• 1
  • 2
2014-09-15, 22:00
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
http://www.oqvist.se/knivar-tillbeho...ser-12-cm.html

Åfan, då har jag nästan en sån fast min var ju en "laservass" sak som jag inte använder om jag nu inte skall såga ner ett träd eller nåt.
Citera
2014-09-15, 22:07
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Går bara att lyckas mer eller mindre bra.
Bästa är att låta den vila över natten och värma dagen efter. Låt gärna vila flera nätter!

Sant, bästa soppan jag käkat är gjord av en 80+ gubbe av halsen på några av dom första älgarna vid årets jakt, den käkas antingen dan efter den är färdig eller om det blir över så går storgrytan runt mellan stugorna tills den tar slut.

Vet inte vad han har i men jag anar att det inte är nåt speciellt, det är bara tiden som det får ta. Vi har nog för bråttom ibland.
Citera
2014-09-15, 22:53
Medlem
Blev bara mackor till middag idag, får gå till matbutiken och köpa mer ingredienser för att göra en bättre soppa..

Men om ni vet en enkel köttsoppa(inte köttfärs) som även är tunn så säg till
Citera
2014-09-15, 23:31
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaGet
Blev bara mackor till middag idag, får gå till matbutiken och köpa mer ingredienser för att göra en bättre soppa..

Men om ni vet en enkel köttsoppa(inte köttfärs) som även är tunn så säg till

Beroende på var du bor, så finns det en willys lite varstans..

Högrev för 50kr kilot, rotsakerna är billiga likaså med en liten paket med köttbuljong i.. kör med dessa och du har en enkel tunn soppa där...
Citera
2014-09-16, 09:09
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Sant, bästa soppan jag käkat är gjord av en 80+ gubbe av halsen på några av dom första älgarna vid årets jakt, den käkas antingen dan efter den är färdig eller om det blir över så går storgrytan runt mellan stugorna tills den tar slut.

Vet inte vad han har i men jag anar att det inte är nåt speciellt, det är bara tiden som det får ta. Vi har nog för bråttom ibland.

En viktig ingrediens som många glömmer är att benen ska koka med när man gör köttsoppa. I alla fall när det kommer till älgköttsoppa. Jag brukar iof rensa färdigt grytbitarna men låter ändå benbitarna koka med i soppan.
Fast dom gamla gubbarna kokar hela bitarna och sedan äter dom köttet för hand genom att hålla tag i benet och sedan är det ett enda sörplande och stänkande över halva köksbordet. Osmakligt men gott.
Citera
2014-09-16, 10:51
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
En viktig ingrediens som många glömmer är att benen ska koka med när man gör köttsoppa. I alla fall när det kommer till älgköttsoppa. Jag brukar iof rensa färdigt grytbitarna men låter ändå benbitarna koka med i soppan.
Fast dom gamla gubbarna kokar hela bitarna och sedan äter dom köttet för hand genom att hålla tag i benet och sedan är det ett enda sörplande och stänkande över halva köksbordet. Osmakligt men gott.

Det kanske är det som är skillnaden, jag är ju lat och kastar i en buljongtärning tex. Han kanske gör buljongen åxå på brynta ben osv.

Märgben tex har jag inte käkat på säkert 30 år nu.

Märkligt, nu blev jag sugen på köttsoppa åxå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in