2014-09-12, 20:26
Medlem
Bastubans avatar
Förhoppningsvis framstår jag inte som en total novis inom forntida verkstadsmekanik men nu gick det inte som jag ville och skämskepsen väger tungt på den kutade ryggen.

Anledningen till denna tråd är att jag inte har maskinen framför mig nu och kan således inte testa mina nyfunna teorier, men jag antar att det finns någon gammal räv med gedigna kunskaper i detta "logiska" system?

Hur som helst:
Jag avskyr manuell fräsning då det tar alldeles för lång tid, således knåpade jag ihop en enkel blockföljd på en gammal men välbehållen maskin med ett Heidenhain TNC 155 styrsystem.
Det gick fort och snart nog skulle metallspån ta över luftrummet... Tills jag fattade att min plan inte fungerade fullt ut, ett par stopp med modifikationer i cykeln senare, som förvisso var mer tidsoptimerad med tanke på all tid jag kliade mig i skalpen, måste jag verkligen veta.

Jag använde mig av "LBL SET"/"LBL CALL" (en funktion jag oturligt nog inte djupdykt innan) med repetition och antog det bästa. Typ att en glödlampa, likt en gloria skulle tändas ovanför min hjässa i framgrunden av seriös orgelmusik och Bosse Bildoktor på vokabulär utbrister: "Finnemangs!", men icke.
Resultatet blev ett huvudbry, första operationen blev bra liksom andra. Efter det skulle Z fortsatt minus med inkrement på REP i kvadrat om jag varit onyttigt självsäker, men där stod jag redo, med vardera näve på feed-ratt och nödstopp.

Jag trodde mer om dåtidens ingenjörer! Men det fanns säkert anledningar och begränsningar.
Det är inte logiskt (för mig) att en repetition efter "LBL CALL" gör "LBL SET 0" ogiltig och fortsätter efter "LBL SET 0" och sedan upprepar allt i kvadrat, istället för att återgå till blocket som kallade "LBL", efter sub-programmet kört klart, vilket nollan enligt mig borde punktera och avsluta - därefter återgå... Men vem är jag att döma som inte ens besökt högstadiet =)

Efter hemkomsten konsulterade jag en gammal engelsk PDF, den säger att "LBL SET" ska programmeras efter ett "STOP M02" för att kunna kombineras med REP och sedan återgå till blocket i den "naturliga" följden. Min engelska lämpar sig kanske bäst för örat dock så det är ju fullt möjligt att jag inte har en aning om vad jag läst.

Exempel:
Fräsning av en avlång "trappa".
Materialet består av en bit hederligt 1018 kolstål med dimensioner på 25x100x200 mm, varav 60 mm sticker ut ovanför skruvstycket, långsidan löper pararellt med x-axeln. Nollan vid den högra kanten av biten, i Y-centrum (så X jobbar i minus, av gammal ovana) med 2 mm säkerhetsavstånd. Kör med en 16 mm minimaster spårfräs i brist på annat skoj.

Jag tror jag borde gjort något liknande såhär:

Någon som vet om jag fått allt om bakfoten och är helt av banan?

Fan nu har jag lagt ner mer tid på inlägget än vad som kan anses vara nyttigt. Tjack är inte bra om man saknar intressen. Vilken tur för mig! Bättre än att runka.
Citera
2014-09-12, 21:46
Medlem
saagverks avatar
Få se nu...
Jag har inte petat på en heidenhainburk sedan nittiotalet tror jag, så jag är rimligen lite ringrostig.

Men, jag kan göra ett försök.

I block 5, 9, 13 osv. där du ropar upp din "lbl" (label har jag för mig) vill du ha en rep av underprogrammet där? Alltså köra underpgm plus en repetition? 5 LBL CALL 1 REP 1 Ettan på slutet alltså?
Om man bara vill ropa upp programmet en gång används knappen NOENT vid frågan om antal repetitioner.

