• 1
  • 2
2021-05-10, 19:32
Medlem
symers avatar
Jag skär kyckling på en träskärbräda. Diskar med vatten och diskmedel sedan spolar jag den i kallt och torkar den så den håller sig fin.

Vassa knivar åker inte i diskmaskin. De diskar jag för hand. Ofta utan diskmedel och direkt efter användning.

Kycklingbröstfile står i ugnen tills den är 65-67 med termometer. Sedan vilar den ute. Ett knep för att få den riktigt saftig är att steka en gyllenbrun yta på den i gjutjärn och sedan baka av insidan i ugnen.

Kycklinglårfiler är jag inte lika noga med att passa så de inte går över och jag tar sällan temp på dem ifall jag inte grillar. Många har skrivit 70 grader, och jag brukar nog ligga där med.

Kyckling med ben får stå lite längre. Det är vid benen som campylobacter trivs. 70 grader vid benet med termometer, sen får den vila.

När jag lagar utomlands är jag mycket mer noggrann.

Jag lagar mat till unga vuxna som är vältränade, friska och mycket sällan sjuka. Jag eller min sambo har aldrig upplevt en matförgiftning, inte som vi märkt av iallafall.

Gillar du kyckling? Skaffa en bra termometer.
Citera
2021-05-11, 07:32
Avstängd
"Color is not a reliable indicator of safety or doneness. Safely cooked poultry can vary in color from white to pink to tan. All poultry should reach a safe minimum internal temperature of 165 °F (73.9°C) as measured with a food thermometer. Check the internal temperature in the innermost part of the thigh and wing and the thickest part of the breast. For reasons of personal preference, you may choose to cook poultry to higher temperatures."

https://ask.usda.gov/s/article/What-...cooked-poultry
Citera
2021-05-11, 20:10
Medlem
https://www.tasteline.com/inspiratio...om-kycklingen/

Hygien & hantering
Vid tillagning av kyckling är det lika viktigt som vid all annan tillagning att tänka på livsmedelshygien och renligheten i köket.

Några grundläggande tips!

Beblanda inte redskapen, bakterier kan lätt flyttas över mellan den råa och tillagade kycklingen.

Håll rent i köket och använd rena köksredskap.
Tvätta händerna både innan och efter hantering av kyckling.
Se till att kycklingen är genomstekt.

Använd en termometersticka! Genom att ha koll på kycklingens innertemperatur undviker du att den tillagas för länge eller för kort. Resultatet? En mör och saftig kyckling, istället för en torr och tråkig!
Ingen termometer? Du kan även använda en provsticka eller en gaffel och sticka i den tjockaste delen. Är saften som kommer ut klar så är kyckling redo att ätas, är saften rosa bör den tillagas en stund till.

Beroende på Ugn och annat

Cirka Tider

Helkyckling tinad

Innertemperatur
Vid tillagningen är det enklast att utgå från kycklingens innertemperatur. Den eftersökta temperaturen för kycklingdelar med ben är 82° vid benet, filéer bör ha innertemperatur 70° i den tjockaste delen av filén.

Tillaga i ugn: Kycklingen steks i ugn på 150°C varmlufts (175°C i vanlig ugn) i 60-90 minuter till en innertemperatur på 82°.

Kycklingbröstfilé och innerfilé tinad

Tillaga i stekpanna:
Bröstfilé:
Lägg i filén i en riktigt varm stekpanna för att få en stekytan. Stek sedan klart filén på medelvärme.
Innerfilé: Stek med matfett på medelhög värme under ca 6-8 minuter.
Grilla:
Bröstfilé: Grilla först på hög värme för att få en stekyta, låt den sedan bli färdiggrillad på grillens svalare delar.
Innerfilé: Delen lämpar sig bra att grilla på spett över en grå glödbädd i 6-8 minuter, gärna efter att ha legat i marinad. Torka försiktigt så inte marinaden droppar ner i grillen.
Tillaga i ugn:
Bröstfilé: Bryn först i stekpannan på hög värme för att först få en fin stekyta. Tillaga i ugnen på 150°C varmluft (175°C i vanlig ugn), i ca 15-20 min.
Innerfilé: Stek vid temperatur 150°C varmluft (175°C i vanlig ugn), i ca 10 minuter.

