Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-13, 15:58
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Så du har inte sett någonting på Netflix, någonsin? I så fall...

Jag tyckte Mindhunter var riktigt bra. Den handlar om FBI-agenter som försöker lösa brott genom att intervjua seriemördare för att bättre förstå sig på hur de tänker. Intervjupersonerna bygger på faktiska seriemördare.

Narcos är ett verklighetsbaserat drama om knarkkungen Pablo Escobar, och jakten för att sätta dit honom.

Squid Game är en av Netflix mest framgångsrika serier någonsin. Handlar om koreaner som är fast i vad som bäst kan beskrivas som en dödlig dokusåpa.

Stranger Things är en äventyrsserie med småläskiga Stephen King-vibbar. Visserligen är målgruppen nog främst tonåringar.
Jo! Mitt ex glodde på massa serier och delvis Narcos och Stranger Things men det var inget jag fastnade för så dom fick han se själv medan jag sov.

Får kolla upp Mindhunter!

Squidgame har jag hört väldigt bra om men sjukt nog orkade jag inte se den. Stängt av två gånger när jag påbörjat den, tar lite för lång tid för saker att börja hända? Fattar att jag måste ge den en ärlig chans. Jag är kräsen och jobbig

Men film då?
Citera
2023-09-13, 16:36
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Men film då?
Du tänker på filmer som bara finns på Netflix? Hmm...

Några jag verkligen gillade är I Don't Feel at Home in This World Anymore och Uncut Gems.

En annan är Gerald's Game. Den handlar om en man och en kvinna som försöker krydda sitt sexliv. Så de åker ut till en enslig stuga i skogen, och mannen sätter fast kvinnan i handklovar. Sen kollapsar han, till synes livlös. Vad som händer sen tänkte jag inte säga, annat än att den bygger på ett verk av Stephen King.

Calibre var en helt okej thriller, ganska ”Hitchcocksk”.

Några av de bästa filmerna du hittar på Netflix är sånt som även går att hitta utanför Netflix. Filmer som Baby Driver, Gladiator, Pianisten, The Wolf of Wall Street, No Country for Old Men, There Will Be Blood, osv. Det finns många guldklimpar. Det känns lite konstigt att klassa dem som ”Netflix-filmer”.
Senast redigerad av diseuse 2023-09-13 kl. 16:40.
Citera
2023-09-13, 17:16
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Du tänker på filmer som bara finns på Netflix? Hmm...

Några jag verkligen gillade är I Don't Feel at Home in This World Anymore och Uncut Gems.

En annan är Gerald's Game. Den handlar om en man och en kvinna som försöker krydda sitt sexliv. Så de åker ut till en enslig stuga i skogen, och mannen sätter fast kvinnan i handklovar. Sen kollapsar han, till synes livlös. Vad som händer sen tänkte jag inte säga, annat än att den bygger på ett verk av Stephen King.

Calibre var en helt okej thriller, ganska ”Hitchcocksk”.

Några av de bästa filmerna du hittar på Netflix är sånt som även går att hitta utanför Netflix. Filmer som Baby Driver, Gladiator, Pianisten, The Wolf of Wall Street, No Country for Old Men, There Will Be Blood, osv. Det finns många guldklimpar. Det känns lite konstigt att klassa dem som ”Netflix-filmer”.
Tackar så hjärtligt för dina tips och engagemang! Ska se den du rekommenderade här först. Känns som den är enkel att se utan att bli uttråkad.

(Edit: Den var lite b.)

Gerald’s game har jag sett förut och den var bra! Lite långdragen men ändå intressant. The Wolf of Wall Street är jag för trög för att fatta och inte förlora intresset i. Känns lite mer som en killfilm! Det där var inget för mig även om jag älskar filmer med Leonardo Dicaprio i.
Senast redigerad av jjujju 2023-09-13 kl. 18:10.
Citera
2023-09-13, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Med en dags förvarning så utgår plötsligt massvis med EU-klassiker på Netflix, varav en del riktiga guldkorn.
Jag hittade en större lista på allt som försvann och det visade sig i slutänden vara över 200st klassiker som utgick med en dags förvarning(pga nån bugg hos Netflix) så tjänstens värde blev stark decimerat i ett enda svep.