Vad det gäller din trappa så för att få ut den effekten av programet med hjälp av inkrementala rörelser, DVS arbeta sig nedför trappan, så kan du inte peta in absoluta z-värden emellan uppropen av subpgmet (lbl) ety då börjar du så att säga om från noll igen. Block 8, 12, 16 osv.

Detta är vad jag inbillar mig efter att snabbt ha kikat igenom ditt programexempel, men som sagt jag har inte petat på en sådan där pryl på runt femton år plus det faktum att vi inte har någon ritning att kika på vilket gör det hela knepigare jag är nämligen inte helt med på vad du vill göra för typ av "trappa".
Citera
2014-09-12, 22:09
Medlem
Bastubans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saagverk
Få se nu...
Jag har inte petat på en heidenhainburk sedan nittiotalet tror jag, så jag är rimligen lite ringrostig.

Men, jag kan göra ett försök.

I block 5, 9, 13 osv. där du ropar upp din "lbl" (label har jag för mig) vill du ha en rep av underprogrammet där? Alltså köra underpgm plus en repetition? 5 LBL CALL 1 REP 1 Ettan på slutet alltså?
Om man bara vill ropa upp programmet en gång används knappen NOENT vid frågan om antal repetitioner.

Vad det gäller din trappa så för att få ut den effekten av programet med hjälp av inkrementala rörelser, DVS arbeta sig nedför trappan, så kan du inte peta in absoluta z-värden emellan uppropen av subpgmet (lbl) ety då börjar du så att säga om från noll igen. Block 8, 12, 16 osv.

Detta är vad jag inbillar mig efter att snabbt ha kikat igenom ditt programexempel, men som sagt jag har inte petat på en sådan där pryl på runt femton år plus det faktum att vi inte har någon ritning att kika på vilket gör det hela knepigare jag är nämligen inte helt med på vad du vill göra för typ av "trappa".

Tackar för svar.
Jo jag är medveten om NO ENT, en knapp som borde vara trasig efter alla tryck som förmodligen tillverkas än idag.
Allt skulle vara lätt utan en den ständiga frågan om Radie-korrektion, feed och M-funktion på varje påbörjad rad... Tycker den gamle västysken borde haft koll på effektivitet.

Mitt första misstag var att göra en LBL i början av programmet.
Jag visste inte då att systemet aldrig kommer förbi den andra kallelsen om man har REP. Vilket var hela mina plan, att byta positioner, med ändrad Z-position och köra inkrement i LBL för att slippa ett par extra rader kod.
Så frågan är, kortfattat: Om LBL SET ligger efter en STOP-parameter hämtar programmet sagd LBL och upprepar det önskat antal gånger utan några konstigheter?
Ju mer jag tänker på det ju mer logiskt verkar det, känner mig som en jubelidiot
Det är frustrerande att inte vara på plats och se resultat.
Citera
2014-09-12, 22:34
Medlem
TNC 155? låter modernt ^^
Jag kör på TNC 150 jag xD
Citera
2014-09-12, 22:36
Medlem
saagverks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastuban
Tackar för svar.
Jo jag är medveten om NO ENT, en knapp som borde vara trasig efter alla tryck som förmodligen tillverkas än idag.
1: Allt skulle vara lätt utan en den ständiga frågan om Radie-korrektion, feed och M-funktion på varje påbörjad rad... Tycker den gamle västysken borde haft koll på effektivitet.

Mitt första misstag var att göra en LBL i början av programmet.
Jag visste inte då att systemet aldrig kommer förbi den andra kallelsen om man har REP. Vilket var hela mina plan, att byta positioner, med ändrad Z-position och köra inkrement i LBL för att slippa ett par extra rader kod.
2:Så frågan är, kortfattat: Om LBL SET ligger efter en STOP-parameter hämtar programmet sagd LBL och upprepar det önskat antal gånger utan några konstigheter?
Ju mer jag tänker på det ju mer logiskt verkar det, känner mig som en jubelidiot
Det är frustrerande att inte vara på plats och se resultat.

