2014-09-15, 02:12
Medlem
Hej,

Jag har en fråga, ni får gärna rätta mig om jag är i fel forum.

Fråga: Om vi säger att en person blir beviljad ett så kallat sms lån fast att legitimationen då har gått ut, där det är som grundregel att kunna uppvisa giltig legitimation. Kan denna person efter detta hävda att lånet har blivit felutbetalt och på så sätt kräva att lånet hävs eller liknande? Eller hävda att personen aldrig har tagit ett lånet.

Jag är väldigt grön på området och undrar alltså om ni vet hur det ligger till med lagar angående detta.

mvh
Citera
2014-09-15, 19:18
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roligkillejapp
Hej,

Jag har en fråga, ni får gärna rätta mig om jag är i fel forum.

Fråga: Om vi säger att en person blir beviljad ett så kallat sms lån fast att legitimationen då har gått ut, där det är som grundregel att kunna uppvisa giltig legitimation. Kan denna person efter detta hävda att lånet har blivit felutbetalt och på så sätt kräva att lånet hävs eller liknande? Eller hävda att personen aldrig har tagit ett lånet.

Jag är väldigt grön på området och undrar alltså om ni vet hur det ligger till med lagar angående detta.

mvh

Om en person blivit utsatt för identitetskapning så visst, om pengarna däremot gått in på ett konto som tillhör samma person som det utgångna passet så nej, då är det inte särskilt troligt att det skulle funka.

Hur skulle sms-lånbolaget ens kunna se passet?
Citera
2014-09-15, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Om en person blivit utsatt för identitetskapning så visst, om pengarna däremot gått in på ett konto som tillhör samma person som det utgångna passet så nej, då är det inte särskilt troligt att det skulle funka.

Hur skulle sms-lånbolaget ens kunna se passet?

När du tar ett smslån så vill 90% av dessa att du ska skicka in ett foto på din legitimation samt ha en underskrift med dagens datum. Thats why!
Citera
2014-09-16, 18:30
Medlem
sucuks avatar
Citat:
När du tar ett smslån så vill 90% av dessa att du ska skicka in ett foto på din legitimation samt ha en underskrift med dagens datum. Thats why!

Har pengarna gått in på konto knutet till samma identitet som står i passet så lär du inte komma undan betalningsansvar.
Citera
2014-10-01, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Har pengarna gått in på konto knutet till samma identitet som står i passet så lär du inte komma undan betalningsansvar.

Även om identiteten gått ut för 6 månader sedan?
Citera
2014-10-01, 20:17
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Att du ens orkar hoppas? Eller menar du att du bytt identitet efter att passet gick ut?
Citera
2014-10-02, 18:49
Medlem
Den enda du blåser är dig själv.
Det är kört.
Ett tips börja inte med SMS lån.
Det är högre ränta än att sälja sin stjäl.
Citera
2014-10-02, 19:01
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:

Det gjorde min kväll! Tack!!

Din identitet går ju inte ut för att passet eller id-kortet går ut. Du är ju du.... Lånehajen kollar nog inte på utgångsdatumet i första hand, granskar det nog knappast något närmare. De vill ju bara låna ut pengarna.

Vad vill du få ut av att ogiltigförklara lånet? Pengarna har du ju fått och använt upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in