2014-09-15, 22:51
Medlem
Jag har mest troligen add eller om det kallas adhd nuförtiden har varit säker på det sen jag var liten.
Men ej vågat söka hjälp på grund hur det skulle kunna påverka tex jobb och sånt om det finns med
i statens papper.

Har testat själv medicinera mej i åratal med olika droger men det har bara blivit skit.

Så nu vänder jag mej till er och hoppas på hjälp.

Denna vecka har jag testat Ritalin med god effekt blir mycket klarare i skallen kan koncentrera mej
på det uppgifter jag har. Mina aggregations problem har försvunnit och är mycket lugnare och kan planera min vardag. Men blir typ lite deprimerad och känner mej konstig när det går ut ur kroppen.

Är det för jag tar för små doser? eller för sällan? Tar 1st Ritalin R 40, 2-3 gånger per dag.

Men blandar det med xanor och iktorivil är detta bra?

Var kan man söka hjälp om man vill ha recept vårdcentral eller?
Citera
2014-09-15, 23:06
Medlem
Allwayz0ntops avatar
Ifall du upplever att den dosen hjälper dig så ska du varken ha mer eller mindre, anledningen till att du känner dig lite konstig är ju just för att den går ur kroppen (en liten avtändning med andra ord) för min del hjälper det oftast att trycka i mig ett stort mål med mat och sedan vila en halvtimme. Ifall du upplever att det blir för jobbigt när den går ur så rekommenderar jag att ta en xanor/iktorivil.

Ifall du vill få ritalin på recept så får du först och främst göra en adhd utredning som då måste visa att du har adhd. Sen kommer du med största sannorlikhet att få pröva skit mediciner som concerta och strattera innan du får ut nåt ritalin .
Allt det där tar ju sin lilla tid, men i slutändan så är det ju värt det!
Citera
2014-09-15, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allwayz0ntop
Ifall du upplever att den dosen hjälper dig så ska du varken ha mer eller mindre, anledningen till att du känner dig lite konstig är ju just för att den går ur kroppen (en liten avtändning med andra ord) för min del hjälper det oftast att trycka i mig ett stort mål med mat och sedan vila en halvtimme. Ifall du upplever att det blir för jobbigt när den går ur så rekommenderar jag att ta en xanor/iktorivil.

Ifall du vill få ritalin på recept så får du först och främst göra en adhd utredning som då måste visa att du har adhd. Sen kommer du med största sannorlikhet att få pröva skit mediciner som concerta och strattera innan du får ut nåt ritalin .
Allt det där tar ju sin lilla tid, men i slutändan så är det ju värt det!

Okej har märkt att jag blir skit trött när jag inte tagit det på några timmar.
Men problemet är att jag vill sluta med xanor/iktorivil äter typ 10 st per dag och mår skit när jag
slutar med dom.

Var söker man hjälp för att få recept? Kan det påverka ditt personliv tex jobb och så vidare om dom får reda på det?
Citera
2014-09-15, 23:40
Medlem
jag gjorde precis som du försökte självmedecinera alltid misstänkt att jag hafft add/adhd
gick till en läkare och berättade osv dom gorde en utredning och visst jag hadde diagnosen
jag sa som det va att jag prövat att själv medicinera med olika prparat och som du sj säger så va det ritalin (metylfenidat) som funka på mig och jag sa att att det funkade o gjorde mig "normal" då va nästa steg bara att jag fick ställa in mig på hur mkt mg jag skulle ha per dag vi började med 10mg snabbverkande ritalin i en vecka sen utverdering o förklarade att det funkar en stund sen blir det skit igen vi höjde till 20mg samma sak igen utverdering osv nu ligger jag på 40mgggr3 och det är dom gula kapslarna som jag vet inte vad det kallas men är långtidsverkande typ och jag mår hur bra som helst