Kycklingklubba och steak tinad

Tillaga i stekpanna:
Klubba: går bra till tillaga i stekpanna med lock. Bryn först klubban varmt, sänk värmen och lägg på locket.
Steak: Stek kycklingen med skinnet nedåt i ca 6 minuter på medelvärme tills skinnet blir krispigt. Vänd steaken och stek i ca 1 minut på köttsidan. Stek sedan färdigt i ugnen på 150°C i varmluftsugn (175°C vanlig ugn) i ca 15 minuter.
Grilla:
Klubba: i totalt ca 25–30 min
. Marinera klubborna först för att de ska bli saftiga och möra. Torka av innan de läggs på grillen.
Tillaga i ugn:

Klubba: 200° varmluftsugn, 225° i vanligt ugn i ca 30 minuter eller tills innertemperaturen är 82°.
Citera
2021-05-11, 22:50
Medlem
Scalpings avatar
även om filéer och det är genomstekt så kan den va rosa kring benen. jag har aldrig brytt mig om det, och ätit ändå. Även butiksgrillade kycklingar kan se ut så, så har antagit att de är ok. aldrig blivit sjuk, men hur gör ni andra?
Senast redigerad av Scalping 2021-05-11 kl. 22:55.
Citera
2021-05-12, 20:42
Medlem
Kycklingkött kan vara lite rosa - ingen fara!

Dels ingen fara med lite rosa runt benen.

Men även då själva köttet, om du skär en skiva kyckling och den har en pyttesvag rosa ton (alltså knappt synbar, precis en nyans från att va helvit) så är det bara bra. Det är nog så de flesta kockar skulle vilja ha sin kyckling för att säga att den inte är överkokt.

Har en bra restaurang i krokarna som serverer supersaftig icke-överlagad kyckling med ben där det kan va lite rosa fläckar vid benet. När en gäst vid grannbordet klagade så förklarade kyparen artigt att det inte va farligt. Gästen sa att han skulle fundera lite på om han ville ha nåt annat, googlade lite och när kyparn kom tilla baka sa han "du hade rätt, det är nog lugnt".

Det man ska va noga med är hur man hanterar sin råa kyckling.
Men det kan va motsatsen mot va nya hemmakockar brukar göra. Den som är ny i köket brukar dras till att skölja av kycklingen från blod. För man vill inte ha så mycket vätska på skärbrädan.

Men rådet alla kockar ger är att INTE skölja kycklingen i vasken - för det är tydligen under sköljandet som man ofta råkar skvätta.

Låt blodet lugnt drypa ned i vasken och låt kyckligen slabba lite på skärbrädan, det är ingen fara.
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-05-12 kl. 20:47.
Citera
2021-05-12, 20:44
Medlem
PenetreraMeras avatar
Har sett den här rubriken dansa förbi några gånger nu, och kan inte undvika tänka på hur woke somliga skulle anse den vara
Citera
2021-05-12, 21:03
Medlem
maxorrs avatar
Vit saftig är bäst

Många grillar tex kyckling lår, kycklingklubba för hårt med för hög temp och bränner eller att det blir rödblodig inuti när man lägger den på gallret, för att undvika detta gör man så här

Citat:
Vad är det: Indirekt grillning används om du ska grilla något i mer än 20 minuter eller vill grilla något långsamt. Med kolgrill: Lägg briketterna eller kolen på varsin sida av grillen. Lägg sedan maten mitt på gallret så de inte grillas direkt av briketterna.

så här tex med en grillkärl för att sen ev fylla på mer kol senare för direkt värme ev att få den gyllenbruna ytan

https://www.youtube.com/watch?v=iELW...l=Nyhetsmorgon

Airfyer kyckling tex

https://www.youtube.com/watch?v=yp8l...gAlltidHungrig

Alltid Hungrig
(en ny matkanal)
Han kan sin sak
Citera
2021-05-13, 15:18
Medlem
Scalpings avatar
Nu för tiden slowcookar jag mest kycklingen och i lergryta. Lite ris eller quinoa i botten för att det inte ska bli så blaskigt och sen nån lök,morot, äpple tex och en hel tinad kyckling. En kladdig sås över och på med locket och 3-4 timmar i 100 grader eller nåt. Gött och praktiskt! Kan man ha till lite av varje sen. gryta, pastasås, pyttipanna, wraps m.m.

Ingen risk för rosa när den går så länge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in