• 3
  • 4
2014-09-18, 17:07
Medlem
Det beror på hur hög hyra du har och övriga fasta uppgifter. Även om du har en hyra på 12000 kr så kan tom tre personer leva på 20000 kr. Det innebär inget lyx någonstans. Handla mat i den billigaste mataffären du kan hitta. Allt du köper måste vara billigt i princip tom toalettpappret..Säg upp dåliga och dyra telefon abonnemang tex ..Allt går att trixa med så det blir billigare om man måste leva billigt. Fast jag tror helt ärligt talat att du driver med oss.
Senast redigerad av iqiqiqiq 2014-09-18 kl. 17:11.
Citera
2014-09-18, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
Som frågan lyder. Någon som gått ner från en rejäl lön till en mer medioker lön som kan dela med sig av erfarenheter och tips? Jag kommer börja studera i höst för att två-tre år senare vara garanterad 210-280k per månad, men under dessa två-tre år kommer jag få ut runt 20k efter skatt mot nuvarande 75k. Jag har sett fram emot att förkovra mig under några år och få hänga med fräscha studentbrudar igen men jag får rejäl ångest över ekonomin. I värsta fall kan jag kanske ta av mitt sparkapital under dessa år eller hur bör man tänka? Funderar även på att sälja en av mina bilar och låta frugan skaffa ett jobb i nån väskaffär eller nåt men då lär jag känna mig lite som en betahanne/loser. Kan man leva två pers på 20k efter skatt? Är det nudlar och kokt potatis som gäller då?
Är du garanterad 210-280k i månaden om två-tre år är det ju bara att tömma besparingarna efter behov. Annars är det bara att dra ner lite på vaskandet. Sjukt drygt men nöden har ingen lag.
Citera
2014-09-18, 19:28
Medlem
Funkydudes avatar
För det första: Överlever du inte på 35.000 i månaden ska du omyndigförklaras. Du kan leva ett väldigt gott liv på den lönen men här snackar vi alltså om att överleva, d.v.s. kunna betala hyra och mat. Lycka till!

Har du sedan tjänat 145.000 kr/mån ett tag antar jag du lyckats spara undan iaf några tusen per månad. Om inte är not ett omyndigförklarande på sin plats även här...

Häpnar över sådana här trådar. Är du smart nog att ha haft en inkomst på 145k i månaden så bör du vara klyftig nog att klara dig på en svensk medelinkomst. Annars är du bara ett simpelt troll. Ser inga andra möjligheter.
Citera
2014-09-18, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
Ok, då har man slutligen blivit fångad av en kvinna. Min första hustru helt enkelt. Hon kommer flytta in om en månad eller så (vi har haft ett långdistansförhållande till och från i ett par år men senast hon var här fick jag ett plötsligt infall och friade och nu flyttar hon alltså hit från andra sidan världen).

Kruxet är att hon inte kommer att jobba. Antar att jag får förse henne med ett kreditkort helt enkelt. Jag tjänar rätt så bra (men inga fantasisummor, typ 80k efter skatt) och hon kommer från en välbärgad familj men från och med nu så blir det såklart jag som får sponsra hennes shopping.

Hittills har jag varit en gentleman och inte diskuterat pengar över huvudtaget. En av mina principer är dock att inte leva över mina tillgångar och jag ser alltid till att spara åtminstone 30% av min nettolön.

Hur bör man ta upp det hela? Ge henne typ en gräns hur mycket man tycker att hon ska få bränna per månad? Eller bara hålla tyst och bita ihop?

Hon har aldrig jobbat själv (har just tagit examen) och förstår kanske inte riktigt värdet av pengar. Börjar bli lite orolig tyvärr.

från tidigare inlägg. så bör väl inte vara alltför svårt
Citera
2014-09-19, 08:28
Medlem
Spliffmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funkofoben
Jag ska ge dig ett helt seriöst svar, även om jag tycker din trådstart har ett något konstigt perspektiv - i alla fall om du är seriös.

Jag ligger själv i det lönespann du uppger att du ligger i nu och skulle ALDRIG plugga för att höja inkomsten mer. Av flera skäl.
1. Som du noterar kommer du på månadsbasis tappa omkring 55 000:- netto över flera år.
2. Din löneökning kommer ätas upp av höga marginalskatter. Sverige har nyss fått en ny regering och mitt i dina studier kan en rejäl justering ske från 60 000:- i månaden, i värsta fall lägre. Det innebär att din löneökning blir ännu lägre.
3. När man kommit upp i inkomster över 60 000:- per månad inkom ett område man innehar kompetensen för att agera inom (med andra ord, man har fått erfarenhet) är avbrott för studier snarare belastande än meriterande. Att byta upp sig från en topptjänst till en annan gör man inte på en utbildning, utan på bevisad spetskunskap eller personliga relationer.

Mycket talar alltså för att du förlorar inkomst i ett par år, sen får du jobba minst lika länge till bara för att komma ikapp lönen du redan förlorat.
Med andra ord kan studieavbrottet vara en förlustaffär kommande 6-7 år innan det börjar vara ekonomiskt vinstgivande.
Då har jag inte heller räknat på att du under tiden hade kunnat använda pengarna för investeringar.

Rent krasst: ett skitbeslut om lönen är det som driver dig. Är det brudarna borde du bara skaffa en 17-årig förortsbrud. Dom knullar utav helvete och har rätt små krav för att känna sig omhändertagna...

Du började med att imponera men avlutade med att pissa ner dig själv...

"Rent krasst: ett skitbeslut om lönen är det som driver dig. Är det brudarna borde du bara skaffa en 17-årig förortsbrud. Dom knullar utav helvete och har rätt små krav för att känna sig omhändertagna.."

Vinnarcitatet från höginkomsttagarna, de som har massor med pengar men fortfarande inte värda mer än skiten under mina naglar.
Citera
2014-09-19, 12:15
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsvejsan
Känner också med ts.
Jag hade det inte lätt när jag gick från en månadslön på 100.000.000$ ner till endast 50.000.000$
Fick börja tänka REJÄLT på ekonomin då, mina resor till månen med min specialtillverkade rymdfarkost var ju bara att glömma. Hade inte råd med raketbränslet.
Eftersom jag bara hade ynka 375.000.000.000$ på mitt sparkonto fanns det ju bara en sak att göra.
Köpte mig en fastighet på 100.000 kvm, byggde om hela kåken till en gigantisk jävla dusch och la mig därinne och började gråtrunka till tårarna bara sprutade.

HAHAHAHAHA!!!!!
Citera
2014-09-19, 17:17
Medlem
sasos avatar
är du lik Alfons utseendemässigt?
Reinfeld hade väl 140000/månad eller nåt?

ont: sälj saker du inte behöver på blocket
Citera
2014-09-20, 09:02
Medlem

Vinnarcitatet från höginkomsttagarna, de som har massor med pengar men fortfarande inte värda mer än skiten under mina naglar.

Så du menar med allvar att du trodde man var en bättre människa om inkomsten var hög?? Alla knullar lika.
Citera
2014-09-20, 09:04
Medlem
IHateThisPlanets avatar
jag tyckr du ska köpa en lambojino det är bevisat att lambojinos temporärt löser känslokriser
Citera
2014-09-21, 08:53
Medlem
takeitchills avatar
Hur orkar troll starta sådanna här trådar.
Citera
2014-09-21, 10:32
Medlem
Jag förstår din situation, jag själv hade en gång i tiden en lön på 5 biljoner i månaden men fick efter ett tag hoppa ner till endast 1 biljon i månaden. Jag fick svårt under en ganska lång period i och med att jag (som ultra-alphahane) var van att tjäna dessa orealistiska summor varje månad. Jag blev tvungen att sälja av 5 av mina 200 hus och frugan fick söka jobb på ICA för att vi skulle klara oss ekonomiskt.

*Edit

Citat:
Ursprungligen postat av hejsvejsan
Känner också med ts.
Jag hade det inte lätt när jag gick från en månadslön på 100.000.000$ ner till endast 50.000.000$
Fick börja tänka REJÄLT på ekonomin då, mina resor till månen med min specialtillverkade rymdfarkost var ju bara att glömma. Hade inte råd med raketbränslet.
Eftersom jag bara hade ynka 375.000.000.000$ på mitt sparkonto fanns det ju bara en sak att göra.
Köpte mig en fastighet på 100.000 kvm, byggde om hela kåken till en gigantisk jävla dusch och la mig därinne och började gråtrunka till tårarna bara sprutade.

Den här var bäst
Senast redigerad av Grishka 2014-09-21 kl. 10:35.
Citera
2014-10-04, 21:19
Medlem
Förstår inte alla negativa svar, är ett intressant fenomen att många som går från jättehög inkomst till medelinkomst klarar inte av det.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in