Utav det som finns kvar är väl bland det bästa som går att hitta på Netflix i filmväg till att börja med Hayao Miyazaki/Studio Ghibli's magiska katalog..

Nausicaä of the Valley of the Wind (1984)
Castle in the Sky (1986)
My Neighbor Totoro (1988)
Kiki's Delivery Service (1989)
Porco Rosso (1992)
Pom Poko (1994)
Whisper of the heart (1995)
Princess Mononoke (1997)
Spirited Away (2001)
The cat returns (2002)
Howl's Moving Castle (2004)
Tales from Earthsea (2006)
Ponyo (2008)
Arrietty (2010)
From up on Poppy Hill (2011)
The Wind Rises (2013)
When Marnie was there (2014)

..sen även följande(vilket inkluderar två-tre knaskomedier):

The Blood of a Poet (1930) utav Jean Cocteau, första delen i Orphic-trilogin.
Went the Day Well? (1942) En av tidernas bästa krigsfilmer.
Mandy (1952) Bland det mest gripande dramat någonsin om ett barn.
The African Queen (1952) Bogart/Heburn.
Woman in a Dressing Gown (1957) Brittisk diskbänksrealism.
Smultronstället (1957) Bergman.
Det sjunde inseglet (1957) Bergman.
Jungfrukällan (1960) Bergman.
Il Posto (1961) Ermanno Olmi's mästerverk.
Easy Rider (1969) Bör ses av alla Twin Peaks-fans för att förstå en referens under säsong 1.
Totò Diabolicus (1962) Riktigt rolig italiensk komedi med legendariske Antonio Griffo Focas Flavio Angelo Ducas Comneno Porfirogenito Gagliardi De Curtis di Bisanzio i sex-sju huvudroller.

Persona (1966) Bergman.
The Lion in Winter (1968) Med Hepburn/O'Toole/Hopkins/Dalton.
Rider on the Rain (1970) Charles Bronson och magiska Marlène Jobert.
Tales of Beatrix Potter (1971) Med balettdansande djur och sparsmakad dialog.
Utvandrarna (1971) Jan Troell.
Nybyggarna (1972) Mera Troell.
The Godfather (1972) med Talia Shire plus massa män.
The Godfather: Part II (1974) Mera Talia.
Martha (1974) utav Rainer Werner Fassbinder.
Monty Python and The Holy Grail (1975) För dig som funderar på att skaffa kanin till barnen.
Taxi Driver (1976) om ett snart utdött yrke.
Mannen på taket (1976) Beck blir aldrig bättre än så här.
Smokey and the Bandit (1977) Ölen saknar tillsatser & klarar sig bara i 1v. utan kyla så det är brådis med leveransen!
Midnight Express (1978) Intressant i nutid med tanke på all snack om Turkiet.
The Tree of Wooden Clogs (1978) Mera Olmi.
Grease (1978) Filmen där man lär sig hur man tilltalar kvinnor som heter Sandy när dom gör något. -But Saaaaaaaandy!?
Life of Brian (1979) En av historiens roligaste komedier, se den nu innan den totalförbjuds pga EU-direktiv.
Göta Kanal (1981) För dig som funderar på att köpa en kanot.
Gandhi (1982) För dig som vill förstå varför salt är så dyrt.
Mannen från Mallorca (1984) Varför King vid gränspolisen inte borde äta räkor när det är allvar.
Sweetie (1989) Jane Champion's debutfilm.
Groundhog Day (1993) Ett av få moderna mästerverk. Utgår imorgon 14 Sep.

..plus alla dom animerade Paul Grimault-kortfilmerna

Les passagers de "La Grande Ourse (1939)
Le marchand de notes (1942)
Le voleur de paratonnerres (1944)
L’épouvantail (1946)
La flûte magique(1946)
Le petit soldat (1947)
Le diamant (1970)
Le chien mélomane (1973) nu utgången som enskild titel men finns med i samlingsfilmen Le Monde animé de Grimault (2019).
Citera
2023-12-08, 23:50
Medlem
Utgår en drös klassiker på Netflix 31 December(plus två redan den 14:de), dom värda att se är som följer:

Senast 14 December:

Midnight Express (1978) Amerikan hamnar i turkiskt fängelse pga knarksmuggling.

www.imdb.com/title/tt0077928
www.netflix.com/title/759396

Against all odds (1984) Neo-noir med Jeff Bridges, James Woods och en supersöt Samojed men framför allt frustrerande vackra Rachel Ward. Innehåller även en av 80-talets mer omtalade filmbiljakter.

www.imdb.com/title/tt0086859
www.netflix.com/title/234365

Senast 31 December:

Alltid rolige banjospelande George Formby i musikalkomedin Keet Fit (1937) där fitness-flugan är stor i pressen för att motverka ohälsan hos befolkningen, varvid George blir inblandad i boxning, gymnastik, rodd och simning, med varierande framgång.

www.imdb.com/title/tt0029078
www.netflix.com/title/81409529

Passagers de la Grande Ourse (1943) Klassisk animering av Paul Grimault om ett flygande luftskepp. Både animatören, filmen och luftskepps-konceptet har starkt inspirerat levande legendaren Hayao Miyazaki, så den bör ses av Ghibli-fans.

www.imdb.com/title/tt0828102
www.netflix.com/title/81409592

Ska nämnas att 8st av Grimault's filmer inkl. denna finns i kompilationsfilmen Le Monde animé de Grimault (2019) där filmerna tyvärr kommer i kronologisk oordning.

www.netflix.com/title/81667276

Nine Men (1943) krigsfilm av Ealing Studios om 9 soldater som blir inträngda i ett litet fort.

www.imdb.com/title/tt0036204
www.netflix.com/title/81409546

Un ami viendra ce soir (1946) Fransk krigsfilms-thriller med underbara Michel Simon i huvudrollen om misstänkta motståndsmän som gömmer sig på ett hem för psykiskt sjuka.

www.imdb.com/title/tt0038202
www.netflix.com/title/81409681

The Yellow Balloon (1953) Brittisk thrillerdrama med bl a Bernard Lee från Bond-filmerna, om en pojk som kommer på villovägar efter en allvarlig olycka.

www.imdb.com/title/tt0046561
www.netflix.com/title/81409695

Trent's Last Case (1953) Kriminalthriller med Orson Welles i rollen som allting i filmen centreras kring.

www.imdb.com/title/tt0045259
www.netflix.com/title/81409670

Beautiful Stranger (1954) mysterie med Ginger Rogers och Herbert Lom.

www.imdb.com/title/tt0047625
www.netflix.com/title/81441752

Let's Be Happy (1957) Kvinna besöker Skottland i fin färg och CinemaScope.

www.imdb.com/title/tt0050632
www.netflix.com/title/81409548

Model for Murder (1959) Kriminalare om en amerikan som letar efter sin dödade brors fästmö, för att reda ut vad sjutton som hände.

www.imdb.com/title/tt0051940
www.netflix.com/title/81441856

Pêcheur d'Islande (1959) Fiskehamns-drama av legendariska fotografen Pierre Schoendoerffer, således fint foto.

www.imdb.com/title/tt0159684
www.netflix.com/title/81409597

Offbeat / Polisspionen (1961) Kriminaldrama med bl a svenska Mai Zetterling och John Meillon från Crocodile Dundee-filmerna.

www.imdb.com/title/tt0055247
www.netflix.com/title/81441864

Biografin Landru (1963) om en karismatisk seriemördare som får sina fruar att gå upp i rök på löpande band. 10ggr bättre än American Psycho.

www.imdb.com/title/tt0056165
www.netflix.com/title/81409512

Quel caldo maledetto giorno di fuoco / Gatling gun (1968) Spagetti-western om det legendariska maskingeväret med snurrande pipor.

www.imdb.com/title/tt0064013
www.netflix.com/title/70124063

Faille (1975) Thriller om en misstänkt motståndsman under Franco-eran, dvs samtalsämnet under Gösta's prospekterande på Mallorca.

www.imdb.com/title/tt0072910
www.netflix.com/title/81409425

Smokey and The Bandit (1977) Amerikanarna suktar efter god dryck utan onyttiga tillsatser, som därmed tyvärr har kort hållbarhet. För att transportera den snabbt och säkert anlitas sångaren Jerry Reed, plus en medhjälpare av tvivelaktig karaktär, varvid en sheriff tvingas ta upp jakten. Innehåller även en av historiens mest diffusa maträtter, Diabolo sandwich.

www.imdb.com/title/tt0076729
www.netflix.com/title/975578
Citera
2024-07-11, 22:15
Medlem
För fans av klassiska svenska Lilla Helgonet (1944) som varje Julafton skymtar förbi i Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton (1975) så finns en av dom två franska inspelningarna utav samma operett på Netflix, med samma titel som förlagan, Mam'zelle Nitouche / Lilla Helgonet (1954) utav film noir-regissören Yves Allégret.

