Citat:
Nog finns det väl ganska många feminister, även inom F!, som tycker att könet på en person vid en specifik post är viktigt? Det är väl bla så de leder i bevis att männen sitter vid makten? Det är väl därför det talas om kvotering öht?
Att "vänstern" i merpart drivs av manliga partiledare är för mig inte en motsättning mot att de skulle vara feminister, nej.
Frågeställningen är alltså inte bara vad de övertygade F!-feministerna skulle göra, de håller väl till största delen på sitt parti, men de som röstar på F! utifrån ett allmänt "jag-vill-väl-för-kvinnor"-tänk? Light-feminister? Tror du inte det skulle vara några kvinnor ur det "rödgröna" blocket som skulle rösta på det ovan diskuterade regeringsalternativet? Skulle chansen att få en kvinnlig statsminister inte ha något värde för dig som feminist eller värderar du den "segern" lägre än att kunna få in ett "äkta feministiskt parti" i riksdagen?
Att "vänstern" i merpart drivs av manliga partiledare är för mig inte en motsättning mot att de skulle vara feminister, nej.
Frågeställningen är alltså inte bara vad de övertygade F!-feministerna skulle göra, de håller väl till största delen på sitt parti, men de som röstar på F! utifrån ett allmänt "jag-vill-väl-för-kvinnor"-tänk? Light-feminister? Tror du inte det skulle vara några kvinnor ur det "rödgröna" blocket som skulle rösta på det ovan diskuterade regeringsalternativet? Skulle chansen att få en kvinnlig statsminister inte ha något värde för dig som feminist eller värderar du den "segern" lägre än att kunna få in ett "äkta feministiskt parti" i riksdagen?
Fast där finns en stor bild, en helhet och där finns en liten, en detaljbild, samt där finns s.k. "strukturer". problemet är inte att 1 statisminister, partiledare, VD post innehas av en man, problemet är att dessa ständigt, i överväldigande majoritet så gott som 100% alltid varit män, eller hur?
Om ditt regeringsalternativ med 4 kvinnliga partiledare står för en politik som inte innebär något större arbete för typiskt feminisitska frågor så hoppas jag verkligen att inga "light feminister" röstar på dem.
men visst kan säkerligen finnas folk som tänker lite "ytligt" att de gynnar kvinnor genom att rösta fram 1 kvinna. Och visst, att kvinnor syns utåt, står som talande bevis för sitt köns duglighet, som ex. Lööf just nu, eller Cecilia Malmström som just håvat in en av EU:s tyngsta poster är ju av stor vikt, de funkar som reklampelare. Ju fler kvinnliga politiker, kvinnor på utmärkande poster desto fler unga tjejer kommer tänka...men vad fan? kan de så kan ju jag och fler FB snubbar av värsta sortens antifeminister och antikvinnor kommer fatta att nej kvinnor är inte några secondhand människor som bara klarar av att sära på benen och föda barn.
och jag lovar om jag via nått litet magisk live-for-ever piller sitter här ska jag försvara mäns rätt att få jobb som politiker, statsminister samt VD för what ever.