vad skulle det spela för roll om din chef eller dina arbetskolegor får reda på att du har den diagnosen det är inte så att dom kan ge dig kicken för att du har det snarare tvärt om du kan få mer hjälp på arbetsplatsen folk kan ha mer förståelse ifall du har svårigheter med vissa saker osv
Citera
2014-09-16, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spokenz
jag gjorde precis som du försökte självmedecinera alltid misstänkt att jag hafft add/adhd
gick till en läkare och berättade osv dom gorde en utredning och visst jag hadde diagnosen
jag sa som det va att jag prövat att själv medicinera med olika prparat och som du sj säger så va det ritalin (metylfenidat) som funka på mig och jag sa att att det funkade o gjorde mig "normal" då va nästa steg bara att jag fick ställa in mig på hur mkt mg jag skulle ha per dag vi började med 10mg snabbverkande ritalin i en vecka sen utverdering o förklarade att det funkar en stund sen blir det skit igen vi höjde till 20mg samma sak igen utverdering osv nu ligger jag på 40mgggr3 och det är dom gula kapslarna som jag vet inte vad det kallas men är långtidsverkande typ och jag mår hur bra som helst

vad skulle det spela för roll om din chef eller dina arbetskolegor får reda på att du har den diagnosen det är inte så att dom kan ge dig kicken för att du har det snarare tvärt om du kan få mer hjälp på arbetsplatsen folk kan ha mer förståelse ifall du har svårigheter med vissa saker osv

Tack för svaret uppskattas. Tror jag ska göra det fara och snacka med någon läkare orkar inte vara så här mer. Men är rädd att det kan påverka jobb som jag vill söka. mitt nuvarande jobb skiter jag i men vet du om arbetsgivare kollar upp sådana saker?

Måste man börja på så låga doser som 10 mg kommer ju ta skitlänge innan man allt är färdig.
Tar nu 3st 40mg och det är nästan för lite och jag är inte speciellt stor.

Går man till vårdcentralen eller vuxenpsyk för att göra en utredning?
Citera
2014-09-16, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackpeddobear
Tack för svaret uppskattas. Tror jag ska göra det fara och snacka med någon läkare orkar inte vara så här mer. Men är rädd att det kan påverka jobb som jag vill söka. mitt nuvarande jobb skiter jag i men vet du om arbetsgivare kollar upp sådana saker?

Måste man börja på så låga doser som 10 mg kommer ju ta skitlänge innan man allt är färdig.
Tar nu 3st 40mg och det är nästan för lite och jag är inte speciellt stor.

Går man till vårdcentralen eller vuxenpsyk för att göra en utredning?

jag gick till öppenpsyk och i regel så får du som andra folk sagt börja med strattera conserta osv
och dom börjar alltid med små mängder för o kolla lite hur din kropp reagerar osv
du skriv att du käkade ikto eller va det nu va.. när du gör din utreedning så måste du va "drogfri" från alla andra substaser ialafall under perioden du gör utrednigen spelar ingen rol om du har det på recept
det är för att dom ska se hur medecinen du ska/kommer få påverkar dig och om du har andra substanser i dig så kan det bli att det aknske stör ut nått tror du förstår hur jag menar

jag har ingen aning om 4omg ritalin långtidsverkande 3 gånger om dagen är mkt men just nu så funkar jag på det skulle jag känna att nää fan nu börjar det bli som förut så skulle jag bara gå till min läkare o säga som det va så skulle han säkrligen höjja dosen man får testa sig fram..

och att du har adhd/add kommer inte påverka ditt jobbsök (av alla jobb jag hafft så är det ingen som sagt nått det är väll privata journaler) enda dom har bett mig om är ett utdrag från belastnings rigistert..
och även om dom nu skulle få reda på att du har adhd/add skulle dom ha det som argument att du inte skulle få ett jobb så handlar det om diskerimering...

du har inget att oroa dig för +att din vardag skulle bli såå mkt lättare att hantera o bara det är värt att söka hjälp..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in