Med bland fransmän väldigt kända och då stora Fernandel i huvudrollen, plus att Louis de Funès skymtar förbi i en tidig biroll. Utöver academy ratio, faktiskt i färg. För mig väldigt svårt att avgöra om den är lika rolig som den svenska varianten, men det beror på att jag är ett extremt stort fan av både Åke Söderblom och Marguerite Viby, typ mina två största favoriter inom komedi från den eran, vilket gör den svenska till ett mästerverk i mina ögon.

Fans av svenska varianten kan nog ändå få ut mycket av att se denna franska version, och om inget annat så är den en bra inkörsport till oftast alltid väldigt rolige Fernandel..

www.imdb.com/title/tt0046030
www.justwatch.com/se/film/mademoiselle-nitouche
www.netflix.com/title/81441844

.. som det finns en till höjdare med på Netflix, L'Homme à la Buick / Den mystiske mannen med Buicken (1968) där Fernandel utgör en mystisk man i en Buick som har något skumt för sig.

www.imdb.com/title/tt0060515
www.netflix.com/title/81409477

Finns åtminstone en del på forumet som känner svenska Lilla Helgonet, men jag tycker ändå filmen är omnämnd förvånansvärt lite.

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Karl Bertil Jonssons pappa tittarLilla Helgonet från samma tid, 1944..
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Har sett dem flesta men köpte I dödens väntrum, Äktenskapsleken, Lilla Helgonet och Blekingeligan (dansk miniserie).
Citat:
Ursprungligen postat av oricon
Ni vet i Karl-Bertil Johansson så sitter farsan Tyko och spanar på en film som man får se lite klipp ifrån. "Det skulle allt smaka det! I ett nunnekloster!!"

Vad är det egentligen för film?
Citera
2024-08-14, 21:32
Medlem
2004 läste jag alla böcker av Diana Gabaldon
Nu är snart hela outlander serien sedd
För andra gången 🤩
Vad ska jag se sen????
Citera
2025-01-04, 18:25
Nästan inga filmer är längre spännande eftersom man ser "tagning", stagen och kameramännen utanför filmduken/teven. Det går inte att leva sig in i rutan när man ser "allt abstrakt" omkring som andra dock verkar missa.
Citera
2025-01-10, 20:14
Medlem
CombatPigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Eftersom att jag inte är dum i huvudet så betalar jag inte för Netflix. Men nu lånar jag en polares Netflix SÅ

Har ni några vettiga tips? Jag vill se något BRA.

Vad är bra? Något med mening
Antingen typ äventyr eller drama/verklighetsbaserat eller escapeliknande, att dom är fast någonstans och måste ta sig ut.
The Trapped 13: How We Survived the Thai Cave

https://www.imdb.com/title/tt22029210/

Vet inte om den fortfarande går att se på Netflix.
Citera
2025-05-29, 13:34
Avstängd
-GGs avatar
Department Q.

Alla är sjukt otrevliga och arga hela tiden. Förutom syriern (så klart!) som är propert klädd, vänlig, smart och tolerant, och så där filosofisk som man ofta avbildar invandrare från Arabien, med en livsmystik som bara de kan ha och som måste ta tonen av att lära oss (bortkomna) någonting.

Men det är väldigt tråkigt att de tog med fallen som redan filmatiserats. Vilka är sönderkörda i Norden. Och i och med att det är på Netflix och därmed når hela världen, kunde de gott skrivit egna fall där den nordiska publiken inte redan vet gåtans lösning. Trots att serien härrör från böcker.
Senast redigerad av -GG 2025-05-29 kl. 13:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in