Citat:
Ursprungligen postat av muhammad
Kommer sverigedemokraterna att få något inflytande alls i Sveriges regering de kommande 4 åren?
De övriga partier påstår att de tillsammans ska frysa ut SD trots att SD blivit framröstat med stor framgång av svenska folket.
Kan någon förklara hur regeringen fungerar?
SD har efter valets 13% numera 47 ministrar (dvs statsråd & riksdagsledamöter) i riksdagen. Riksdagen består av totalt 349 ministrar från de åtta olika partierna. Jag ser det som att en kraftig ökning av högerextrema krafter fått tillträde i riksdagen. Extra brutalt blir det att med dagens politik kommer SD:s ministrar vara kanske dubbelt så många vid nästa val. Svenska folket är i färd med att rösta fram en högerextrem regering. Alla övriga partier gör allt vad de kan för att stärka SD:s väljarkår, eftersom de fortsätter på samma spår som tidigare.
Orsaken till att vi fått 47 ministrar från SD i riksdagen är partiledarna från M, F, C, KD, S, M och V. Orsaken till att (Vad jag tror) SD kommer öka är att de sju partierna kommer vägra diskutera stängda gränser och att ta hand om de vi redan har, samt hjälpa folk på plats. Skulle det varit val i dag så här dagen efter valdagen hade SD mycket väl kunnat fått +15% av rösterna.
Jag tror absolut att SD kommer frysas ut som de gjort under de senaste fyra åren. Det enda parti jag tror eventuellt kommer vilja samarbeta med SD är M.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_riksdag