2015-05-07, 17:50
Medlem
Trevlig rapport, någon som tänker köpa in sig nu när aktien står relativt lågt?
Citera
2015-06-16, 23:37
Medlem
Dags att köpa lite Alibaba?
Citera
2015-08-13, 00:29
Medlem
Är det läge att köpa in sig nu med tanke på att värdet på aktien minskat från 80 till 73 dollar/aktie elr vad säger ni?
Citera
2015-08-13, 08:50
Medlem
massepojkens avatar
Ett av börsens mest klockrena blankningscase. Ska ner mot 50 dollar
Citera
2015-08-17, 03:33
Medlem
JoeL431s avatar
Ni som har koll.

Vad väntas gällande BABA nu kommande månader, fortsatt dip? När bör man köpa in sig närmaste? Går de neråt 50$ tro?
Citera
2015-08-17, 07:48
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Ni som har koll.

Vad väntas gällande BABA nu kommande månader, fortsatt dip? När bör man köpa in sig närmaste? Går de neråt 50$ tro?

Slakten av BABA har bara börjat.

Jag tror folk inte har fattat vilket livsfarlig bubbla Kina är. Vi har bara skrapat på ytan.
Vi ser en stagnerande ekonomi i många mellanstora och stora kinesiska städer. Den kinesiska regeringen kommer fortsätta dumpa den kinesiska valutan i hopp om att få igång exporten igen. Exporten har byggt det kinesiska undret. Nu ser det annorlunda ut.
Jag tror vi kommer få fler och större devalveringar från Kina under under hösten. Givetvis har dom gått ut och hävdat motsatsen men detta kan ju Emil I Lönnerberga fatta att så inte blir fallet.

Aktiemarkanden har nu synats i sömmarna men det är inte det största hotet tror jag. Den riktigt stora faran ligger i en sinnesjukt upptrissad fastighetsmarknad. Skulle den krascha så kommer kinesiska banker drabbas och då pratar vi globalt kaos.

Titta bara på hur kineserna drev upp priset på Bitcoin på ett par månader till över 1200 dollar. Det verkar finnas i deras gener. Den där att följa Johnmentaliteten. Om det gått bra för någon så skall alla in, när det går dåligt då skall alla ur. Givetvis samtidigt.

Den inhemska konsumtionen verkar dessutom omöjlig att får riktig fart på. Kineser spar dubbelt så mycket som tex vi svenskar.

Den mest intressanta placeringen under hösten är att gå kort i Alibaba. Detta är ett riktigt jävla luftslott till bolag och om den kostar mer än 55 dollar på Julafton lovar jag att aldrig mer skriva på detta forum.

Den kostar 74 dollar nu.
2015-08-17, 08:47
Medlem
massepojkens avatar
KINA: YUANEN FORTFARANDE EJ UNDERVÄRDERAD, MER REFORMER BEHÖVS - IMF
2015-08-17 08:03

- Den kinesiska valutan är inte undervärderad, trots den föregående veckans depreciering mot den amerikanska valutan. Det uppgav Internationella valutafonden på fredagen, enligt Dow Jones Newswires. Kina behöver fortfarande implementera ett marknadsbaserat växelkurssystem inom tre år, sade valutafonden. Den kinesiska valutan sjönk nära den lägsta nivån på fyra år mot dollarn efter att centralbanken under föregående vecka låtit yuanen devalveras tre dagar i rad. På fredagen skrevs riktvärdet för valutan upp marginellt, liksom nu på måndagsmorgonen. Den förändrade valutapolicyn gör yuanens växelkurs mer marknadsbaserad, då valutan är starkare knuten till föregående dags stängningskurs. IMF välkomnar åtgärderna, men säger att de inte har någon direkt effekt på landets önskan om att inkludera yuanen i valutafondens korg av reservvalutor. "Allt eftersom Kina integreras mer och mer in i det globala finansiella systemet, kommer det att vara allt viktigare för Kina att ha en fritt flytande växelkurs", sade IMF:s Kina-chef Markus Rodlauer. Rodlauer uppmanade även Kina att upphäva de interventioner som gjordes på den kinesiska aktiemarknaden i samband med de skarpa nedgångarna i slutet av juli. På fredagen meddelade den kinesiska finansinspektionen att regeringen kommer att behålla sina stödköp av aktier under flera år om det behövs för att stabilisera marknaden. IMF uppmanade även Kina att minska den finansiella sårbarheten genom att skala ned fastighetsinvesteringarna och skuldnivåerna, liberalisera räntemarknaden fullt ut, reformer den statliga sektorn och stärka det finansiella systemet. Kina behöver även implementera reformer för att höja den långsiktiga tillväxten, enligt IMF. Bland annat genom att skära ned på de offentliga och privata skuldnivåerna, samt höja effektiviteten i investeringarna - utan att för den delen låta ekonomin bromsa in för snabbt.
Citera
2015-08-17, 09:04
Medlem
massepojkens avatar
Sådär ja, nu jävlar slaktar vi Baba. Känns som jag ligger så rätt i detta papper.

