för mycket efter sommarlovet.

Alltså du deriverar först f(x). Sedan sätter du derivatan=0 och löser ut x . Sätt sedan in de olika x-värdena i ursprungsekvationen och du får fram y-värdena.
Citera
2014-09-17, 17:25
Medlem
Avsmugens avatar
Derivera f(x) och sätt derivatan till 0. För att ta reda på om det är en max- eller minpunkt kan man derivera igen och se om andraderivatan är positiv eller negativ i punkterna. Är andraderivatan positiv så är det en minpunkt, är den negativ så är det en maxpunkt.

Edit: För att få fram y-värdet sätter du bara in x-värdena du fick fram genom att sätta derivatan till 0.
Citera
2014-09-17, 17:43
Medlem
sofia96s avatar
@Ojkan och @Avsmugen tack så jätte mycket för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in