• 1
  • 2
2014-09-13, 13:50
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Ja det händer väl här med skall erkännas. Fast jag har lärt mig att frysa in köttfärsen i så platta paket som möjligt. Då tinar den i rumstemperatur på en halvtimma. Fast lite blöt är den allt...
Jo, jag fryser också i platta paket.
Har testat att snabbtina i hett vatten eller i mikron, men med äckligt resultat. Jag föredrar då att steka på den fryst.
Citera
2014-09-13, 13:59
Medlem
MeanMEs avatar
Det viktigaste är att inte steka för stora mängder åt gången.
Då får man oftast en simbassäng i stekpannan omgående.
Så här gör jag:

Låt färsen bli någorlunda rumstempererad.
Steker ca 200 g åt gången
Steker färsen på 4-5an eller 8-10an beroende på gradering och spis.

Kryddningen sker efter behov, salt & peppar brukar jag ha i sist när all färs är stekt. Ska man ha i någon flytande sås till färsen brukar jag köra det i slutet med när all färs är gjord. Kryddningen blir jämnast då.
Citera
2014-09-13, 19:48
Medlem
Känns som att den här frågan är mest en smaksak, du kommer att få en massa olika svar då alla har upptäckt vad som funkar bäst för en själv. Du får ta och prova några exempel från tråden för att hitta den optimala metoden.

När jag gör köttfärssås brukar jag steka köttfärsen i en kastrull med höga väggar, värmen hålls kvar bättre jämfört med stekpanna. Visst blir det lite vatten i botten i början men att steka köttfärsen går snabbt och jag gillar hur man kan steka köttfärsen riktigt ordentligt. Brukar börja kryddningen när inget är rosa längre, brukar dock steka tills all köttfärs är finfördelat.
Citera
2014-09-15, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jo, jag fryser också i platta paket.
Har testat att snabbtina i hett vatten eller i mikron, men med äckligt resultat. Jag föredrar då att steka på den fryst.

Ett platt paket(1,5cm-ish) tar vadå, 10 min att tina på lägsta effekten i mikron? Blir väl totalt kanske fem minuter mer med tanke på att den frysta tar längre tid att steka. Tycker jag kan vara värt det, oftast ska man koka något till som tar längre tid än köttfärsen. Men tinar man inte på lägsta effekten i mikron kan man lika gärna skippa det, då börjar ju köttfärsen tillagas och det är inte mysigt..

Angående stekningen ser jag till att pannan glöder först, liten klick smör(olja skvätter så jävligt). Sen skruvar jag ner ett hack eller två. Men ärligt talat, köttfärs är inte direkt någon smaksensation som måste tillagas efter konstens alla regler. Stek och krydda ordentligt så är man hemma.
Citera
2014-09-15, 13:13
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ett platt paket(1,5cm-ish) tar vadå, 10 min att tina på lägsta effekten i mikron? Blir väl totalt kanske fem minuter mer med tanke på att den frysta tar längre tid att steka. Tycker jag kan vara värt det, oftast ska man koka något till som tar längre tid än köttfärsen. Men tinar man inte på lägsta effekten i mikron kan man lika gärna skippa det, då börjar ju köttfärsen tillagas och det är inte mysigt.
Som jag sade, det blir äckligt. Mikro och köttfärs går helt enkelt inte ihop.
Citera
2015-06-25, 18:19
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Som jag sade, det blir äckligt. Mikro och köttfärs går helt enkelt inte ihop.

Jag har försökt allting med micro+köttfärs. Bästa resultatet blev platta köttfärspaket på högkant på den roterade tallriken.

Men jag kommer egentligen till tråden för att fråga hur restaurangerna får så klumpfri köttfärs i sina lasagnelager. Det är väl inte så viktigt men det vore kul att veta hur de gör.

Jag misstänker att de blanda köttfärsen med vätska och egentligen kokar den, men tänk om jag har fel? Tänk om det finns ett bra sätt att steka köttfärsen så den blir helt klumpfri!

Finns det det?
Citera
2015-06-25, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Jag har försökt allting med micro+köttfärs. Bästa resultatet blev platta köttfärspaket på högkant på den roterade tallriken.