1: Jag tror inte att du behöver fylla i varje värde som det frågas efter, om det är det du menar, det ska gå att med hjälp av ENT / NOENT- knapparna ta sig ur blocket utan att behöva fylla i värden som redan finns inmatade i tidigare block, tex. RL/RR eller F, och ligger kvar modalt.

2: Om jag förstår dig rätt, lbl set efter M2, så ska inte det vara något problem.

Annars finns det ju en utvärkt funktion för nollpunktsförflyttning som många gånger är väldigt användbar och kan vara mer lättöverskådlig än inkrementala förflyttningar.

Nollpunktsförflyttningar skall dock användas med försigtighet, speciellt vid avbrott/omstart mitt i program då förflyttningar kan ligga kvar vilket kan leda till överraskningar.
Citera
2014-09-12, 22:53
Medlem
saagverks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dethblast
TNC 155? låter modernt ^^
Jag kör på TNC 150 jag xD

Bah! Nymodigheter med bildskärm och annat skit.

Jag rattade en apparat med TNC131 för länge, länge sedan. Ett block åt gängen kunde man se i en liten ruta, 1.5x10cm ungefär inga programnummer, bara 500 block.

Tack och lov slapp man föregångaren TNC 121.

Den hade varken tool def, cycle def, RL/RR LBL SET eller nånting, bara 200 block och inget mer!!
Frästes inte särskilt mycket 3-d ytor med hjälp av sådana kan man tänka.
Citera
2014-09-12, 22:57
Medlem
Citat:

Jag rattade en apparat med TNC131 för länge, länge sedan. Ett block åt gängen kunde man se i en liten ruta, 1.5x10cm ungefär inga programnummer, bara 500 block.

Den hade varken tool def, cycle def, RL/RR LBL SET eller nånting, bara 200 block och inget mer!!

Huvva! xD

Hoppas på att få köra lite 530 på jobbet snart vid eventuellt maskinbyte
Citera
2014-09-12, 23:18
Medlem
Bastubans avatar
Citat:

Låter som du vart med i gemet ett tag!
Påbörjade du din bana i NC-ålderns begynnelse eller stod du vid gjutjärnsrattarna och svor "sån där elektronik är bara en fluga, tacka vet jag snabbstål och längdmatning på trapetsgängad ledarskruv!"? =)
Citera
2014-09-13, 18:12
Medlem
Spår med IZ i TNC

CALL LBL med REPnnn ska alltid hoppa uppåt till LBL.
Vid Call LBL med REP-värde ska man inte ha LBL 0, inverkar inte.
Det är när REP kommit ner till noll, som det slutar.
Att hoppa nedåt som du gjort blir tok, eftersom LBL 0 INTE funkar som återhopp då, du har ju REP.

Bättre:
Z0 ligger i ytan som vanligt

TOOL CALL 1 Z S1000
L X0 Y50 R0 F9999 M3 etc
L Z5
L Z0 F100 (ytan)
LBL 1
L IZ-5 F100 (ner 5 mm)
L X50 Y70 F100 (fräs spåret)
L IZ+50 F9999 (upp rejält)
L X0 Y50
L IZ-50 (ner lika mycket som upp)
CALL LBL 1 REP 4 (om du vill fräsa totalt 1+4=5 ggr 5 mm = spåret blir 25 mm djupt)
L Z100 F9999 M2

Sista nerköret i Z är inte så snyggt. Men det skadar inte biten, tar nån sekund. Det går att fixa bort.
Jag har inte lusläst ditt pgm, bara gjort ett principexempel med REPetering

På Facebook finns en TNC-grupp. Heidenhain TNC-programmering ...
https://www.facebook.com/groups/TNC.programmering.med.Valter/
Senast redigerad av ValterP 2014-09-13 kl. 18:18.
Citera
2014-09-13, 18:34
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag har bara gjort någon väldigt enkel övning i sådan maskinstyrning för sådär 20 år sedan och kan inte ett jota om ämnet. Vill bara tipsa om att tillverkaren har manualer till dessa gamla system: http://content.heidenhain.de/doku/oma_controls/dvd_oma_html/de/index/N12DA1/N12E50/N13F40/N13F40.html Inte illa.
Citera
2015-09-14, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bastuban
Förhoppningsvis framstår jag inte som en total novis inom forntida verkstadsmekanik men nu gick det inte som jag ville och skämskepsen väger tungt på den kutade ryggen.

Anledningen till denna tråd är att jag inte har maskinen framför mig nu och kan således inte testa mina nyfunna teorier, men jag antar att det finns någon gammal räv med gedigna kunskaper i detta "logiska" system?

Hur som helst:
Jag avskyr manuell fräsning då det tar alldeles för lång tid, således knåpade jag ihop en enkel blockföljd på en gammal men välbehållen maskin med ett Heidenhain TNC 155 styrsystem.
Det gick fort och snart nog skulle metallspån ta över luftrummet... Tills jag fattade att min plan inte fungerade fullt ut, ett par stopp med modifikationer i cykeln senare, som förvisso var mer tidsoptimerad med tanke på all tid jag kliade mig i skalpen, måste jag verkligen veta.

Jag använde mig av "LBL SET"/"LBL CALL" (en funktion jag oturligt nog inte djupdykt innan) med repetition och antog det bästa. Typ att en glödlampa, likt en gloria skulle tändas ovanför min hjässa i framgrunden av seriös orgelmusik och Bosse Bildoktor på vokabulär utbrister: "Finnemangs!", men icke.
Resultatet blev ett huvudbry, första operationen blev bra liksom andra. Efter det skulle Z fortsatt minus med inkrement på REP i kvadrat om jag varit onyttigt självsäker, men där stod jag redo, med vardera näve på feed-ratt och nödstopp.

Jag trodde mer om dåtidens ingenjörer! Men det fanns säkert anledningar och begränsningar.
Det är inte logiskt (för mig) att en repetition efter "LBL CALL" gör "LBL SET 0" ogiltig och fortsätter efter "LBL SET 0" och sedan upprepar allt i kvadrat, istället för att återgå till blocket som kallade "LBL", efter sub-programmet kört klart, vilket nollan enligt mig borde punktera och avsluta - därefter återgå... Men vem är jag att döma som inte ens besökt högstadiet =)

Efter hemkomsten konsulterade jag en gammal engelsk PDF, den säger att "LBL SET" ska programmeras efter ett "STOP M02" för att kunna kombineras med REP och sedan återgå till blocket i den "naturliga" följden. Min engelska lämpar sig kanske bäst för örat dock så det är ju fullt möjligt att jag inte har en aning om vad jag läst.

Exempel:
Fräsning av en avlång "trappa".
Materialet består av en bit hederligt 1018 kolstål med dimensioner på 25x100x200 mm, varav 60 mm sticker ut ovanför skruvstycket, långsidan löper pararellt med x-axeln. Nollan vid den högra kanten av biten, i Y-centrum (så X jobbar i minus, av gammal ovana) med 2 mm säkerhetsavstånd. Kör med en 16 mm minimaster spårfräs i brist på annat skoj.

Jag tror jag borde gjort något liknande såhär:

Någon som vet om jag fått allt om bakfoten och är helt av banan?

Fan nu har jag lagt ner mer tid på inlägget än vad som kan anses vara nyttigt. Tjack är inte bra om man saknar intressen. Vilken tur för mig! Bättre än att runka.

Nej inte så!
Call LBL med rep ska hoppa uppåt.

Men i ditt fall (rep 1) ska du ta bort rep 1, dvs no ent på "1".

Prova det på dina call LBL rep 1
Citera
2016-11-03, 08:30
Medlem
Kul att hitta detta.
Jag jobbar med TNC 155 på vardagar 7-16.
Är jag sjukt omodern.. eller finns vi fler här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in