Soros överger Alibaba

Miljardären George Soros säljer en stor del av sina aktier i den kinesiska e-handelsjätten Alibaba, rapporterar BBC.
En fond som ägs av Soros hade ett aktieinnehav värt 3,4 miljarder kronor, nu är det nere på 45 miljoner.

Alibaba introducerades på New Yorkbörsen i september förra året och nådde rekordnivåer i november men aktien har sedan dess fallit med 37 procent.

Bara en tidsfråga nu innan vi får en episk kväll på Usabörsen med en nedgång på minst 5%
Citera
2015-08-17, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Sådär ja, nu jävlar slaktar vi Baba. Känns som jag ligger så rätt i detta papper.

Soros överger Alibaba

Miljardären George Soros säljer en stor del av sina aktier i den kinesiska e-handelsjätten Alibaba, rapporterar BBC.
En fond som ägs av Soros hade ett aktieinnehav värt 3,4 miljarder kronor, nu är det nere på 45 miljoner.

Alibaba introducerades på New Yorkbörsen i september förra året och nådde rekordnivåer i november men aktien har sedan dess fallit med 37 procent.

Bara en tidsfråga nu innan vi får en episk kväll på Usabörsen med en nedgång på minst 5%
Fy helvete.. Jag ligger back ca 6000 i den här skiten. Velar på om man ska ta smällen som en man eller låta det vara i flera år framöver?
Citera
2015-08-17, 09:33
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snilsson
Fy helvete.. Jag ligger back ca 6000 i den här skiten. Velar på om man ska ta smällen som en man eller låta det vara i flera år framöver?

Ta smällen och sälj omedelbart. Ställ dig frågan om du skulle köpa Alibaba idag. Svaret är troligtvis nej.
När det gäller aktier måste man ständigt ställa sig den frågan. Skulle jag köpa idag? Om svaret är nej, eller du är tveksam. Sälj!

Finns absolut inget som säger att Alibaba kommer återhämta sig om några år. Det där är en riktig tankevurpa.

Jaga aldrig aldrig förluster. Stäng din position och leta bättre bolag.

Jag lovar dig att du kommer tacka mig. Kina är en sån jävla härdsmälta.

-Jaga aldrig aldrig aldrig förluster i övervärderade luftslott.
Citera
2015-08-17, 12:33
Medlem
Sålde av det nu, hård smäll men får bli läropengar.
Citera
2015-08-28, 12:10
Medlem
Jag har äntligen gått in i Kina nu, men det skulle ju kunna gå helt fel, så vi pratar bara om småpengar än så länge för min del. Har dock undvikit BABA. Har istället just köpt JD.com. Tror de kommer att knapra marknads-andelar från alibaba, eftersom de likt amazon satsar bättre på logistik och kund-support. För övrigt har jag lite tencent och baidu. Skall bli intressant att följa Kina, världens största ekonomi.
Senast redigerad av ManManne 2015-08-28 kl. 12:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in