Men jag kommer egentligen till tråden för att fråga hur restaurangerna får så klumpfri köttfärs i sina lasagnelager. Det är väl inte så viktigt men det vore kul att veta hur de gör.

Jag misstänker att de blanda köttfärsen med vätska och egentligen kokar den, men tänk om jag har fel? Tänk om det finns ett bra sätt att steka köttfärsen så den blir helt klumpfri!

Finns det det?
Inga problem.

Du gör som vanligt, och när färsen börjar få färg så masserar du den fram och tillbaka med en ganska stor stekspade, rör om, massera mer. Tillslut har alla klumpar avklumpifierats.

Personligen gillar jag att ha lite klumpar i min färs.
Citera
2015-06-25, 19:01
Medlem
Vad man är ute efter när man steker köttfärs är huvudsakligen Maillardreaktionen, som som uppstår när kött blir tillräckligt varmt. Tricket är att pannan inte får svalna. Det betyder att det ska vara varmt när du lägger i köttet, och man kan inte lägga i så pass mycket att temperaturen sänks märkbart. Ett hekto åt gången eller så kan väl vara lagom, lite beroende på vad det är för stekpanna (Gjutjärn håller värmen bättre än teflon, exempelvis. Börjar det läcka vätska är det för kallt, då blir köttet kokt vid en lägre temperatur än vad som är önskvärt. Vätskan släpps ut i vilket fall, men är det varmt nog ångar den bort innan det blir ett problem.

Jag brukar steka köttfärs i olja, men det går förstås med annat också. Har jag lök och så i tar jag ofta smör istället.
Citera
2015-06-25, 21:26
Medlem
Yoshi.crews avatar
Jag brukar bara hälla på lite margarin på stekpannan, sen när den har smällt lägger jag på köttfärsen. På min spis kan man ha 1-9 så jag brukar ta 6, vilket är mellan. Sen brukar jag alltid salta och peppra innan jag lägger till allt annat. Man får hålla koll så att man inte har köttfärsen på hög värme för länge eftersom den kommer torkas ut då. Det händer sällan mig eftersom jag inte har spisen på så hög värme.

Citat:
Ursprungligen postat av skipper

Finns det det?

Jag brukar bara försöka dela klumparna med stekspaden, funkar väl sådär, lite småklumpar finns det ju ändå. Att massera färsen med stegspaden som någon annan skrev här låter ju som ett bra tips, det har jag faktiskt inte provat.
Citera
2015-06-25, 21:29
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeamAncient
Inga problem.

Du gör som vanligt, och när färsen börjar få färg så masserar du den fram och tillbaka med en ganska stor stekspade, rör om, massera mer. Tillslut har alla klumpar avklumpifierats.

Personligen gillar jag att ha lite klumpar i min färs.

Jo, det är så jag gör, fast med träslev.

Personligen gillat jag termen avklumpifierats! :-)
Citera
2015-06-25, 23:01
Medlem
Trådstartaren nämner bara "köttfärs", inte specifikt köttfärssås.

Pannbiff på bra köttfärs är annars en enkel delikatess.

Det ska bara vara ren köttfärs i pannbiff, ingen utdrygning med skorpmjöl eller så som i köttbullar. Inte heller ägg. Bara färs. Fetthalten brukar vara OK i den färs som säljs. Det går med blandfärs (dvs en viss andel fläskfärs iblandad) men det blir inte lika god köttsmak.

Köp bra nötfärs, mald i butik och röd och fin. Sätt på potatis. Salta och peppra på färsen och rör om. Forma platta biffar och lägg dem på en skärbräda.

Lägg i SMÖR i en stekpanna och stek lagom många biffar i taget så att de blir vackert mörkbruna på ytan och genomstekta. Om man lägger i för många biffar på en gång får de inte samma goda yta, så om man steker till fler än 1 person får man vanligen ta dem i omgångar.

När alla biffar är stekta, skölj ur pannan med litet varmt vatten så det blir en sky att servera till.

Stek samtidigt vanlig gul lök i SMÖR och salta på den.

Kokt potatis, pannbiffar, stekt lök, steksky, haricots verts och tomat (som också kan stekas om man vill) är husmanskost när den är som bäst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in