2005-09-06, 12:16
Medlem
Ska upp till Funäsdalen några dagar nästa vecka om funderar på att ta med fiskeutrustning. Vad gäller där såhär års? Vilka vatten? Vilka fiskar? Vilket fiskesätt?

Brukar normalt sett fiska på ostkusten och då nästan uteslutande med haspel eller trolling efter gädda.

Fungerar det med haspel däruppe eller är det bara fluga som gäller? Gammalt hederligt mete?
Citera
2005-09-06, 12:30
Medlem
Cheioss avatar
Mete med mask funkar bra
Kastflöte , liten krok, 0.20 från flötet till krok..
Lycka till..
Citera
2005-09-06, 15:42
Medlem
Ok tack. I sjöar då eller? Aborre som vanligt eller törs man hoppas på något mer exotiskt?
Citera
2005-09-06, 18:44
Medlem
Racerbyces avatar
Googlade runt lite och hittade denna länk, det står bland annat att de vanliga arter i dessa vatten är ädelfisk (röding, öring, harr och sik) och att det är framförallt flugfiske eller mete som fungerar bra efter dem. Men för dessa arter brukar även lätt spinnfiske med små spinnare och skeddrag upp till ca 10 gram fungera bra, du kanske kan ta med både ett metspö och ett lätt haspelspö och några små beten och testa båda?

http://www.funasdalsfjall.se/sommar/fiska.htm

Kolla även in denna fiskeguide i pdf-format med bland annat kartor över området och info om olika arter och fiskebestämmelser och annan info som kan vara bra att veta.

http://www.funasdalsfjall.se/temp/fiskeguide.pdf
Citera
2005-09-06, 21:17
Medlem
samuels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Googlade runt lite och hittade denna länk, det står bland annat att de vanliga arter i dessa vatten är ädelfisk (röding, öring, harr och sik) och att det är framförallt flugfiske eller mete som fungerar bra efter dem.
Jag vill inte vara petig här men...kanske framstår som det ändå Varjefall, visst är inte sik och harr några ädelfiskar?

Men lycka till med fisket kfm, fiskegrejer ska du såklart alltid ha med dig!
Citera
2005-09-06, 21:18
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samuel
Jag vill inte vara petig här men...kanske framstår som det ändå Varjefall, visst är inte sik och harr några ädelfiskar?

De är laxfiskar, det brukar väl allmänt räknas som ädelfisk. I alla fall harr.
Citera
2005-09-06, 22:06
Medlem
samuels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad Haifa
De är laxfiskar, det brukar väl allmänt räknas som ädelfisk. I alla fall harr.

Se där, man lär sig något nytt varje dag. Sik borde dock inte vara ädelfisk, isf borde även mört, färna, ruda osv vara det, och det har jag svårt att tro...
Citera
2005-09-06, 22:12
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Se där, man lär sig något nytt varje dag. Sik borde dock inte vara ädelfisk, isf borde även mört, färna, ruda osv vara det, och det har jag svårt att tro...

Sik är en laxfisk, trots sin olikhet med de prickiga varianterna.
Citera
2005-09-06, 23:43
Moderator
nobodys avatar
Citat:
http://www.svenskfisk.se/jsp/fiskarter/fisk_sik.jsp?submenu=1&id=sik
Citera
2005-09-07, 22:32
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kfm27
Ska upp till Funäsdalen några dagar nästa vecka om funderar på att ta med fiskeutrustning. Vad gäller där såhär års? Vilka vatten? Vilka fiskar? Vilket fiskesätt?

Brukar normalt sett fiska på ostkusten och då nästan uteslutande med haspel eller trolling efter gädda.

Fungerar det med haspel däruppe eller är det bara fluga som gäller? Gammalt hederligt mete?

Just nu (september) råder fiskeförbud i många vatten.. Bäst att du kollar upp det där om du inte tänker tjuvfiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in