Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-09-16, 13:08
  #1
Medlem
Är 5000 kr per person i månaden en budget man kan klara sig på i Peru och Ecuador under 5 månader (nov-mars)? Jag och min pojkvän tänkte resa långsamt och långtidsboende på hostel och liknande borde ju vara billigare än att betala per natt? Eller hur fungerar det i Sydamerika?
Citera
2014-09-16, 13:09
  #2
Medlem
IHateThisPlanets avatar
ja visst
Citera
2014-09-16, 13:18
  #3
Medlem
luckylucazs avatar
Är det 5000 kr per person eller för bägge två?

5000 kr per person per månad går om ni t.ex. gör längre homestays eller billiga hostels, lagar egen mat, inte dricker alkohol, inte rör på er så mycket och inte gör några kostsamma aktiviteter. Är det för bägge två låter det väldigt tight. Självklart är det möjligt, men kommer ni ha kul? Antar att ni vill uppleva saker när ni ändå är där?
Citera
2014-09-16, 13:33
  #4
Medlem
Det är alltså 5000 kr per person i månaden!
Vi har mer pengar att ta från om det krisar men funderar på om det är möjligt att klara sig väldigt billigt i SA. Min pojkvän är spanjor och jag läser spanska på distans så SA känns lite mer lockande än Asien, som många naturligtvis föreslår när man säger att man ska resa på liten budget.
Vi har inte tänkt lägga pengar på alkohol, självklart ta en öl lite då och då men det är alltså ingen festresa
Citera
2014-09-16, 14:10
  #5
Medlem
luckylucazs avatar
10000 kr/mån för två är definitivt en möjlighet, men det är det ju i Sverige också om man bara betalar hyra och lagar mat själv.
Citera
2014-09-16, 15:28
  #6
Medlem
Spackelackans avatar
Både Ecuador och Peru är billiga länder, så om ni lever hyfsat billigt så klarar ni det fint. Värre blir det om ni ska till Argentina/Uruguay/Chile. Då räcker slantarna inte så långt.
Citera
2014-10-06, 07:25
  #7
Medlem
storytellers avatar
Ecuador är nog bättre än Peru i det avseendet, billigare och kortare avstånd = billigare resor. På grund av bergen är avstånden enorma i Peru och bussresorna kostar därefter. Inträde till t.ex. Macchu Picchu kostar skjortan.
Jag hade aldrig någonsin klarat mig på 5000 kr/månad men då brukar jag resa ensam och är väldigt slösaktig. Lade det dubbla i månaden - lätt - när jag var i dessa länder och då bodde jag alltid i de billigaste sovsalarna.
Men visst, tillhör ni kategorin resenärer som är OK med att äta egenlagad pasta med tonfisk när ni är på semester och inte har behov av att göra en massa aktiviteter och resa runt hela tiden så kan det säkert gå.
Citera
2014-12-15, 20:01
  #8
Medlem
Ja det går men det blir inga större utsvävningar, korta ner resan istället om ni har dåligt med pengar, ni kommer inte ha roligare för att ni är borta längre, har sett för många backpackers vända på varenda krona och det är inte kul när man är på sitt livs äventyr
Citera
2015-02-10, 01:06
  #9
Medlem
Klart det går att göra, allt beror ju på vad man vill få ut av resan.
Citera
2015-02-10, 22:25
  #10
Medlem
Yes, det räcker bra om ni bor på små hostels, äter på billiga restauranger och reser med den lokaltrafik som finns att tillgå
Citera
2015-02-12, 04:40
  #11
Medlem
Ja de räcker verkligen, ja hade inte mer än 7000 och hade svårt att bli av med det.
Citera
2015-02-12, 11:02
  #12
Medlem
getbusys avatar
Det borde räcka. Men jag hade haft lite extra som backup.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2445605

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback