Citat:
Ursprungligen postat av
Funkofoben
Jag ska ge dig ett helt seriöst svar, även om jag tycker din trådstart har ett något konstigt perspektiv - i alla fall om du är seriös.
Jag ligger själv i det lönespann du uppger att du ligger i nu och skulle ALDRIG plugga för att höja inkomsten mer. Av flera skäl.
1. Som du noterar kommer du på månadsbasis tappa omkring 55 000:- netto över flera år.
2. Din löneökning kommer ätas upp av höga marginalskatter. Sverige har nyss fått en ny regering och mitt i dina studier kan en rejäl justering ske från 60 000:- i månaden, i värsta fall lägre. Det innebär att din löneökning blir ännu lägre.
3. När man kommit upp i inkomster över 60 000:- per månad inkom ett område man innehar kompetensen för att agera inom (med andra ord, man har fått erfarenhet) är avbrott för studier snarare belastande än meriterande. Att byta upp sig från en topptjänst till en annan gör man inte på en utbildning, utan på bevisad spetskunskap eller personliga relationer.
Mycket talar alltså för att du förlorar inkomst i ett par år, sen får du jobba minst lika länge till bara för att komma ikapp lönen du redan förlorat.
Med andra ord kan studieavbrottet vara en förlustaffär kommande 6-7 år innan det börjar vara ekonomiskt vinstgivande.
Då har jag inte heller räknat på att du under tiden hade kunnat använda pengarna för investeringar.
Rent krasst: ett skitbeslut om lönen är det som driver dig. Är det brudarna borde du bara skaffa en 17-årig förortsbrud. Dom knullar utav helvete och har rätt små krav för att känna sig omhändertagna...
Du började med att imponera men avlutade med att pissa ner dig själv...
"Rent krasst: ett skitbeslut om lönen är det som driver dig. Är det brudarna borde du bara skaffa en 17-årig förortsbrud. Dom knullar utav helvete och har rätt små krav för att känna sig omhändertagna.."
Vinnarcitatet från höginkomsttagarna, de som har massor med pengar men fortfarande inte värda mer än skiten under mina naglar.