2014-09-15, 01:49
Medlem
Jag menar inte en robot/maskin som gör vårt tänkande snabbare, utan en maskin som tänker smartare än oss. Tänkte om man skulle kunna skapa en tillräckligt smart "maskin" som skulle kunna tänka ut hur vi skulle kunna lösa exempelvis framtida miljöproblem på bästa sätt. Tror ni detta är möjligt eller skulle ända sättet vara en drog som lät oss använda mer av hjärnan? Är det kanske så att vi människor kommer skapa en superhjälte!
Senast redigerad av gustavoofring 2014-09-15 kl. 02:11.
Citera
2014-09-15, 01:54
Medlem
Ett sätt jag tror hade kunnat lösa miljöproblemet är att plantera giftigt avfall, där man planterar hampa för att suga upp gifterna, så matar man kackerlackor / syrsor eller något djur som kan äta hampa!
På så sätt använder man en naturlig förbrytning av giftiga ämnen via skadedjur!

Men det finns ju en dator som har vunnit över människor i jeoperdy

https://www.youtube.com/watch?v=Puhs2LuO3Zc
Citera
2014-09-15, 02:00
Medlem
Den datorn verkar ju vara programmerad med svaren av människor. Alltså kan vi människor redan de svaren bara att datorn tar fram svaren snabbare. Jag undrar om ni tror det någonsin kommer skapas en dator som kan tänka ut bättre lösningar på problem än vad vi människor någonsin hade kunnat komma på. I så fall skulle men ju kunna se positivt på framtiden!
Citera
2014-09-15, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gustavoofring
Den datorn verkar ju vara programmerad med svaren av människor. Alltså kan vi människor redan de svaren bara att datorn tar fram svaren snabbare. Jag undrar om ni tror det någonsin kommer skapas en dator som kan tänka ut bättre lösningar på problem än vad vi människor någonsin hade kunnat komma på. I så fall skulle men ju kunna se positivt på framtiden!

Fast en dator kan ju inte räkna mänskliga faktorer i sina beräkningar varpå den inte hade kunnat spå framtiden,
Citera
2014-09-15, 03:17
Medlem
Det var lite det jag tänkte om vi någonsin kommer kunna skapa, en "robot" som kan räkna på de mänskliga faktorerna bättre än oss. Eller att vi människor tar fram en supermänniska genetiskt som var betydligt intelligentare än oss som kunde lösa alla våra kommande världsproblem på bästa möjliga sätt.
Citera
2014-09-15, 11:04
Medlem
IHateThisPlanets avatar
ja robotar kommer anses mer smarta vare sej du accepterar d ell inte
Citera
2014-09-15, 13:01
Medlem
matteyass avatar
Många AI-forskare menar att vi kommer kunna det, även om det inte finns något konsensus om hur man ska göra. Det mest lovande enligt mig som kan göras inom en hyffsat snar framtid är seed AI, som går ut på att göra en hyffsat smart AI som utvecklar sin egen kod med målet att få högre intelligens.

Institution som forskar i hur man seedar en "friendly AI" (FAI), på grund av övertygelsen att om man inte gör den explicit vänlig mot människor/liv/agenter så kommer den mest troligt göra något katastrofalt: http://intelligence.org/

Dom har skrivit en kort och intressant introduktion i ämnet: Smarter Than Us [pdf]. (om länken inte funkar: annan länk)
Citera
2014-09-15, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Många AI-forskare menar att vi kommer kunna det, även om det inte finns något konsensus om hur man ska göra. Det mest lovande enligt mig som kan göras inom en hyffsat snar framtid är seed AI, som går ut på att göra en hyffsat smart AI som utvecklar sin egen kod med målet att få högre intelligens.

Institution som forskar i hur man seedar en "friendly AI" (FAI), på grund av övertygelsen att om man inte gör den explicit vänlig mot människor/liv/agenter så kommer den mest troligt göra något katastrofalt: http://intelligence.org/

Dom har skrivit en kort och intressant introduktion i ämnet: Smarter Than Us [pdf]. (om länken inte funkar: annan länk)

Tackar! intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in